2023-01-10, 09:54
Medlem
Nej.
Citera
2023-01-10, 10:03
Medlem
ursprungsindians avatar
Har kört någon av följande:

"Har det rätt så tajt själv just nu"

"Tjänar inte du mer än mig?"

Annars är väl en rimlig ursäkt som alla borde förstå "jag lånar inte ut pengar till vänner"
Citera
2023-01-10, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godzillla
Det säkraste sättet att bli ovän med någon är att låna ut pengar.

Det här! Har varit en vandrande bankomat åt många människor både släkt och vänner...! 90% av fallen så finns ingen kontakt kvar! oftast efter man sagt nej till att låna ut mer pengar!

Är fortfarande bankomat till några få! Har svårt att säga nej! Är trött på att låna ut pengar till släktingar! vänner/bekanta har jag slutat med..eller de är nog borta nu så vilket är skönt men samtidigt beklagligt att vänskapen? Mest handlade om pengar fast jag har alltid sett att få tillbaka alla pengar!
Citera
2023-01-10, 10:25
Medlem
En vän till mig frågade om han kunde låna pengar efter att ha blivit blåst av sin arbetsgivare.
Han behövde låna en genomsnittlig svensk månadslön. Jag blandar inte pengar med vänner.
Han fick det som ett lån, men det är inte pengar jag tror jag kommer få tillbaka. Sålunda var det egentligen en gåva, men vad han tror är ett lån.
Nu har jag privilegiet att kunna bistå en nära vän med det. Men annars skulle jag bara säga att jag inte blandar pengar med bekanta.
Är personen i fråga inte bekant, så upprättar man ett villkorsavtal. Se det som en investering!
Citera
2023-01-10, 10:32
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det har hänt några gånger under min livstid att personer bett att få låna pengar. I de flesta fall har det rört sig om några hundralappar, enstaka gång ett par tusen.

De som lånat 1-2 tusen spänn har varit väldigt nära vänner eller släkt som frågat enstaka gång och det har alltid löst sig.
De som lånat 100-500kr har varit blandat. 3-4 gånger har jag blivit blåst och aldrig fått tillbaka pengarna. Typiskt nog har det rört sig om 500kr varje gång jag blivit blåst. Straffet har givetvis inte uteblivit. De har aldrig fått låna ett öre till och de har aldrig blivit bjudna på en enda öl till.

En del som frågat har jag helt enkelt inte lånat till. Men jag har alltid haft en aning svårt att säga nej rakt av. Har kört med "jag har inga pengar på mig", eller annat mildare ljug. När det enda jag hade behövt säga på frågan var ett rakt "nej".
Helt skadat egentligen att det skall ta emot säga nej. Det är ju fan mina pengar och vill jag inte så vill jag inte. Börjar dock bli bättre på "nej"

Tidigare har det hänt jag sagt "har inga pengar på mig", så sitter man på pub betalar cash så dyker denna löjd upp i samma pub precis när man betalar med cash.
Nu med den här skiten swish kan man inte ens köra den. Har man inga pengar kommer uppföljaren "men du kan swisha", så nu har jag kört dubbelt jävla nekande. Först "jag har inga pengar på mig", sen "jag har inte swish". Därav att det börjar bli enklare säga rakt "nej".

Senaste tiden har folk jag endast känner via social media börjat höra av sig om jag kan låna *. En snubbe som jag träffat en enda gång, han hörde av sig strax innan Jul och undrade om jag kunde låna honom 500kr. Vi har en gemensam fotbollsklubb vi följer och hängt på samma sida flera år så det var väl därför han tyckte det var en naturlig idé att fråga just mig.

Är det ett fenomen ni upplevt, att personer ni egentligen endast känner via social media vill låna pengar?

Och hur bemöter ni folk ni inte alls vill låna till? Bara en stint blick med ett "nej", eller krumbuktar ni onödigt er ur det?

* var det inte någon här som bara för några dagar sen gick ut fråga om man kunde låna personen 1500kr?

Jag kör det enkla och raka svaret:

Sorry, jag lånar inte ut pengar längre, inte till någon.

Om personen envisas så så kan jag tillägga: Nej, jag har blivit av med så mycket småsummor under åren att jag slutat låna ut över huvud taget.

Faktiskt så har ingen tagit illa upp utan alla verkar acceptera det svaret. Antagligen för att det är rakt och stämmer med verkligheten.

Handlar det om en mindre summa typ en hundring och det är en person jag uppskattar så ger jag hellre bort pengarna och sen är det ur världen.
Citera
2023-01-10, 10:33
Medlem
Är väl bara att dra en vit lögn och säga att du inte har pengar just nu
Citera
2023-01-10, 10:34
Bannlyst
Jag säger bara nej om jag inte vill låna ut. Mycket enkelt.

