2023-01-10, 12:59
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Har en kompis glömt pengar eller kort på lunchen så ok med swish i efterhand.

Annars, blir det kalla handen.

Lunch, öl, taxi etc betalar jag gärna och räknar med att det komms ihåg. De som uppenbart är snyltare får stå för sig själv hädanefter, om det visar sig vara så.

Ett bra sätt att sålla agnarna från vetet, en femhundring är en billig peng för att få reda på om det är någon värt att umgås med
Citera
2023-01-10, 13:03
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Jo men allvarligt nått åt det hållet är ju bra. ”Jag har mina pengar låst i investeringar och har inte så mycket att röra mig med i övrigt” funkar ju bra, svårt att ens försöka argumentera emot
Egentligen kommer idén från det helt motsatta. En tjej som jag var lite kompis med förklarade varför hon inte kunde betala sin del av den ganska dyra lunchen på det sättet.
Citera
2023-01-10, 13:05
Medlem
Palisongs avatar
Ett nej brukar vara tillräckligt, eller något synonymt till det funkar med. Man ska inte krångla till saker i onödan tycker jag.
Citera
2023-01-10, 13:05
Medlem
Citat:
Jo men allvarligt nått åt det hållet är ju bra. ”Jag har mina pengar låst i investeringar och har inte så mycket att röra mig med i övrigt” funkar ju bra, svårt att ens försöka argumentera emot

Det räcker med ett enkelt Nej

Varför ska man hitta på ursäkter eller förklara sig?
Citera
2023-01-10, 13:06
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Egentligen kommer idén från det helt motsatta. En tjej som jag var lite kompis med förklarade varför hon inte kunde betala sin del av den ganska dyra lunchen på det sättet.

Haha, herregud.
Citera
2023-01-10, 13:06
Medlem
psykoshippiens avatar
Brukar säga nej, men om jag inte säger det. Så frågar jag när jag får tillbaks pengarna. Brukar ofta resultera i att de blir tysta.
Citera
2023-01-10, 13:07
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Nej fungerar utmärkt. Nu har jag få vännner/bekanta som tigger pengar utan jag erbjuder oftast att låna ut vid behov när det kommer upp.
Citera
2023-01-10, 13:07
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palisong
Ett nej brukar vara tillräckligt, eller något synonymt till det funkar med. Man ska inte krångla till saker i onödan tycker jag.

Är man fräck nog att låna av en bekant, så är man ofta fräck nog att ifrågasätta. Vissa av oss har tillräckligt med tryck i lungorna för att markera, men alla vill inte riskera konflikt, och vill således ha ett bra sätt att sätta punkt på.
Citera
2023-01-10, 13:10
Avslutad
Har få vänner men bra vänner.

Jag lånar inte ut 100-150:-
Dom kan få 159:- det är så lite pengar.

Lånat ut 5600:- som mest.
Polare i Norge behövde pengar till första hyran.
Han hade ju precis skaffat jobb så det va ju lugnt
Citera
2023-01-10, 13:13
Avslutad
Jag tycker bara att du säger som det är.
Att du har lånat ut flertalet gånger och aldrig får pengarna tillbaka.
Du har helt enkelt slutat att låna ut till folk du inte känner så bra.

Försöker snubben smickra dig och lova pengar eller dittan och dattan.
Alltså fortsätt bara köra stenhårt gör en pedagogisk beskrivning om hur det inte är kul att vara orolig om man ska få pengarna tillbaka och att det i långa loppet handlar tillslut om tusenlappar.

Det är inget konstigt att bara säga som det är.
Såna där personer dont give a shit och går vidare till nästa person.
Visst kanske gör dom sig till offerkoftor men följ inte med deras sjukdom.
Senast redigerad av El0l 2023-01-10 kl. 13:17.
Citera
2023-01-10, 13:22
Medlem
Man säger nej och behöver inte precisera varför.
Är de dina riktiga vänner kommer de acceptera ett nej.
Citera
2023-01-10, 13:22
Medlem
Palisongs avatar
Citat:
Är man fräck nog att låna av en bekant, så är man ofta fräck nog att ifrågasätta. Vissa av oss har tillräckligt med tryck i lungorna för att markera, men alla vill inte riskera konflikt, och vill således ha ett bra sätt att sätta punkt på.

Det förstår jag att det är säkerligen vanligt förekommande. Tänker ändå att jag åtminstone skulle agera utifrån perspektivet att jag har ingen skyldighet att deklarera något alls om jag inte har lust med det. Skyldigheten borde rimligtvis ligga hos den som gör förfrågan.

Vad jag försöker få sagt är att jag ser det helt enkelt som att jag står upp för mig själv om jag säger nej till något jag inte vill, snarare än att det blir en konflikt som jag bara vill undkomma. Inget fel med det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in