2023-01-14, 15:35
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Du menar alltså att gärningsmannen inte skulle ha haft någon försvarare?
Nu har jag inte läst domen men det får anses ytterst osannolikt att han inte skulle ha haft tillgång till en offentlig försvarare.

Se lagen (1964:167) med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare § 24 första stycket:
För en misstänkt som inte har fyllt arton år ska en offentlig försvarare förordnas, om det inte är uppenbart att han eller hon saknar behov av försvarare. När en offentlig försvarare ska förordnas, ska undersökningsledaren anmäla det hos rätten.

Som jurist (aldrig sysslat med brottsmål men jag följer utvecklingen) så anser jag inte att försvarare alltid företräder sin klients bästa, speciellt inte när klienten är ung.
Jag har sett många fall där försvararen inte alls ser vidden av vilka problem en fällande dom kan innebära för en ung människas framtid utan ger helt fel rekommendationer.

Har han redan haft sitt första förhör utan hjälp så är det ALLTID kört. Polisen är utbildade, luttrade, pålästa och deras främsta mål vid ett förhör är att sätta dit den MGM - inte att ta reda på sanning. Att knulla människors liv är deras jobb. Speciellt poliser som sysslar med politiska frågor som det här. Den oerfarne unga pojken kan inte försvara sig mot denna illdådarkraft.

Jag menar, hur fan kunde en lag som denna ens författas, och sen hur vi ser hur den tillämpas så inser man att den inte företräder något annat än en repressiv samhällsutveckling och ett framtida mardrömssamhälle.

Assange blev tex utsatt för samma typ av poliser. Den typen av Orwellska mardrömspoliser arbetar aldrig för något gott utan för ondskans kolportörer. Uppdelningen mellan det goda och det onda blir allt oklarare. Det har skett en polförflyttning där ondskan infiltrerat det som vi tidigare ansett som den goda sidan.

För varje dag som går så inskränks medborgarnas mänskliga rättigheter. Nu skall vi få buggas och avlyssnas helt utan någon som helst grund. Den första januari så blev det olagligt för journalister att rapportera om missförhållanden och korruption inom staten. HMF-lagen är en del av förtryckpaketet, och tro mig, det kommer att bli värre och värre och värre.

Politikerna importerar regelrätt kriminalitet för att skylla på den när det är dags att förstöra livet för vanliga medborgare. That´s the package.
Citera
2023-01-14, 15:44
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPD13
Det vore önskvärt med ett prejudikat så att det blir klart om det finns vissa områden som det är olagligt att skämta om.

För det handlar om ett skämt och grundfrågan är om man får skämta om allt. Huruvida skämtet är kul eller inte har i sig ingen betydelse eftersom humor, likt skönhet, beror på individuella preferenser. Skiljelinjen verkar gå mellan de som saknar förståelse för vad humor är och de som förstår att det som man inte kan skämta om inte är värt att ta på allvar.

Bra inlägg om jag har fattat allt rätt

Jag är liberal och framtiden ser skrämmande ut. Yttrandefriheten inskränks och moralpoliser står i varje gathörn samt kör sina hatprogram för att identifiera såna som sagt ett fel ord som inte passar in i den groteska värld av hat som de företräder. Domen är en skandal ochen attack på vårt samhälle. Allt vi kämpat för att uppnå i detta samhälle går sönder del för del.

Vi skapade den mest överlägsna livsstilen och filosofin i världshistorien och det enda vi gör nu är att förstöra det samhälle vi byggt med import av invandrare som sympatiserar med mörkret, politiska lagar som förvandlar oss till mind crime slavar och groteska värderingar som kallas värdegrund. Ingen skall få säga sanningen, ingen skall få skämta längre om något som inte är godkänt av de sammansvurna.
Citera
2023-01-14, 16:05
Medlem
Kolgrill-ftws avatar
Även om det är ett lite osmakligt skämt så är det nästan 80 år sedan nu och det finns knappt några kvar som minns WWII. Folk skämtar om 9/11 utan åtal, det är bara 20 år sen.
För 30 år sedan åkte 50.000 chevavanar runt med texten Michael Jackson är en neger på kofångaren.
Lättkränktheten är absurd.

HMF är en godtycklig gummisnoddslag som aldrig skulle implementerats.
Riv upp den och förpassa den till historiens skräphög. Den är ett hot mot demokratin.
Senast redigerad av Kolgrill-ftw 2023-01-14 kl. 16:08.
Citera
2023-01-14, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trancas
Som jurist (aldrig sysslat med brottsmål men jag följer utvecklingen) så anser jag inte att försvarare alltid företräder sin klients bästa, speciellt inte när klienten är ung.
Jag har sett många fall där försvararen inte alls ser vidden av vilka problem en fällande dom kan innebära för en ung människas framtid utan ger helt fel rekommendationer.

Det kan jag visserligen hålla med om. Det kom dock en lagändring för några år sedan avseende vilka som fick agera som företrädare för barn, är dock osäker om denna även omfattar offentliga försvarare (då dessa redan har krav på advokattitel). I andra ärenden, exempelvis särskild företrädare för barn eller för den delen ställföreträdare (i LVU-ärenden), så krävs numera krav på särskild skicklighet. Det är dock upp till domstolarna att bedöma det och som jag förstått det är den gängse uppfattningen att är man advokat så har man särskild skicklighet.

