Citat:
Ursprungligen postat av
svartekaptenen
Ådalen var ett beslut av en kapten som agerade på egen hand
Tack för att du förklarade hur du menade och inte bara ville påpeka fel.
Jag anser inte att jag kom med faktafel, flera döda var fortfarande resultatet av att ta in militären i Ådalen.
Jag har tom besökt monumentet, men det var längesedan. Det var knappast så att monumentet var målet med min resa, men när man ändå passerade på väg till Höga Kusten så tyckte jag att det var värt ett kort besök.
Kaptenen beordrade eld, oklart om han ens sköt själv, men det gjorde hans soldater. Kaptenen kanske inte löd polisen som han stod under och tog eget beslut, visst.
Det är fortfarande så det kan gå om man tar in militären mot civila mål. Det enda i vår svenska moderna historia vi har att luta oss emot när det kommer till att ta in militären.
Det var ju inte en ensam Mattias Flinck-knäppis utan en kapten som fått förtroende av både ÖB, myndigheter och polis att leda den militära operationen mot demonstranterna.
Polisen får skit när 2 nyutexade poliser skjuter ihjäl en grabb med Downs. Självklart kan vi då kritisera beslutet att ta in militär. Vi kan kritisera den dåvarande kaptenen för att inte lyda polisen och för att beordra eld, med resultat att flera dog.
Tror jag att militär skulle kunna göra ett bättre jobb idag? Ja det tror jag faktiskt. Svårt att göra det sämre iaf; )
'''''''''''''''''''''''''''''
Luiz alltså, vad är det för lirare?
Han har haft änglavakt 2 gånger. Skulle jag vara han skulle jag köpa en lottorad och efter dragningen röra mej mot sydligare breddgrader.