Citat:
Ursprungligen postat av
GoldNux
Personligen mår jag extremt bra om jag äter Chilensk pebre till frukost, kikärtor mår jag också svinbra av. Lever och torsk blir jag riktigt pigg och fräsch av med.
Mat jag inte mår märkbart ”bra” av(men som ska vara nyttigt) är lax, söta bär, nötter, griskött, yoghurt, ris mm.
Nyfiken på att höra vad ni mår bra av att käka, behöver inte vara något som är nyttigt för kroppen utan kanske värmen själen?
Jag däremot mår bra av att äta lax. Särskilt efter en tids köttätande. Rött kött kan irritera magen men fisk gör den lugn igen. Bär är egentligen inte så sött. Hallon innehåller väl runt 3% kolhydrat eller något sånt. Jämför med bröd och ris som kan innehålla 80% kolhydrat. Gillar inte heller ris. Det amerikanska har mycket arsenik eftersom det är odlat på hårt besprutade bomullsfält. Käkar inte yoghurt heller. Gillar nötter förutom cashew. Det är egentligen en frukt som är väldigt söt. Jordnöt är en baljväxt. Nötter överhuvudtaget är problematiska. Jag blir kass av valnötter men hasselnötter kan jag äta.
Surkål är nyttigt och gott. Har några burkar på gång som jag ser fram emot. Känslan när man äter det är sensationell. Så nyttigt att en våg av välbefinnande sprider sig genom kroppen. Där finns nästan varje vitamin och biljarder nyttiga bakterier. Är som en grönsak man kan ha till nästan allt. Släng det på korven, fisken eller pizzan.