• 2
  • 3
2023-01-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven9779
Jag är så jäkla förbannad!

Det känns som att mer eller mindre ALLA recept man hittar på nätet är abstrakta, odetaljerade och svåra att få till IRL!

Det kan tex. stå "ha i lite olja och rör om"... FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR OLJA??? VAD ÄR LITE???

"ha i en nypa salt" FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR SALT??? VAD ÄR EN NYPA??? JAG KAN FÅ DET DU KALLAR EN NYPA ATT KANSKE BLI FYRA NYPOR MED MINA TJOCKA FINGRAR?!?!?!?!

"rör om tills det blivit tjockt"... FÖR IN I HELVETE??? HUR TJOCKT???

"stek köttet med lagom värme"... ehh... okej... så jag skruvar till mitten? eller?!?!?!

blablablabla... är så jävla trött på det här! känner någon här samma sak?

Så gör man som det står och så blir det helt annorlunda för någon jäkla anledning?

Så jäkla less!

"en klick smör" OOOHHHHHHH.............
Smaka av , du får en bättre känsla för matlagning med tiden och kommer snabbt gå "utanför" recepten och sätta din egen prägel på maten.
Citera
2023-01-10, 12:12
Medlem
Jag förstår TS. Glassiga fluffiga recept online och i tidningar är inte utprovade ordentligt.

Rekommenderar att använda ICAs eller Coops kokböcker. De är ordentligt provlagade och justerade innan de går i tryck.
Citera
2023-01-10, 12:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Det här är min erfarenhet.

Första gången jag gör en rätt blir det skit fast jag följer receptet till punkt och pricka.

Andra gången blir det bra fast jag gjorde allting exakt likadant som första gången.

Det är bara ett av livets mysterier. Ungefär som alla strumpor som försvinner.

Men ofta är inexakta recept ej bra, en ursäkt för att det egentligen inte finns någon tanke bakom.
Citera
2023-01-10, 14:23
Medlem
Sinraths avatar
Citat:

Det känns som att mer eller mindre ALLA recept man hittar på nätet är abstrakta, odetaljerade och svåra att få till IRL!

Det kan tex. stå "ha i lite olja och rör om"... FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR OLJA??? VAD ÄR LITE???

"ha i en nypa salt" FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR SALT??? VAD ÄR EN NYPA??? JAG KAN FÅ DET DU KALLAR EN NYPA ATT KANSKE BLI FYRA NYPOR MED MINA TJOCKA FINGRAR?!?!?!?!

"stek köttet med lagom värme"... ehh... okej... så jag skruvar till mitten? eller?!?!?!

Så gör man som det står och så blir det helt annorlunda för någon jäkla anledning?

Så jäkla less!

Matlagning har många abstrakta moment som beror på din utrustning, preferenser och ingredienser. Att ge exakta tider och mått för allting kan likväl göra att allt blir fel. Därav borde du köpa "den rutiga kokboken" där du kan slå upp metoder istället för bara recept. Sen är det bara att öva öva öva. Som tur är måste du äta varje dag så det blir mycket ofrivillig repetition.
Citera
2023-01-10, 18:42
Medlem
Sladdarens avatar
Gooogla "kokböcker eller matrecept för nybörjare"

Så slipper du utöva mma på rätten efteråt, obehagligt att ta strypgrepp på kotletten smygades bakifrån och hänga den i en rep sen som boxarboll några timmar och sist gräva ner den i trädgården och pissa på viloplatsen.. Tycker kotletten förtjänar mer respekt och det är ju inte kotlettens fel heller , eller hur ?

Skämt osido så kan du ju ochså kolla glosor ang matlagning .. du sa en nypa salt tex =

Visste du... …“att en nypa” är en gammal måttenhet som motsvarar ungefär 1/2–1 kryddmått
Citera
2023-01-13, 00:00
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Fläskkött ska inte vara "rare", det kan sluta på sjukhus.
Nja, den risken är liten. Iaf om du håller dig till svenskt kött. Då är risken obefintlig.

Däremot tjänar inte fläsk på att vara rare som nöt gör. Det blir helt enkelt inte speciellt gott.
Citera
2023-01-13, 00:05
Medlem
Citat:

Så jäkla less!

Hur vet du äns att du lyckats med ett recept om du aldrig ätit rätten tidigare??????¿!
Citera
2023-01-17, 13:04
Medlem
Redisas avatar
Jag förstår din frustration. För att få bukt med liknande besvär har jag läst ut alla faktatexter från Rutiga kokboken från Ica nära jag flyttade hemifrån.
Citera
2023-01-17, 15:55
Bannlyst
Citat:

Så jäkla less!

Lugna ner dig bara.

Ut på Youtube, sök recept så ser du hur proffskockarna gör
Väldigt enkelt lära såvis.

Exempelvis
Pannbiff med lök | Markus Aujalay
https://youtu.be/Q0gX3qLmCWo

På 11minuter lär du laga rätten som ett MästerkocksProffs

Markus har massor olika rätter, recept och enkla korta videos som förklarar hur man gör det perfekt.
Finns många fler kockar även som gör detta.
Men Markus videos är extra lätta förstå, sakliga, korta.
Och recept finns alltid i beskrivningen
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in