2023-01-11, 15:55
Bannlyst
Stor humor i att tomtarna i VoF går rakt emot principer om just vetenskap och folkbildning och bestämmer sig för att dra tillbaka ett pris av politiska och ideologiska skäl helt orelaterade till priset.
Citera
2023-01-11, 16:42
Medlem
Nilsbofinks avatar
Intressant om hur det blev mer livat om detta pga en intervju för 8år sedan jämfört med när ex Yasin eller vad fan den pajasen kallar sig fick pris av p3 medan han satt häktad. Då var det skillnad på musik och handling men tydligen ingen skillnad på musik och åsikt och det visar väl på vilket sjukt land Sverige är
Citera
2023-01-11, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Det svenska hårdrocksbandet Sabaton spelade på Krim efter Rysslands annektering och vissa bandmedlemmar uttryckte sig positivt av upplevelsen

Nu riskerar bandet bli av med titeln "årets folkbildare" retroaktivt som de fick tilldelad nyligen av föreningen "Vetenskap och Folkbildning". Föreningen fick nys om dessa uttalanden som gjorts för flera år sedan och det ska givetvis straffas i sann lynchningsmentalitet.

https://www.etc.se/kultur-noje/haard...krim-aer-ryskt

https://www.svt.se/kultur/sabaton-ka...ts-folkbildare

Diskussion:

Är det rätt eller fel att retroaktivt straffa bandet för dessa uttalanden?

Deras uttalande om Krim var ju uppenbart subjektivt och anekdotiskt. Om VoF vill belöna detta som folkbildande är väl upp till dem. Jag hade tvekat.
Citera
2023-01-11, 16:47
Medlem
Det går att bistå folkbildning samtidigt som man uttalar sig problematiskt i andra sammanhang. Den här sortens kontroverser hamnar alltid i "Hitler gjorde mycket för djurskyddet"-typen av debatt.

Att bandet säger sig vilja hålla sig ifrån politik är befängt när de verkar göra allt för att hamna i skottgluggen (skottglugg passar deras image iofs...), tex när de poserar framför en israelisk flagga eller spelar nationalsången på Sweden Rock Festival.

Jag tror det finns 3 möjliga förklaringar till allt rörande dem:

1. De vill provocera, fast lite lagom mycket sådär.

2. Allt de gör är bara marknadsföring.

3. De är helt urblåsta.
Citera
2023-01-11, 17:07
Medlem
argaangelicas avatar
Hoppas verkligen att samtliga bandmedlemmar hårdgranskas rejält nu! Ta bort deras s.k musik på Spotify, avboka spelningar och kräv en ordentlig avbön/ursäkt från hela bandet till Ukraina. Rätt ska vara rätt!
Citera
2023-01-11, 17:39
Medlem
JustZlatans avatar
Skitnödiga pk-töntar som lyssnar på edm och är avundsjuka på Sabaton. Krim är historiskt ryskt och gavs bort till Ukraina av en fyllskalle.
Citera
2023-01-11, 17:55
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Bra sagt och Sabaton är alldeles för framgångsrika för att bry sig om någon titel från någon loserpkgrupp av får.
Är inte Jocke halvpolack förresten?
Citera
2023-01-11, 17:55
Medlem
baggebo1s avatar
Jag tycker en kommentar kan vara värd att göra här eftersom den kan förtydliga något jag har märkt fortfarande inte har satt sig hos alla dissidenter.

Notera noga att Sabaton har spelat in en hel skiva som en hyllning till Karl XII, krigarkonungen till vars ära det fortfarande årligen vandras nationalistiska fackeltåg. Anledningen till att den här (pajas-) organisationen nu funderar på att dra tillbaka sitt "pris" är densamma som den när Sabaton togs bort från en offentlig svensk EU-spellista nyligen: De har uttryckt sympati med Ryssland. Fundera på det, så kommer du lättare att hänga med de närmaste åren. Det finns saker "globalisterna" är mycket mer bekymrade över än svenska flaggor och storsvensk yra.
Senast redigerad av baggebo1 2023-01-11 kl. 17:58.
Citera
2023-01-11, 18:05
Medlem
anguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1

Notera noga att Sabaton har spelat in en hel skiva som en hyllning till Karl XII, krigarkonungen till vars ära det fortfarande årligen vandras nationalistiska fackeltåg.

Albumet heter Carolus Rex, troligen för att det är säljande/uppseendeväckande namn. Men bara 3 av 14 sånger handlar direkt eller indirekt om Karl XII och det inte i särskilt smickrande ordalag. Såvitt jag kan se är historien skildrad hyfsat objektivt.
Citera
2023-01-11, 18:12
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angulus
Albumet heter Carolus Rex, troligen för att det är säljande/uppseendeväckande namn. Men bara 3 av 14 sånger handlar direkt eller indirekt om Karl XII och det inte i särskilt smickrande ordalag. Såvitt jag kan se är historien skildrad hyfsat objektivt.
Albumet är en hyllning till den svenska stormaktstiden, där Karl XII hyllas för sina insatser. Och oavsett om det inte "är" det, så ses det så, och det är det viktigaste för min poäng.
Citera
2023-01-11, 18:19
Medlem
Det anade man väl att VoF inte skulle kunna låta bli bli politiska. Där rök den trovärdigheten. Håll er till att debunka kristaller och spöken och liknande. Det är inte er uppgift att spela bror duktig. (Säger jag som avskyr Putin och dagens Ryssland.)
Citera
2023-01-11, 18:21
Medlem
RysslandSplittrass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att de blir fråntagna priset tror jag bandet skiter fullständigt i. Det får bara VoF att se dumma ut.

Priset som sådant spelar nog ingen roll. (Ska erkänna att jag aldrig hört talas om priset tidigare.)

Problemet för bandet är det mediedrev som pristilldelningen rivit upp, vilket redan givet en massa negativ publicitet, och ännu inte är över.

Det tar alltid några dagar för svenska nyheter att översättas till andra språk, och publiceras i utländska media. Under kommande dagar och veckor kommer nyheten att återpubliceras i utländsk media, och därefter kommer utländska aktörer att börja reagera på nyheten. Drevet kommer att fortplanta sig utomlands, och leda till reaktioner bland utländska arrangörer osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in