• 1
  • 2
2023-01-10, 15:11
Medlem
Söker något litet, smidigt och som filmar i okej kvalitet (åtminstone 1080p, men behöver inte vara mycket skarpare än så. En bonus om det är bättre, såklart).

Kommer mest att filma i skog och natur, men även lite inomhus och på kvällar och så. En allt-i-allo-användning, med andra ord.

Pris, smidighet (storleksmässigt och användarmässigt), batteritid, möjlighet till plugga den på något lättviktstrebensstativ, och kanske något skyddande skal (som till GoPro eller andra actionkameror) är väl prioriteringar.

Har aldrig filmat annat än med telefoner och någon gammal digitalkamera tidigare, och jag är egentligen helt likgiltig inför tekniska aspekter som inte gynnar mig, så inga värsting- eller nördgrejor som både är alldeles för dyra och/eller komplicerade behöver nämnas.

Tack!

P.S. Om någon har tips på små mikrofoner med samma villkor (bra ljudkvalitet, billig, smidig) så får ni gärna slänga in en sådan rekommendation också
Citera
2023-01-10, 15:51
Medlem
Om du inte har särskilda krav - använd mobilkameran, den är ändå ju alltid med.
Citera
2023-01-10, 16:43
Medlem
Många gillar just GoPro. :
Citera
2023-01-11, 15:17
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av robinhoodvarUCsnut
Söker något litet, smidigt och som filmar i okej kvalitet

En allt-i-allo-kamera som uppfyller hela den önskelistan finns nog inte.

Skyddande skal har bara acionkameror vad jag vet.

Billiga och enkla kameror brukar inte ha mikrofon-jack.

Du får nog ha fler än en kamera, men köp begagnat så behöver det inte bli så dyrt.
Citera
2023-01-11, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
En allt-i-allo-kamera som uppfyller hela den önskelistan finns nog inte.

Skyddande skal har bara acionkameror vad jag vet.

Billiga och enkla kameror brukar inte ha mikrofon-jack.

Du får nog ha fler än en kamera, men köp begagnat så behöver det inte bli så dyrt.

Borde nog ha varit tydligare med i vilken ordning egenskaperna prioriteras. Min miss.

Viktigaste är väl egentligen ration bildkvalitetris. Att kunna koppla in mikrofon är ett plus, men inte hela världen då jag egentligen bara behöver okej ljudupptagning när jag filmar hemma, och då är det nog smidigare att köpa någon liten okej mikrofon att istället koppla in i datorn.

Möjlighet till skyddande skal och trebensstativ är egentligen heller inte jätteviktigt, utan kanske mest bonus. Kan jag filma i bra upplösning, användarfunktionerna inte är alltför avancerade, och den inte kostar skjortan så blir jag nog nöjd.
Citera
2023-01-11, 19:19
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Borde nog ha varit tydligare med i vilken ordning egenskaperna prioriteras.

Det finns inte så många nya konsument-videokameror idag, de flesta använder sina mobiler nuförtiden. Mobilernas filmfunktion har ju blivit såpass bra och konkurrerat ut videokamerorna. (Actionkameror finns en del dock).

Du kan köpa en begagnad videokamera av nåt välkänt märke, som filmar i 1080p och spelar in på minneskort. Det blir säkert helt ok.

Och/eller så kan du köpa en begagnad systemkamera och använda den för filmning. Du kan söka efter nån som har mikrofoningång/microphone jack om du vill ha detta. Långtifrån alla har detta dock så det kan bli lite sökande. En systemkamera filmar bra i dåligt ljus vilket är en fördel om man filmar inomhus utan extra ljussättning.

Edit: Gänga för att skruva på stativ är standard på kameror, så det behöver du inte tänkas på.
Senast redigerad av Dornier 2023-01-11 kl. 19:22.
Citera
2023-01-12, 12:14
Medlem
Citat:
Det finns inte så många nya konsument-videokameror idag, de flesta använder sina mobiler nuförtiden. Mobilernas filmfunktion har ju blivit såpass bra och konkurrerat ut videokamerorna. (Actionkameror finns en del dock).

Du kan köpa en begagnad videokamera av nåt välkänt märke, som filmar i 1080p och spelar in på minneskort. Det blir säkert helt ok.

Och/eller så kan du köpa en begagnad systemkamera och använda den för filmning. Du kan söka efter nån som har mikrofoningång/microphone jack om du vill ha detta. Långtifrån alla har detta dock så det kan bli lite sökande. En systemkamera filmar bra i dåligt ljus vilket är en fördel om man filmar inomhus utan extra ljussättning.

