Citat:
Du menar alltså att gärningsmannen inte skulle ha haft någon försvarare?
Nu har jag inte läst domen men det får anses ytterst osannolikt att han inte skulle ha haft tillgång till en offentlig försvarare.
Se lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare § 24 första stycket:
För en misstänkt som inte har fyllt arton år ska en offentlig försvarare förordnas, om det inte är uppenbart att han eller hon saknar behov av försvarare. När en offentlig försvarare ska förordnas, ska undersökningsledaren anmäla det hos rätten.
Nu har jag inte läst domen men det får anses ytterst osannolikt att han inte skulle ha haft tillgång till en offentlig försvarare.
Se lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare § 24 första stycket:
För en misstänkt som inte har fyllt arton år ska en offentlig försvarare förordnas, om det inte är uppenbart att han eller hon saknar behov av försvarare. När en offentlig försvarare ska förordnas, ska undersökningsledaren anmäla det hos rätten.
Som jurist (aldrig sysslat med brottsmål men jag följer utvecklingen) så anser jag inte att försvarare alltid företräder sin klients bästa, speciellt inte när klienten är ung.
Jag har sett många fall där försvararen inte alls ser vidden av vilka problem en fällande dom kan innebära för en ung människas framtid utan ger helt fel rekommendationer.
Har han redan haft sitt första förhör utan hjälp så är det ALLTID kört. Polisen är utbildade, luttrade, pålästa och deras främsta mål vid ett förhör är att sätta dit den MGM - inte att ta reda på sanning. Att knulla människors liv är deras jobb. Speciellt poliser som sysslar med politiska frågor som det här. Den oerfarne unga pojken kan inte försvara sig mot denna illdådarkraft.
Jag menar, hur fan kunde en lag som denna ens författas, och sen hur vi ser hur den tillämpas så inser man att den inte företräder något annat än en repressiv samhällsutveckling och ett framtida mardrömssamhälle.
Assange blev tex utsatt för samma typ av poliser. Den typen av Orwellska mardrömspoliser arbetar aldrig för något gott utan för ondskans kolportörer. Uppdelningen mellan det goda och det onda blir allt oklarare. Det har skett en polförflyttning där ondskan infiltrerat det som vi tidigare ansett som den goda sidan.
För varje dag som går så inskränks medborgarnas mänskliga rättigheter. Nu skall vi få buggas och avlyssnas helt utan någon som helst grund. Den första januari så blev det olagligt för journalister att rapportera om missförhållanden och korruption inom staten. HMF-lagen är en del av förtryckpaketet, och tro mig, det kommer att bli värre och värre och värre.
Politikerna importerar regelrätt kriminalitet för att skylla på den när det är dags att förstöra livet för vanliga medborgare. That´s the package.