2023-01-10, 07:35
Medlem
Ja, för några år sen var maximal påföljd för förövare i åldersgruppen 15-17 4 års ungdomsvård. Detta var det redan många som ansåg vara för lågt, då vilken nivå av brott som helst bara kan rendera i typ några ynka år på något liknande ett ungdomshem.

Idag är teoretiskt påföljden den samma men rent praktiskt verkar de döma till lägre straff. Det var t.ex. två personer (inte vid samma tillfälle) som dömts för mord, och under permission rymde från ungdomsvård. Det ledde till en kort diskussion om de verkligen bör ha full tillgång till internet och telefon då detta gör det lätt att planera rymning. Jag har inte läst något om hur det gick med dessa rymlingar sen det hände...

Nåväl, det som stod ut mest för mig var att de var dömda till 3 års ungdomsvård. Detta för överlagt mord och om jag minns rätt i samband med skjutning. Det finns trots allt inget grövre brott än mord och straffen är redan låga, så att sänka det ännu mer verkar ju vara rent vansinne.

Jag anar också varför det har sänkts... Barnkonventionen blev lag i Sverige och jag anar det är detta man tar hänsyn till. Det är dock fullständigt befängt... Många är villiga att riskera 4 år för en gängskjutning. Att sänka till tre kommer knappast minska benägenheten för yngre att vara villiga att skjuta någon...

Så detta är ren galenskap och dessutom kraftigt moraliskt fel. Om överlagt mord ger tre år, så påverkar det kanske också övriga straffskalan. Dessutom är det just nu ett stort problem med yngre förövare vilket gör det än mer olämpligt.

Känner ni till något om detta och är det så att idag så ger mord för ungdomsbrottslingar de facto bara tre års vård? Nu när regeringen hävdar de satsar på att bekämpa gängskjutningar så borde de kanske titta på detta? Och media? Vissa journalister skriver vettiga saker men har inte sett något om detta.
Senast redigerad av Snobird 2023-01-10 kl. 07:41.
Citera
2023-01-10, 07:48
Medlem
Här står om de två fallen och även att de korta straffen är ett problem. Ser dock inget om att de inte ens dömts till maximala 4 år trots de skjutit personer till döds.

https://www.barometern.se/nyheter/st...raff-c985bda0/

Kan tillägga att hela idéen om ungdomsvård är förlegad. Det bygger på idéen att unga förövare inte ska sitta i fängelse med äldre då det kan dra dem in i grövre brottslighet. Någon som mördat en person har redan nått kulmen i sin brottsliga karriär. Hur ska en mördare kunna dras till värre brott? Nej, ungdomsvård är tyvärr en förlegad idé och dessutom har man idag förvärrat det än mer genom att sänka straffen för överlagt mord.
Senast redigerad av Snobird 2023-01-10 kl. 07:52.
Citera
2023-01-10, 07:55
Medlem
För min del så ska det vara ett tydlig lag som säger

Har du mördat någon kallblodigt så kastas du ut från landet.

Allt du har tillhör Sverige och du skickas till Nord Korea, Kina som ett slav punkt slut.

Kvittar ålder, om det är ett kall blodig mord så ska inte "humanitär" lagar gälla för denna individ.

Man valde själv att döda.

Nu om det var självförsvar, rädda någons liv et c så får det vara ett straff som är strängt men du stannar kvar.

Om varenda knotte försvinner så bör statistiken sjunka om mord, våld kommer leva kvar men mord är alla fall nere.
Citera
2023-01-10, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwixx
För min del så ska det vara ett tydlig lag som säger

Har du mördat någon kallblodigt så kastas du ut från landet.

Allt du har tillhör Sverige och du skickas till Nord Korea, Kina som ett slav punkt slut.

Kvittar ålder, om det är ett kall blodig mord så ska inte "humanitär" lagar gälla för denna individ.

Man valde själv att döda.

Nu om det var självförsvar, rädda någons liv et c så får det vara ett straff som är strängt men du stannar kvar.

Om varenda knotte försvinner så bör statistiken sjunka om mord, våld kommer leva kvar men mord är alla fall nere.

Lagen tillåter endast utvisning av utländska medborgare och även där har man förbehåll. En man utan svenskt medborgarskap fick nyligen stanna, pga han bott 5 år i Sverige. Detta trots han dömdes för att under längre tid grymt misshandlat och torterat en kvinna. Dessutom hade han begått tidigare brott under åren i Sverige.

Inse att svenskt rättsväsende är ett skämt. Det borde skrotas och byggas upp från grunden. Det du föreslår är vi väldigt långt ifrån...
Citera
2023-01-10, 08:13
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nåväl, det som stod ut mest för mig var att de var dömda till 3 års ungdomsvård. Detta för överlagt mord och om jag minns rätt i samband med skjutning. Det finns trots allt inget grövre brott än mord och straffen är redan låga, så att sänka det ännu mer verkar ju vara rent vansinne.
Att det inte finns något grövre brott än mord är inte samma sak som att alla mord ska ge maxstraff. Det kan finnas förmildrande och försvårande omständigheter.

