• 1
  • 2
2023-01-10, 21:32
Medlem
Som rubriken lyder så är jag fundersam på om vi människor verkligen är en och samma ras.
Med de sagt så tycker jag inte att människor är olika värde beroende på ras/ etnicitet utan jag tror mer att vi har olika egenskaper som formats av vår omgivning och miljö samt kultur.

kollar vi tex på hundar så har de olika egenskaper och temperament beroende på vad de är för ras och vilken miljö de växt upp i. Tex så har visa raser närmare till skall än andra hund raser samt visa raser är lugnare än andra.

Precis samma mönster tycker jag mig se bland oss människor.
Man brukar ju tex säga att italienare är lite heta och hetsiga och asiater är generellt lugna av sig och vi svenskar är konflikt rädda och araber högljudda.

Mycket tror jag såklart påverkas av våra olika kulturer men jag undrar om de verkligen är hela svaret?

Jag är absolut inte påläst i ämnet så tänker mest högt just nu.
Men kan ha helt fel och att kultur är hela svarat men intressant tanke tycke jag iaf
Senast redigerad av flaskans 2023-01-10 kl. 21:35.
2023-01-10, 21:41
Medlem
kobenhavnlufthavns avatar
Till den som säger att människan är en och samma art och att det inte finns raser

Får förklara varför vita bara är ihop med vita

och svarta ihop med svarta.
2023-01-10, 21:41
Medlem
Appox.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskans
Som rubriken lyder så är jag fundersam på om vi människor verkligen är en och samma ras.
Med de sagt så tycker jag inte att människor är olika värde beroende på ras/ etnicitet utan jag tror mer att vi har olika egenskaper som formats av vår omgivning och miljö samt kultur.

kollar vi tex på hundar så har de olika egenskaper och temperament beroende på vad de är för ras och vilken miljö de växt upp i. Tex så har visa raser närmare till skall än andra hund raser samt visa raser är lugnare än andra.

Precis samma mönster tycker jag mig se bland oss människor.
Man brukar ju tex säga att italienare är lite heta och hetsiga och asiater är generellt lugna av sig och vi svenskar är konflikt rädda och araber högljudda.

Mycket tror jag såklart påverkas av våra olika kulturer men jag undrar om de verkligen är hela svaret?

Men kan ha helt fel och att kultur är hela svarat men intressant tanke tycke jag iaf

Du svarar på ditt eget meddelande där . . .
2023-01-10, 21:42
Medlem
Citat:

precis samma mönster tycker jag mig se bland oss människor.
Man brukar ju tex säga att italienare är lite heta och hetsiga och asiater är generellt lugna av sig och vi svenskar är konflikt rädda.

Skillnaden är att hundraser är avlade i syfte att skapa tydliga skillnader och särdrag mellan raserna, så är inte fallet med människan.
Om vi tar exemplet med italienare så är det ju även skillader i Italien mellan sicillenare och de som bor i norra Italien, är de olika raser då? Och hur blir de med de italienskspråkiga schweizarna då?
Svenskar, norrmänn, tyskar, när drar man en skillnad?

Det finns givetvis skillnader mellan folk i europa, asien osv. Men det är för gradvisa övergångar och för ohomogena grupper för att det ska gå att dela upp människan i olika raser.
2023-01-10, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn
Till den som säger att människan är en och samma art och att det inte finns raser

Fast de stämmer ju inte riktigt. Finns tusentals exempel på vita och svarta som är tillsammans. Men generellt är de ju så absolut.
2023-01-10, 21:46
Medlem
Citat:
Fast de stämmer ju inte riktigt. Finns tusentals exempel på vita och svarta som är tillsammans. Men generellt är de ju så absolut.
Självklart finns det utomrasliga äktenskaper.

Men med tanke på att vi lever i mångetniska samhällen tillsammans så är det sjukt att det är en sån diskrepans.

Låt oss säga, ifall det hade bott 50 procent svarta och 50 procent vita

Så hade det kanske varit 5-10 procent av förhållandena som hade varit svart-vita trots att det är en jämn fördelning mellan raserna i ett och samma land.
2023-01-10, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Skillnaden är att hundraser är avlade i syfte att skapa tydliga skillnader och särdrag mellan raserna, så är inte fallet med människan.
Om vi tar exemplet med italienare så är det ju även skillader i Italien mellan sicillenare och de som bor i norra Italien, är de olika raser då? Och hur blir de med de italienskspråkiga schweizarna då?

Det finns givetvis skillnader mellan folk i europa, asien osv. Men det är för gradvisa övergångar och för ohomogena grupper för att det ska gå att dela upp människan i olika raser.
Ja nej förstår problematiken men ras kanske är fel ord. Men iaf att vi människor är olika på visa sätt som inte bara är kulturellt är iaf enligt mig inte omöjligt.
2023-01-10, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appox.
Du svarar på ditt eget meddelande där . . .
Så du menar då att de bara är kulturellt inte genetiskt? Absolut så kan det mycket väl vara
2023-01-10, 21:52
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobenhavnlufthavn

Osäker på om du är ett troll, men såhär tolkar jag det:

(Notera, följande påstående är kontroversiellt och inte erkänt av dagens vetenskap)

Människan (Homo sapiens) är en art, som teoretiskt går att dela in i raser. Vissa föredrar att säga "underarter" men är osäker på begreppen är synonyma.

Den väsentliga skillnaden mellan art och ras är att två olika arter kan ibland få avkomma, men denna avkomma är oftast, om inte alltid steril, medan två olika raser inom samma art praktiskt taget alltid får fertil avkomma som kan sprida sina gener vidare.

Vidare anser jag att kompatibilitet mellan olika raser snarare är en inlärd tribalistisk faktor än en genetiskt inkodad sak. Men jag kan ha fel, människor har instinktiva rädslor eller vad man skall kalla det för lite allt möjligt.
2023-01-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Osäker på om du är ett troll, men såhär tolkar jag det:

(Notera, följande påstående är kontroversiellt och inte erkänt av dagens vetenskap)

Människan (Homo sapiens) är en art, som teoretiskt går att dela in i raser. Vissa föredrar att säga "underarter" men är osäker på begreppen är synonyma.

Den väsentliga skillnaden mellan art och ras är att två olika arter kan ibland få avkomma, men denna avkomma är oftast, om inte alltid steril, medan två olika raser inom samma art praktiskt taget alltid får fertil avkomma som kan sprida sina gener vidare.

Vidare anser jag att kompatibilitet mellan olika raser snarare är en inlärd tribalistisk faktor än en genetiskt inkodad sak. Men jag kan ha fel, människor har instinktiva rädslor eller vad man skall kalla det för lite allt möjligt.
Vad menar du? Fattar inget.
2023-01-10, 22:12
Medlem
Laggiores avatar
Ta en titt på NBA...
2023-01-11, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner

Intressant, alla andra däggdjur kan delas in i raser. Men inte människan, för den är så speciell av någon anledning? Om jag ber dig att peka på färgerna röd och orange på en regnbåge så kan du med säkerhet peka ut var i regnbågen dessa färger finns. Ber jag dig peka vart exakt övergången från röd till orange sker så är det omöjligt. Färgerna motsvarar en artvariation som gäller generellt oavsett häst, kanin, hund eller människa. Sen att det finns varianter på vita människor exempelvis, det är naturligt. Det motsvarar nyansskillnader. Hur kan vi via DNA spåra vårt ursprung? Har amerikanerna fel som delar in människor i 'race'? Något man kryssar i på varje formulär i princip. Jaha? Raser finns inte i Sverige, bara i andra länder? OK.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in