2023-01-10, 15:20
Medlem
Sinraths avatar
Google har uppnått tech bolagens nirvana. Att sälja både produkter och tjänster för att ta både din personliga info och pengar men obefintlig riktig support. Allting är automatiserat och förlagt i "själv hjälp" sidor. Sen betalar dom nästan ingen skatt med sin Irland registrering.
Citera
2023-01-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magnifik046
Det är här mitt problem kommer....
När jag trycker på första länken i "Go to the account recovery page, and answer the questions as best you can. These tips can help."
Så kommer jag till exakt samma sidor som kräver att jag ska skriva in mitt lösenord även fast jag inte kan det.

här har du en liten video hur jag menar : https://streamable.com/vwowry

Det finns ett antal guider där ute på hur man återställer ett gmail konto med 2FA.
Men om du inte får det att fungera så är det lika bra att gå vidare i ditt liv och skapa ett nytt konto.
Citera
2023-01-10, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Till ditt nästa konto rekommenderar jag Authy. Helt omöjligt att tappa bort 2FA-nyckeln då.

Vilken app man använder är mindre intressant. Att använda en authenticator med cloud backup kan vara en säkerhetsrisk.

Då är det bättre att ha flera alternativ. När det gäller Gmail så kan dessa vara alternativen.

1. Authenticator app
2. Ett eller flera telefon nummer
3. Sparade säkerhetskoder
Citera
2023-01-10, 15:33
Medlem
Citat:
”lösenordet ändrat” och tillslut

Vad hade du för lösenord? Ditt förnamn.efternamn.fodelsedatum?

Eller något lite mer svårgissat?
Citera
2023-01-10, 16:10
Medlem
SomaliSwimmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananShan
Du jämför alltså ett förlorat epostkonto med nedbrunnen villa och alla tillhörigheter? Att bygga en ny villa kostar miljoner och tid. Att fixa ett epost konto via gmail gratis och tar max 2 min.

Fast så som det är idag så kan ett förlorat epostkonto vara en större finansiell förlust än att förlora sitt hus.

Givet att man kanske måste vara extra naiv och ha absolut allt knutet till just det epostkontot för att det skall bli så, samt att huset man förlorade låg i skogen i Småland, men ändå.
Citera
2023-01-10, 16:32
Medlem
Magnifik046s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Three47
Vad hade du för lösenord? Ditt förnamn.efternamn.fodelsedatum?

Eller något lite mer svårgissat?

Nä det hade inget med mitt namn eller något datun att göra... Det nya lösenordet ändrade jag även helt för två veckor sedan så det var ganska nytt
Citera
2023-01-10, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Vilken app man använder är mindre intressant. Att använda en authenticator med cloud backup kan vara en säkerhetsrisk.
Kan vara, absolut. Nu är dock alla dina 2FA nycklar krypterade med E2EE, så risken är minimal. I alla fall avsevärt mindre än att din mobil plötsligt dör och att Google Authenticator sen är borta med vinden.

Citat:
2. Ett eller flera telefon nummer
"telefon nummer" Är dock avsevärt mindre säkra än valfri 2FA-app.
Citat:
3. Sparade säkerhetskoder
Om man som TS inte ens klarar av att slå på 2FA och hålla koll på sitt lösenord är det naivt att tro att det här kommer fungera.
Citera
2023-01-10, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawtaliban
Kan vara, absolut. Nu är dock alla dina 2FA nycklar krypterade med E2EE, så risken är minimal. I alla fall avsevärt mindre än att din mobil plötsligt dör och att Google Authenticator sen är borta med vinden.

"telefon nummer" Är dock avsevärt mindre säkra än valfri 2FA-app.
Om man som TS inte ens klarar av att slå på 2FA och hålla koll på sitt lösenord är det naivt att tro att det här kommer fungera.

Att telefon är mindre säkert det är jag fullt medveten om men samtidigt så är det en vanlig gmail vi diskuterar. Google kommer ju att fråga om den för att kunna återställa kontot och många fyller i den. Så varför inte nyttja den som en 2FA alternativ.

Att Authy krypterat är bra. Men problemet med 2FA appar är att man börjar samla på sig ett antal olika inloggningar och helt plötsligt så har man något viktigare där än gmail. Det är ju bara att se på Lastpass och alla läckor från dem för att bli allergisk mot molntjänster när det gäller säkerheten i sådana sammanhang.

Authy har rätt så nyligen blivit hackad även om det bara var ett fåtal konton som läcktes (under 100) så finns det alltid en risk när man använder molntjänster.

Sen när det gäller Authy så är det en av de bättre 2FA apparna. Många rankar den som den en av de bästa och de har funktioner som är väldigt tilltalande inklusive deras backup men även möjligheten att ha den installerad på flera enheter samtidigt som kan synkas.
Citera
2023-01-11, 18:19
Medlem
Magnifik046s avatar
UPPDATERING DAG 2
Under de två senaste dygnen har processen knappt rört sig fram.

Jag började tweeta till @youtube och @google, 2-4 inlägg om dagen och idag hände det.
Hade skrivit en uppdatering att min youtube kanal hade ändrat namn och profilbild och då svarade youtube mig på twitter och skickade iväg ett meddelande privat.

Ska nu svara på ett formulär med massa frågor (20-40 frågor), som exempel.
Enheter och IP adresser du har loggat in på.

Sammanfattning: YouTube svarade och jag ska svara på formulär. Ett steg mot rätt riktning.

Fler uppdateringar kommer ske.
Citera
2023-01-13, 18:58
Medlem
Magnifik046s avatar
Uppdatering dag 4-5
Efter 48 timmars väntande fick jag ett personligt svar från Youtube och Google teamet.

Ett litet uttag från meddelandet:

*We know you are looking forward to recovering your channel and we've just received an update from our internal team. They have confirmed that your channel has been compromised on 2023-01-09. To remove the hacker's access from your Google account xxxxxxxx@gmail.com, they needed to disable it. For us to proceed further, we need your assistance to recover your Google account first by following the steps below:*

Så nu är det dags för ännu fler formulär och frågor men vi verkar gå lite framåt för varje dag
Citera
2023-01-14, 15:39
Medlem
Magnifik046s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av attacke
Du får gärna sriva dagbok här med hur du går tillväga och om det löser sig.

UPPDATERING DAG 5-6

Efter att google bekräftat intrång på konto så valde google att frysa kontot helt. Där efter fick jag svara på nya frågor och där på fick jag en exklusiv länk till en säkerhetssida för mitt googlekonto.

Ny information matates in och nya säkerhetsskydd är tilllagd. Mitt google och youtube konto är tillbaka efter en veckas krigande!

Tack till er som hade hoppet för mig och ett stort skratt till er som sa att det var omöjligt, ge inte upp!

Tack för mig!

Mr M
Citera
2023-01-14, 15:43
Citat:
UPPDATERING DAG 5-6

Efter att google bekräftat intrång på konto så valde google att frysa kontot helt. Där efter fick jag svara på nya frågor och där på fick jag en exklusiv länk till en säkerhetssida för mitt googlekonto.

Ny information matates in och nya säkerhetsskydd är tilllagd. Mitt google och youtube konto är tillbaka efter en veckas krigande!

Tack till er som hade hoppet för mig och ett stort skratt till er som sa att det var omöjligt, ge inte upp!

Tack för mig!

Mr M

Skönt att höra, och bra att du återkopplade!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in