2023-01-11, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mariett77
Har en vän som reser 2g per år med man och 2 tonåringar.
Hon jobbar med naglar och mannen på Volvo, så vanlig Svensson familj.
Nu har de beställa resa alla fyra till Karibien för 250000kr.
Personligen skulle jag fylla på min utdelningsportfölj ,galet mycket att lägga på en resa.

Låter som att du är mycket avundsjuk.
Citera
2023-01-11, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Lägger mycket märke till folk, särskilt i tidiga 20-års åldern, som åker på resor runtom i sydostasien, Karibien eller Oceanen och är borta i flera veckor eller t.om flera månader. Inte sällan sker en liknande resa år efter år.
En sån resa bör ju lätt kosta över 50.000 med boende, mat, transport och allt det där. Det är knappast några pengar man får ihop snabbt på ett vanligt knegarjobb (är man i början på 20 så har man ju oftast ingen färdig utbildning förutom gymnasie). Så ja, hur har dessa personer möjlighet till detta rent ekonomiskt?

En person som bor hemma i 1 år och arbetar kan spara kanske 15k i månaden. Många ungdomar får också sparbelopp från föräldrarna, inte allt för sällan över 100k. Det finns faktiskt en hel del jobb där ute, dock lågbetalda, t.ex ICA eller andra butiker,städare, säljare osv. Själv arbetade jag i Malta och Bulgarien ett tag som ung herre.

Det räcker till en del billigt resande, man kör ryanair etc och bor billigt, vissa jobbar lite också utomlands.

Det är inte så dyrt att flyga om man är ute i tid. Det är inte dyrt att bo heller, speciellt i lägenheter som hyrs ut av privatvärdar.

En ung person utan barn kan lätt leva över 1år på 100k kombinerat med lite jobb eventuellt.
Senast redigerad av carlydeveloper 2023-01-11 kl. 08:50.
Citera
2023-01-11, 08:51
Medlem
Sedan ni som sparar och sparar, vad ska ni bli rika till? köpa en ny Volvo för 800k? De som reser lever iaf lite mer i nuet, man kan bli dö som Patrick imorgon i en bilolycka.

Fan orka vänta på att leva, bredda sin bekantskapskrets osv för att lägga pengarna på aktiespar.
Citera
2023-01-11, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uzbekistaniern
Bo hemma utan krav på att betala något samtidigt som de tjänar sina första pengar känns väll som en högoddsare här.

Du menar väl lågoddsare?

Edit. Såg att någon redan noterat felet.
Citera
2023-01-11, 09:04
Medlem
fittslems avatar
Man lever smartare än normalfallet. Bostadslån har alla med någon form av utbildning råd till.

Sen hushåller man lite pengar varje månad.

Underlättar givetvis om man inte har massa snorungar under axeln.

Men då har man råd med roliga saker som att resa runt.
Senast redigerad av fittslem 2023-01-11 kl. 09:06.
Citera
2023-01-11, 09:09
Medlem
otellos avatar
Om man skiter i att spara och istället bränner pengarna på nöje så går det nog ihop för de flesta.
Citera
2023-01-11, 09:11
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Sedan ni som sparar och sparar, vad ska ni bli rika till? köpa en ny Volvo för 800k? De som reser lever iaf lite mer i nuet, man kan bli dö som Patrick imorgon i en bilolycka.

Fan orka vänta på att leva, bredda sin bekantskapskrets osv för att lägga pengarna på aktiespar.
Jag eftersträvar en sorts balans, jag vill kunna unna mig vardagslyx och samtidigt spara. Jag har vänner och kollegor som är besatta av att spara, dom sparar säkert 80-90% av lönen varje månad.
Citera
2023-01-11, 09:42
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Lägger mycket märke till folk, särskilt i tidiga 20-års åldern, som åker på resor runtom i sydostasien, Karibien eller Oceanen och är borta i flera veckor eller t.om flera månader. Inte sällan sker en liknande resa år efter år.
En sån resa bör ju lätt kosta över 50.000 med boende, mat, transport och allt det där. Det är knappast några pengar man får ihop snabbt på ett vanligt knegarjobb (är man i början på 20 så har man ju oftast ingen färdig utbildning förutom gymnasie). Så ja, hur har dessa personer möjlighet till detta rent ekonomiskt?

Prioriteringar, bonusprogram osv.

Vissa köper nu iphone varje år. Bara där har du i en europaresa för en person. Släng in lite eurobonus och annat så kan det bli en rätt fin resa.
Senast redigerad av Newkie 2023-01-11 kl. 09:45.
Citera
2023-01-11, 10:16
Medlem
Är på långresa nu. Är billigare för mig att hänga utomlands än att stanna i Sverige.
Citera
2023-01-11, 10:23
Medlem
Därför det inte är någon vits att spara till bostad för unga idag då priserna går upp snabbare än vad man sparar. Lika bra att bränna allt på resor, god mat och sånt.
Citera
2023-01-11, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag jobbade på Irland i tre år när jag var 22 och hann med att resa en månad i Europa (50 000 kr gick det på typ), två månader i USA (kostade 60 000 om jag inte minns fel, dollarn var rekordlåg det året) och Asien två månader (gick på typ 60 000 det med) under dom åren. Men då levde jag snålt mellan resorna, sov i vardagsrummet i lägenheten jag delade med kompisar, gick typ aldrig ut och åt/drack (max en-två gånger per månad typ).

Sen får man ju betald semester också så typ 20 000 kr av budgeten varje år kom från semesterlönen.

Irland är ett skit land med piss löner. Har bara blivit sämre sedan du bodde där, idag bor unga i Irland tillsammans med föräldrarna tills de är 30+ då hyrorna är så höga. Tragiskt.
Citera
2023-01-11, 12:37
Medlem
Ingen statusbil, vi har en begagnad Volvo, vanliga standardmobiler för 2000 spänn, inget intresse av dyra märkesvaror. Men vi jobbar båda och kom in på bostadsmarknad i rätt läge, så det finns inget amorteringstvång och vi kan ändå låna mer om vi vill.

Vi äter och dricker gott, men annars går vårt överskott till resor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in