Med det sagt får det anses sannolikt att den aktuella försvararen har hanterat detta som ett mängdärende. Det innebär dock inte att försvaret varit bristfälligt.

Citat:
Har han redan haft sitt första förhör utan hjälp så är det ALLTID kört. Polisen är utbildade, luttrade, pålästa och deras främsta mål vid ett förhör är att sätta dit den MGM - inte att ta reda på sanning. Att knulla människors liv är deras jobb. Speciellt poliser som sysslar med politiska frågor som det här. Den oerfarne unga pojken kan inte försvara sig mot denna illdådarkraft.

Nåja. Vid förhör i detta ärende (då fängelse finns på straffskalan) ska både vårdnadshavare och företrädare för socialtjänsten kallas (se tidigare nämnda lag §§ 5 och 7). Utöver detta ska den misstänkte alltid underrättas om sin rätt till försvarare. Så det får anses osannolikt att förhöret endast skett med gärningsmannen.

Dina övriga uppfattningar om polis m.m. får stå för dig.

Citat:
Jag menar, hur fan kunde en lag som denna ens författas, och sen hur vi ser hur den tillämpas så inser man att den inte företräder något annat än en repressiv samhällsutveckling och ett framtida mardrömssamhälle.

Lagens vara eller icke-vara finns det gott om trådar för. Ser inte anledning att inleda ytterligare en sådan diskussion.
Citera
2023-01-14, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
På vilken grund menar du att tingsrättens dom är felaktig och därav ska ändras?
Hur menar du att skyltens budskap är hets mot folkgrupp? Ersätt Hitler med Stalin som begick mer omfattande folkmord än Hitler, tror du då att domen hade blivit fällande?
Citera
2023-01-14, 18:48
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Är detta ett "uppsåtsbrott" eller vad det kallas? Dvs måste man ha haft uppsåt att hetsa?

Är du säker på att han inte valde att bemöta fjanteri med att fjanta sig?

Men det är ju skönt att det finns välutbildade icke wt akademiker som styr upp samhället och sätter in brottsbekämpande åtgärder mot dom som behöver det allra mest just nu.

Med det fetade menar du socialdemokratiska personer som läst på folkhögskola, va?
Citera
2023-01-14, 22:39
Medlem
NiccoJs avatar
Man blir skrämd av att till o med Flashback är infiltrerat av uselt PK-folk som tycker Sommen är rätt, skäms på er!
Citera
2023-01-15, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelangoche
Hur menar du att skyltens budskap är hets mot folkgrupp? Ersätt Hitler med Stalin som begick mer omfattande folkmord än Hitler, tror du då att domen hade blivit fällande?

Har gjort en kortare analys tidigare i tråden, får hänvisa till denna.

Huruvida rättsläget hade varit ett annat om skylten innehållit ett annat budskap känns ju förhållandevis irrelevant.
Citera
2023-01-15, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
Även om det är ett lite osmakligt skämt så är det nästan 80 år sedan nu och det finns knappt några kvar som minns WWII. Folk skämtar om 9/11 utan åtal, det är bara 20 år sen.
För 30 år sedan åkte 50.000 chevavanar runt med texten Michael Jackson är en neger på kofångaren.
Lättkränktheten är absurd.

HMF är en godtycklig gummisnoddslag som aldrig skulle implementerats.
Riv upp den och förpassa den till historiens skräphög. Den är ett hot mot demokratin.
Du vet vilka som härskar just nu så det kommer inte att hända än på ett tag. För övrigt gillar de att lagföra folk eftersom konkurrensen på arbetsmarknaden minskar då.
Citera
2023-01-15, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Nja, inte riktigt. Den lägsta formen av uppsåt är likgiltighetsuppsåt. I det här fallet så betyder det att man förstod hur andra skulle uppfatta dekalen men valde att behålla den ändå. Du behöver inte ha för avsikt att såra. Även om din avsikt är att skoja lite så räcker det med likgiltighetsuppsåt.

Ja enl. praxis vilket blir ett verktyg att kunna utfärda politiska domar. Men inte alltid, därför inkonsekvent och ej rättssäkert.
Citera
2023-01-15, 13:12
Citat:
Ursprungligen postat av OmniCarnifex
Ja enl. praxis vilket blir ett verktyg att kunna utfärda politiska domar. Men inte alltid, därför inkonsekvent och ej rättssäkert.
Utan likgiltighetsuppsåt skulle det bli jävligt svårt att fälla folk för många brott. Ta att man skjuter någon i bröstkorgen med pistol, och sedan säger att man inte hade för avsikt att offret skulle dö. Hur bevisar man motsatsen?
Citera
2023-01-15, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiccoJ
Man blir skrämd av att till o med Flashback är infiltrerat av uselt PK-folk som tycker Sommen är rätt, skäms på er!

Eller jurister och rättshaverister som tror att lagboken och praxis är ett facit för etik och moral.

Man vet inte ens var man ska börja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in