Känns det läskigt kan du hinna före de som vill låna och be att få låna av dem i stället innan de frågar dig.
Citera
2023-01-10, 10:36
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenBeirut
Det har hänt några gånger under min livstid att personer bett att få låna pengar. I de flesta fall har det rört sig om några hundralappar, enstaka gång ett par tusen.

De som lånat 1-2 tusen spänn har varit väldigt nära vänner eller släkt som frågat enstaka gång och det har alltid löst sig.
De som lånat 100-500kr har varit blandat. 3-4 gånger har jag blivit blåst och aldrig fått tillbaka pengarna. Typiskt nog har det rört sig om 500kr varje gång jag blivit blåst. Straffet har givetvis inte uteblivit. De har aldrig fått låna ett öre till och de har aldrig blivit bjudna på en enda öl till.

En del som frågat har jag helt enkelt inte lånat till. Men jag har alltid haft en aning svårt att säga nej rakt av. Har kört med "jag har inga pengar på mig", eller annat mildare ljug. När det enda jag hade behövt säga på frågan var ett rakt "nej".
Helt skadat egentligen att det skall ta emot säga nej. Det är ju fan mina pengar och vill jag inte så vill jag inte. Börjar dock bli bättre på "nej"

Tidigare har det hänt jag sagt "har inga pengar på mig", så sitter man på pub betalar cash så dyker denna löjd upp i samma pub precis när man betalar med cash.
Nu med den här skiten swish kan man inte ens köra den. Har man inga pengar kommer uppföljaren "men du kan swisha", så nu har jag kört dubbelt jävla nekande. Först "jag har inga pengar på mig", sen "jag har inte swish". Därav att det börjar bli enklare säga rakt "nej".

Senaste tiden har folk jag endast känner via social media börjat höra av sig om jag kan låna *. En snubbe som jag träffat en enda gång, han hörde av sig strax innan Jul och undrade om jag kunde låna honom 500kr. Vi har en gemensam fotbollsklubb vi följer och hängt på samma sida flera år så det var väl därför han tyckte det var en naturlig idé att fråga just mig.

Är det ett fenomen ni upplevt, att personer ni egentligen endast känner via social media vill låna pengar?

Och hur bemöter ni folk ni inte alls vill låna till? Bara en stint blick med ett "nej", eller krumbuktar ni onödigt er ur det?

* var det inte någon här som bara för några dagar sen gick ut fråga om man kunde låna personen 1500kr?

Du måste se på vad som händer i rätt perspektiv. Det är enormt respektlöst när någon du inte har en nära relation till och som inte byggt upp din tillit ber om pengar. Och när någon du har en nära relation till behöver låna är det också en varningssignal. Självklart ska du inte ljuga om något. Du behöver inte krumbukta. Det är den som som anser sig ha rätt till dina pengar som behöver krumbukta när du ställer motfrågor. Det du behöver tänka på är att personen som vill ha pengar från dig inte respekterar dig. Varför skall du ens fundera över hur du ska svara vänligt?
Citera
2023-01-10, 10:38
Medlem
-Får jag låna pengar av dig?
-Pengar? Pengar har man!
Senast redigerad av Oraneandblue 2023-01-10 kl. 10:38. Anledning: Förtydligande
Citera
2023-01-10, 10:45
Medlem
Atamons avatar
Fakta är ju det att folk som behöver låna pengar alltid har haft dålig struktur på sin privatekonomi.

Grundregeln är att OM man lånar ut pengar så ska man räkna med att aldrig se dem igen.

Och talar vi om de små privatekonomiska genierna som behöver låna femhundra spänn så är det ju en hel kader larmklockor som ljuder på en gång där!

Jag säger bara till dem att jag för närvarande ligger ute med en hel del pengar och har ont om likvid själv.

Fattar idioterna själva att de aldrig kommer betala tillbaka lånet oavsett storlek? Det är ju illa om de inte inser det!

Är det en medveten blåsning från viggarens sida? Ja, det är ju lika illa det!

Händer det ens att nykterister som inte snusar eller röker behöver låna 500 spänn? Den kategorin skulle i så fall mer sannolikt betala tillbaka än normalviggaren som lägger tusenlappar varje vecka på öl, cigg och snus!
Citera
2023-01-10, 10:49
Medlem
Magnums avatar
-Kan jag få låna en femhundring av dig?
-Vad lustigt! Jag tänkte precis fråga dig samma sak!
Citera
2023-01-10, 10:52
Medlem
Mullrets avatar
Har en kompis glömt pengar eller kort på lunchen så ok med swish i efterhand.

Annars, blir det kalla handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in