Citat:
Ursprungligen postat av
userserv
Hej
Jag har en fråga. Jag har ett lån med låneskydd och har varit arbetslös i 4 månader. Kan jag ta och använda mig av försäkringen eller går jag bet på det helt ? Jag hade en provanställning som upphörde och som jag blev helt förvånad över att den upphörde.
Grundkrav - Vid Försäkringens tecknande ska du vara mellan 18–64 år gammal och bosatt i Sverige.
Du har en Tillsvidareanställning om 20 timmar per vecka eller är Egenföretagare med F-skattsedel.
Du är fullt frisk och fullt arbetsför. Du får inte haft kännedom om förestående arbetslöshet, existerande
sjukdom, skada eller handikapp och ej haft vetskap om förestående sjukskrivning, sjukhusvistelse eller
arbetslöshet.
Undantag - Försäkringen gäller inte om du blivit uppsagd inom 90 dagar från försäkringens tecknande
eller inom 30 dagar vid Arbetsoförmåga pga. sjukskrivning. Försäkringen täcker inte skada eller
sjukdom som du känt till före försäkringens tecknande. För Egen-företagare utgår ersättning vid
sjukhusvistelse istället för ersättning vid ofrivillig arbetslöshet. Karenstid är 30 dagar.
Nej, en provanställning är inte en anställning som täcks av skyddet du nämner.