2023-01-10, 21:44
Medlem
Hej.

Hittade en artikel i DI som tar upp att det kan bli billigare för medlemmarna om föreningen tar över elavtalet. Kan någon förklara för mig på vilket sätt? Om föreningen står för elavtalet så måste väl alla kostnader ändå läggas på avgiften som då behöver höjas? Jag fattar inte hur detta kan bli billigare.

https://www.di.se/nyheter/sparatgard...g-gemensam-el/

//Kalle
Senast redigerad av Kanhanda 2023-01-10 kl. 21:57.
Citera
2023-01-10, 21:59
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanhanda
Hej.

Hittade en artikel i DI som tar upp att det kan bli billigare för medlemmarna om föreningen tar över elavtalet. Kan någon förklara för mig på vilket sätt? Om föreningen står för elavtalet så måste väl alla kostnader ändå läggas på avgiften som då behöver höjas? Jag fattar inte hur detta kan bli billigare.

https://www.di.se/nyheter/sparatgard...g-gemensam-el/
De räknar med att abonnemangskostnaden blir lägre då det bara blir ett abonnemang för BRF hur de sedan skall fördela kostnaden för förbrukningen kan bli struligt, blir det en lika avgift för alla boende, så kan jag lova att det skiter sig totalt, el som ingår i hyran/avgiften är totalt ogångbart i framtiden då elen knappast kommer att bli billigare med tiden.
Sedan en sak till de boende kommer inte att få något elstöd om detta blir aktuellt, det ges enbart till den som har ett abonnemang på egen adress och eget namn.
Jag är inte alls säker på att upplägget blir en framgång.
Citera
2023-01-10, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av che3
De räknar med att abonnemangskostnaden blir lägre då det bara blir ett abonnemang för BRF hur de sedan skall fördela kostnaden för förbrukningen kan bli struligt, blir det en lika avgift för alla boende, så kan jag lova att det skiter sig totalt, el som ingår i hyran/avgiften är totalt ogångbart i framtiden då elen knappast kommer att bli billigare med tiden.
Sedan en sak till de boende kommer inte att få något elstöd om detta blir aktuellt, det ges enbart till den som har ett abonnemang på egen adress och eget namn.
Jag är inte alls säker på att upplägget blir en framgång.

Jag fattar så det blir typ en årsavgift istället för en massa olika. Jag tror inte heller det är särkilt bra då mätare måste installeras i varje lägenhet likaså ingen möjlighet att själva vilket elavtal man vill ha. Och sen som du är inne på gällande elstöd både nu och i framtiden inte går till min ficka.
Citera
2023-01-10, 22:25
Medlem
Det vanligaste är att man byter till egna mätare och fortsätter debitera efter verklig förbrukning.
I kombination med solceller på taket kan detta bli en bra besparing och dessutom att de fasta avgifterna för abonnemangen försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in