• 4
  • 5
2023-01-11, 12:38
Medlem
Sun Rulers avatar
En kombination av relativt höga löner men också att familjen bjuder med barn och barnbarn på många resor.
Citera
2023-01-11, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Lägger mycket märke till folk, särskilt i tidiga 20-års åldern, som åker på resor runtom i sydostasien, Karibien eller Oceanen och är borta i flera veckor eller t.om flera månader. Inte sällan sker en liknande resa år efter år.
En sån resa bör ju lätt kosta över 50.000 med boende, mat, transport och allt det där. Det är knappast några pengar man får ihop snabbt på ett vanligt knegarjobb (är man i början på 20 så har man ju oftast ingen färdig utbildning förutom gymnasie). Så ja, hur har dessa personer möjlighet till detta rent ekonomiskt?

Tjejerna sysslar med OnlyFans
Killarna har snålat och sparat i flera år för att kunna ha kul i 2veckor
Citera
2023-01-11, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Därför det inte är någon vits att spara till bostad för unga idag då priserna går upp snabbare än vad man sparar. Lika bra att bränna allt på resor, god mat och sånt.

Håller med, spara endast till roligheter, en viss buffert om något skiter sig eller till någon företagsidé. Att lägga pengarna på hög för att växa... ja det kan avra trevlig när man är pensinär, men då är livet närmast slut, man orkar inte resa lika mycket och man har ena foten i graven. LEv nu, träffa folk, connecta, gör saker, det kanske inte finns ett imorgon.

Att spara till barnen är också bara dumt, de klarar sig själva. En summa om 50k vardera kan de få som kickoff.
Citera
2023-01-11, 12:47
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
En kombination av relativt höga löner men också att familjen bjuder med barn och barnbarn på många resor.

Där tror jag du har 100 % rätt.

Ha exempel:

Hasse 56 år
Lotta 51 år
Vanliga knegare

Barn, Rebecca 19 år Alex 17 År

Båda Hasses föräldrar har gått bort. Ärvt hus och egendom så dom har 4 miljoner på kontot.
Reser gärna långt och ofta så länge barnen vill följa med.

Vill Rebecca åka till Australien ett halvår efter gymnasiet så sponsrar dom gärna resan
Citera
2023-01-11, 12:53
Citat:
Ursprungligen postat av U22
Lägger mycket märke till folk, särskilt i tidiga 20-års åldern, som åker på resor runtom i sydostasien, Karibien eller Oceanen och är borta i flera veckor eller t.om flera månader. Inte sällan sker en liknande resa år efter år.
En sån resa bör ju lätt kosta över 50.000 med boende, mat, transport och allt det där. Det är knappast några pengar man får ihop snabbt på ett vanligt knegarjobb (är man i början på 20 så har man ju oftast ingen färdig utbildning förutom gymnasie). Så ja, hur har dessa personer möjlighet till detta rent ekonomiskt?

Jobbar som psykolog. Har en ok lön och reser en gång per år.

Pröjsar runt 50k all-inclusive. Tjänar dock mer på börsen än gnm arbete.
Senast redigerad av Assault12 2023-01-11 kl. 12:55.
Citera
2023-11-19, 22:17
Medlem
Mer chockerad över hur en del kan åka 5-6ggr om året till Thailand på ett vanligt knegar jobb
Citera
2023-11-20, 08:44
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Hade en på mitt jobb som bodde hemma och var 22. Hade 20+ ut i månaden, efter 1 år så gjorde han en jordenrunt resa ett helt år.

Har man inga räkningar går det superenkelt.

Felet är att folk ska låna till allting nu förtiden och sitter sen och betalar höga belopp varje månad på lån.
Har man inte råd att betala det man vill ha kontant då ska man inte köpa ngt. Ganska enkel matematik.
Har man inga lån så är det superenkelt att resa😅
Citera
2023-11-20, 13:14
Medlem
Jag och min sambo bokade precis vår vinterresa till Thailand, 2 veckor charter. Vi är båda runt 23-24 år gamla. Vi bor billigt i bostadsrätt utan lån och jag har en lön strax under medel på ca 35 innan skatt. Alltså har vi inga problem alls att ha råd med en sådan resa, behöver inte ens ta från sparkontot utan denna månadens lön täcker resan och övriga utgifter. Vi åkte även till Spanien i somras och London i våras. Vi brukar boka sista minuten och få bra priser.

Jag har tvärt om svårt att förstå hur folk inte har råd. Visst om man är arbetslös eller ensamstående förälder, men annars borde alla kunna spara ihop till iallafall en resa om året ifall man prioriterar det. Har man inte orimliga krav på lyx och är någorlunda flexibel så är det inte särskilt dyrt att resa. Folk verkar kasta pengar omkring sig på annan skit för att inte ha råd. Sluta leasa bilar och köpa på avbetalning så ska ni se att det går fint att ha råd med resor.

Och till er som kommer att komma med ursäkter till varför alla inte kan göra det så är här lite bakgrund. Vi bor inte mitt i Stockholm, en bostadsrätt i vår stad kostar inte flera miljoner, vi har inte fått boendet betalt av föräldrar. Kan vi i mitten av 20-års åldern göra det så kan ni andra också det. Jag äger en bil och vi bor som sagt inte hos våra föräldrar, detta nämner jag för att det är en vanlig ursäkt folk brukar lägga fram här, "klart det går om man bor i mammas källare, får gratis mat och inte äger någon bil".
Senast redigerad av cluecit 2023-11-20 kl. 13:24.
Citera
2023-11-20, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Nej, några 50 papp är det inte fråga om. Före corona kunde man åka till typ Bangkok för ett par tusenlappar. Sen lever man gott där i flera månader för en billig peng som backpacker. Billiga hostels, att resa i regionen kostar ingenting nästan osv.

Precis, det är ju inte all-inclusive hotell som gäller i den åldern och då blir kostnaderna lägre.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in