2023-01-15, 00:13
Medlem
Fitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mudaki
https://anonfiles.com/H26709R5yb/Scr...540_Chrome_jpg

Här! För i helvete. Avsluta nu denna idioti.

Fiiifaen...den där personen sitter precis i skottvinkeln....hualigen
Citera
2023-01-15, 00:44
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
du vet inte mycket om historia den saken är klar

Har du lust att precisera och förklara det du anser att jag har fel om?

Edit: Om man anser att någon har fel eller med säkerhet vet att ett inlägg far med faktafel så är det väl klokare att rätta till det faktafelet än att bara njuta av att påpeka fel?
Ett direkt rättande av faktafelet ger forumet ett mer intellektuellt intryck än bara göra ett inlägg som påtalar att "du har fel".
Senast redigerad av namatara 2023-01-15 kl. 00:52.
Citera
2023-01-15, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Har du lust att precisera och förklara det du anser att jag har fel om?

Edit: Om man anser att någon har fel eller med säkerhet vet att ett inlägg far med faktafel så är det väl klokare att rätta till det faktafelet än att bara njuta av att påpeka fel?
Ett direkt rättande av faktafelet ger forumet ett mer intellektuellt intryck än bara göra ett inlägg som påtalar att "du har fel".
Ådalen var ett beslut av en kapten som agerade på egen hand
Citera
2023-01-15, 19:22
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ådalen var ett beslut av en kapten som agerade på egen hand
Tack för att du förklarade hur du menade och inte bara ville påpeka fel.
Jag anser inte att jag kom med faktafel, flera döda var fortfarande resultatet av att ta in militären i Ådalen.

Jag har tom besökt monumentet, men det var längesedan. Det var knappast så att monumentet var målet med min resa, men när man ändå passerade på väg till Höga Kusten så tyckte jag att det var värt ett kort besök.

Kaptenen beordrade eld, oklart om han ens sköt själv, men det gjorde hans soldater. Kaptenen kanske inte löd polisen som han stod under och tog eget beslut, visst.
Det är fortfarande så det kan gå om man tar in militären mot civila mål. Det enda i vår svenska moderna historia vi har att luta oss emot när det kommer till att ta in militären.
Det var ju inte en ensam Mattias Flinck-knäppis utan en kapten som fått förtroende av både ÖB, myndigheter och polis att leda den militära operationen mot demonstranterna.

Polisen får skit när 2 nyutexade poliser skjuter ihjäl en grabb med Downs. Självklart kan vi då kritisera beslutet att ta in militär. Vi kan kritisera den dåvarande kaptenen för att inte lyda polisen och för att beordra eld, med resultat att flera dog.

Tror jag att militär skulle kunna göra ett bättre jobb idag? Ja det tror jag faktiskt. Svårt att göra det sämre iaf; )
'''''''''''''''''''''''''''''

Luiz alltså, vad är det för lirare?
Han har haft änglavakt 2 gånger. Skulle jag vara han skulle jag köpa en lottorad och efter dragningen röra mej mot sydligare breddgrader.
Citera
2023-01-15, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namatara
Tack för att du förklarade hur du menade och inte bara ville påpeka fel.
Jag anser inte att jag kom med faktafel, flera döda var fortfarande resultatet av att ta in militären i Ådalen.

Jag har tom besökt monumentet, men det var längesedan. Det var knappast så att monumentet var målet med min resa, men när man ändå passerade på väg till Höga Kusten så tyckte jag att det var värt ett kort besök.

Kaptenen beordrade eld, oklart om han ens sköt själv, men det gjorde hans soldater. Kaptenen kanske inte löd polisen som han stod under och tog eget beslut, visst.
Det är fortfarande så det kan gå om man tar in militären mot civila mål. Det enda i vår svenska moderna historia vi har att luta oss emot när det kommer till att ta in militären.
Det var ju inte en ensam Mattias Flinck-knäppis utan en kapten som fått förtroende av både ÖB, myndigheter och polis att leda den militära operationen mot demonstranterna.

Polisen får skit när 2 nyutexade poliser skjuter ihjäl en grabb med Downs. Självklart kan vi då kritisera beslutet att ta in militär. Vi kan kritisera den dåvarande kaptenen för att inte lyda polisen och för att beordra eld, med resultat att flera dog.

Tror jag att militär skulle kunna göra ett bättre jobb idag? Ja det tror jag faktiskt. Svårt att göra det sämre iaf; )
'''''''''''''''''''''''''''''

Luiz alltså, vad är det för lirare?
Han har haft änglavakt 2 gånger. Skulle jag vara han skulle jag köpa en lottorad och efter dragningen röra mej mot sydligare breddgrader.
Du kan och ska inte sätta in militär mot fredliga demonstranter, de har inte den utbildning som krävs. Undrar hur de meniga kände sig bakom kulsprutorna, jag är deltidsmilitär själv och det finns vissa order du inte lyder
Citera
2023-01-16, 11:55
Medlem
Citat:
Du kan och ska inte sätta in militär mot fredliga demonstranter, de har inte den utbildning som krävs. Undrar hur de meniga kände sig bakom kulsprutorna, jag är deltidsmilitär själv och det finns vissa order du inte lyder
Ingen som har namn på den häktade ?
Citera
2023-01-16, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlepojjken
det var nästan hundra år sedan vem bryr sig?
Citera
2023-01-16, 12:37
Medlem
Någon som orkar begära ut häktningsprotokollet från Solna tingsrätt så vi får namn på den häktade?
Citera
2023-01-16, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gamlepojjken
Ursäkta missförstånd
Citera
2023-01-16, 15:44
Medlem
namataras avatar
Citat:

Wow, häftigt att du är deltidsmilitär. Då har du mycket kunskap om den världen. Hade jag inte varit helt omogen och störd som 20-åring hade jag gärna själv joinat det militära. Åtminstone nu i efterhand haha.

Men väldigt intressant att det finns order du inte lyder. Trodde det var en helig regel att lyda sina överordnade. Hur ser riktlinjerna för det ut? Eller bedöms det olika från fall till fall av ordervägran och omständigheter runtomkring?

Gamlepojjken (ursäkta om jag stavat ditt nick fel): Det ska vara en Luiz. ytterligare info har inte kommit i tråden iaf.

Edit: Ahh den häktade ja. Råkade skriva namn på brottsoffret.. Vill också veta vem den häktade är, är det en lokalbo eller från annan ort?
Senast redigerad av namatara 2023-01-16 kl. 15:47.
Citera
2023-01-16, 15:51
Medlem
namataras avatar
Vilket hopp han gjorde ändå, Luiz. Beundransvärt.
Visst flydde han för livet, men tror ändå att det var mycket tur att han inte föll, för snabbt utav bara h-e gick det också!
Senast redigerad av namatara 2023-01-16 kl. 16:04.
Citera
2023-01-16, 16:03
Medlem
namataras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MsLaw
Någon som orkar begära ut häktningsprotokollet från Solna tingsrätt så vi får namn på den häktade?

Försökte precis skriva pm till dej men det funkade inte.. så får väl erkänna mina pinsamma kunskapsluckor öppet i tråden.

Skulle absolut kunna maila Solna Tingsrätt, men har aldrig gjort sånt förr. Hur får jag reda på målnummer?

Dessutom har jag aldrig lagt upp dokument på sidorna där dokument brukar läggas upp, så finns risk att jag trasslar till det eller att det tar längre tid än för alla snabba flashbackare som brukar kunna fixa fram info.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in