Edit: Gänga för att skruva på stativ är standard på kameror, så det behöver du inte tänkas på.

Aha, tack. Då har jag lite mer kött på benen. Har inte tänkt på att många kanske använder sina telefoner och det blir rätt bra då min egen telefon är rätt förlegad, och även om den klassas som "smart phone" så är den pinsamt arkaisk vid det här laget.

Får kika lite på begagnade actionkameror eller så. Tror det överlag är billigare än begagnade systemkameror (kan ha fel) och även billigare än ny (eller bättre begagnad) lur.
Citera
2023-01-12, 14:07
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Aha, tack.

Denna systemkameran skulle du kunna köpa, den har mikrofonjack också.

https://www.tradera.com/item/302953/...skort-korklar-
Citera
2023-01-12, 14:32
Medlem
Citat:
Denna systemkameran skulle du kunna köpa, den har mikrofonjack också.

https://www.tradera.com/item/302953/...skort-korklar-

Tack för tipset. Hade egentligen, när jag skapade tråden, inte ens en tanke på att en systemkamera skulle kunna vara ett reellt alternativ. Visste att det gick att filma med dem, men trodde det var lite som att jämföra miniräknaren i ens lur med en riktig grafräknare - d.v.s. en funktion, men en rätt medioker sådan. Nu när du nämner det har jag sett en del klipp på Youtube där folk filmar en del med Canon-kameror.

Citera
2023-01-12, 14:36
Medlem
Dorniers avatar
Citat:
Tack för tipset. Hade egentligen, när jag skapade tråden, inte ens en tanke på att en systemkamera skulle kunna vara ett reellt alternativ. Visste att det gick att filma med dem, men trodde det var lite som att jämföra miniräknaren i ens lur med en riktig grafräknare - d.v.s. en funktion, men en rätt medioker sådan. Nu när du nämner det har jag sett en del klipp på Youtube där folk filmar en del med Canon-kameror.

Jag vet inte hur mycket pengar du vill lägga, men under två tusen är väl ganska ok?

En begagnad videokamera (ingen actionkamera, utan en vanlig videokamera) kan du nog hitta för en tusenlapp eller mindre.
Citera
2023-01-12, 22:05
Medlem
DennisOlofs avatar
Bra DSLR kamera för att filma är Sony a6400 eller Sony zv-e10 som har en bättre inbyggd mikrofon. Kosta lite mer än senaste GoPro men du får bättre kvalite, och definitivt när det är sämre ljus ute.

Båda kameror är relativt portabla vilket är bra. Det enda negativt är att man inte får stabil video utan måste fixa det själv. Osäker på om ZV-E10 kunde stabiliseras med Sony Catalyst programvaran, jag minns inte hur det var med den saken.

Är man inte intresserad av ovanstående så kan en GoPro vara ett bra alternativ, fördelen där är att man aldrig får problem med fokus vilket är drygt på betydligt äldre kameror, i alla fall om man behöver förlita sig på auto-fokus systemet i kameran. Samt att kvalite på videon blir kass om det är för dåligt ljus ute, samt även inne. Men om man kan tända upp belysning osv så kompenserar det ganska bra mot att det blir dålig kvalite på videon.

Fördelen med GoPro, DJI och andra mindre kameror är hur portabla dom är, du kan få helt OK video och ljud utan allt för stora problem bara man är medveten om svagheterna så man kan undvika eller kompensera för det. En Gimbal till en GoPro är inte dyr om man behöver en sådan.

Det mesta till DSLR som extra prylar etc kostar, och det drar iväg ganska snabbt när man börjar köpa grejer. En annan fördel är såklart mycket bättre bilder än vad du får med en mobilkamera, men frågan är om man har nytta av det. Många bryr sig inte och använder man en kamera i smartphone på rätt sätt kan man ändå få helt OK bilder.
Citera
2023-01-13, 18:43
Medlem
Jag hade en sånhär https://www.elgiganten.se/product/sp...m-kamera/30146

Var väldigt nöjd med den.
Upp till 30x zoom är väldig mycket och kvaliten höll.
Du kan identifiera en räv på några hundra meter med den.
Den går ner i bakfickan lätt.

Den enda nackdel jag känner var att batteritiden vid filmning inte var den bästa. Men tror det beror på att jag köpte min begagnad.
Batteri på kameror kan bli dålig efter tid precis som på mobiler..

Vill du va ner extrem så köp en Nikon p1000. Mycket dyrare men kvaliteten är enormt bra och zoomen är nog den bästa på hela kameramarknaden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in