Mord ger tio till arton år eller livstid.
Citera
2023-01-10, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Att det inte finns något grövre brott än mord är inte samma sak som att alla mord ska ge maxstraff. Det kan finnas förmildrande och försvårande omständigheter.

Mord ger tio till arton år eller livstid.

Möjligen men hur man än ser det är 4 års ungdomsvård ett mycket lågt straff för en förseelse av sådan paritet. Svårt att se att det skulle finnas mycket utrymme eller anledning att döma till lägre straff...

Dessutom, så var dessa killar med och planerade fritagning. De förtjänade alltså inte någon speciell nåd då de inte ens var villiga att sitta dessa ynka år, trots det de gjort. Att de fritogs indikerar bara än mer att de har en lång, brutal och kostsam kriminell bana framför sig.
Senast redigerad av Snobird 2023-01-10 kl. 09:08.
Citera
2023-01-10, 09:11
Medlem
Det finns en faktor till... "Maximal" påföljd för någon under 18 är 4 års ungdomsvård. Det finns dock ibland möjlighet att döma till 8 års fängelse. Det såg vi när en 17-åring sköt en polis. Verkar vara mycket sällan detta nyttjas dock...
Citera
2023-01-10, 10:53
Medlem
snooper123s avatar
På sis-hemmen där du bor om du blir dömd är det andra kriminella ungdomar. Du behandlas inte överhuvudtaget. Du blir mer kriminell av att vara där.
Sen kostar det ju 7000kr per dag för en intagen...
Citera
2023-01-11, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ja, för några år sen var maximal påföljd för förövare i åldersgruppen 15-17 4 års ungdomsvård. Detta var det redan många som ansåg vara för lågt, då vilken nivå av brott som helst bara kan rendera i typ några ynka år på något liknande ett ungdomshem.

Idag är teoretiskt påföljden den samma men rent praktiskt verkar de döma till lägre straff. Det var t.ex. två personer (inte vid samma tillfälle) som dömts för mord, och under permission rymde från ungdomsvård. Det ledde till en kort diskussion om de verkligen bör ha full tillgång till internet och telefon då detta gör det lätt att planera rymning. Jag har inte läst något om hur det gick med dessa rymlingar sen det hände...

Jag anar också varför det har sänkts... Barnkonventionen blev lag i Sverige och jag anar det är detta man tar hänsyn till. Det är dock fullständigt befängt... Många är villiga att riskera 4 år för en gängskjutning. Att sänka till tre kommer knappast minska benägenheten för yngre att vara villiga att skjuta någon...

Så detta är ren galenskap och dessutom kraftigt moraliskt fel. Om överlagt mord ger tre år, så påverkar det kanske också övriga straffskalan. Dessutom är det just nu ett stort problem med yngre förövare vilket gör det än mer olämpligt.

Känner ni till något om detta och är det så att idag så ger mord för ungdomsbrottslingar de facto bara tre års vård? Nu när regeringen hävdar de satsar på att bekämpa gängskjutningar så borde de kanske titta på detta? Och media? Vissa journalister skriver vettiga saker men har inte sett något om detta.

Det var mycket killgissningar och felaktigheter här...

1. Med den tidigare ungdomsreduktionen var det möjligt att döma en 17-åring till fängelse om synnerliga skäl förelåg. Ett exempel på detta var 17-åringen som 2021 sköt polisen Andreas Danman, och fick 8 års fängelse. Precis denna möjligheten finns kvar i nu gällande lagstiftning - och då är maxstraffet 10 års fängelse!

2. Man har inte sänkt straffen för sluten ungdomsvård. Däremot är komplexiteten i detta att brottets ordinarie straffskala och straffvärde skall "rymmas inom" den slutna ungdomsvårdens straffskala på minst 14 dagar och max 4 år. Därför kan förhållandevis allvarliga brott upplevas hamna lågt, eftersom endast de allra grövsta brotten skall rendera i 3-4 år. Vidare så är det helt omöjligt att bemöta exemplen du nämner eftersom du inte på något sätt kan beskriva fallen mer ingående eller hänvisa till domen eller någon länk. Men det jag vet är att dom allvarligaste fallen av Mord brukar rendera i 4 års sluten ungdomsvård. Men givetvis finns det också fall av Mord som hamnar under 4 år, precis som att alla Mord inte renderar i livstids fängelse när en vuxen döms..

3. "Barnkonventionen blev lag i Sverige och jag anar det är detta man tar hänsyn till..."
Jamen tjenare! Barnkonventionen blev lag i Sverige 1 januari 2020 och vad hände efter detta?
Jo, när man införde tidsfrister för häktningar 1 juli 2021 så förespråkade både FN:s Barnrättskommitté och svenska Barnombudsmannen att en person under 18 år inte skulle kunna sitta häktad i mer än 30 dagar, men politikerna satte tidsfristen till 3 månader(!) Men inte bara det, utan 1 januari 2022 så skrotade man också den dåvarande ungdomsrabatten. Så min fråga är: Hur mycket tycker du det verkar som att Barnkonventionen påverkat, rättspolitiken och lagstiftningen, sedan den blev lag?
Senast redigerad av Haaaaag 2023-01-11 kl. 19:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in