• 1
  • 2
2023-01-10, 05:05
Medlem
Jag är så jäkla förbannad!

Det känns som att mer eller mindre ALLA recept man hittar på nätet är abstrakta, odetaljerade och svåra att få till IRL!

Det kan tex. stå "ha i lite olja och rör om"... FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR OLJA??? VAD ÄR LITE???

"ha i en nypa salt" FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR SALT??? VAD ÄR EN NYPA??? JAG KAN FÅ DET DU KALLAR EN NYPA ATT KANSKE BLI FYRA NYPOR MED MINA TJOCKA FINGRAR?!?!?!?!

"rör om tills det blivit tjockt"... FÖR IN I HELVETE??? HUR TJOCKT???

"stek köttet med lagom värme"... ehh... okej... så jag skruvar till mitten? eller?!?!?!

blablablabla... är så jävla trött på det här! känner någon här samma sak?

Så gör man som det står och så blir det helt annorlunda för någon jäkla anledning?

Så jäkla less!

"en klick smör" OOOHHHHHHH.............
Senast redigerad av Sven9779 2023-01-10 kl. 05:08.
Citera
2023-01-10, 05:06
Medlem
psykoshippiens avatar
Kan inte underlätta att din autism sätter käppar i hjulet va?

Stalltips för autister: linsgryta. Falukorv med ost och pasta.
Citera
2023-01-10, 05:08
Medlem
Om du inte kan följa ett recept via text så se videos istället?
Citera
2023-01-10, 05:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Om du inte kan följa ett recept via text så se videos istället?
Samma smörja alltihop!
Citera
2023-01-10, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven9779
Samma smörja alltihop!
Ja då har du svårt att ta in saker. Börja lätt då. Tex koka makaroner och potatis och sedan tar du det steg för steg till att kanske göra stuvade? Leif Mannerströms kanal på Youtube är rätt bra, han tar det väldigt långsamt och visar steg för steg. Annars får du leta reda på en gammal hem och kunskapsbok. Har en gammal där står det exakta mått.
Citera
2023-01-10, 05:15
Medlem
Citat:

Det känns som att mer eller mindre ALLA recept man hittar på nätet är abstrakta, odetaljerade och svåra att få till IRL!

Det kan tex. stå "ha i lite olja och rör om"... FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR OLJA??? VAD ÄR LITE???

"ha i en nypa salt" FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR SALT??? VAD ÄR EN NYPA??? JAG KAN FÅ DET DU KALLAR EN NYPA ATT KANSKE BLI FYRA NYPOR MED MINA TJOCKA FINGRAR?!?!?!?!

"stek köttet med lagom värme"... ehh... okej... så jag skruvar till mitten? eller?!?!?!

Så gör man som det står och så blir det helt annorlunda för någon jäkla anledning?

Så jäkla less!

Den som gjort receptet vet inte exakt vad du har för ingredienser, kunskap eller vilka prylar du använder, så det måste vara lite generellt då.

Står det bara olja så välj rapsolja. (Dvs en hyfsat neutral olja).
Ska det vara något specifikt som tech olivolja så står det väldigt ofta oxå. Däremot så står det sällan vilket sort du ska ha. Lagar du italienskt så kör en italiensk osv osv.

Står det en nypa salt så ta DIN nypa salt, och efteråt så smakar du av.
Så jobbar alla kockar.
Smaka av. Saknas nånting?
Häll i (tex salt) och smaka av, fortfarande för lite? Häll i mer och smaka av. Smaka av mkt hela tiden.

Vill du lära dig hur allt funkar så finns det typ Bonniers stora kokbok, däri står det en jävla massa av det du undrar.

Det finns ju många sätt att bli en hyfsad hemmakock och den lättaste är att skaffa få men bra grejor, testa samma maträtt om och om igen tills det blir perfektion.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-01-10 kl. 05:17.
Citera
2023-01-10, 05:15
Medlem
MyJustices avatar
Varför följa recept
Med lite köksvana borde du kunna krerera. Dine maträtter .
Citera
2023-01-10, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Ja då har du svårt att ta in saker. Börja lätt då. Tex koka makaroner och potatis och sedan tar du det steg för steg till att kanske göra stuvade? Leif Mannerströms kanal på Youtube är rätt bra, han tar det väldigt långsamt och visar steg för steg. Annars får du leta reda på en gammal hem och kunskapsbok. Har en gammal där står det exakta mått.
Problemet är att det ofta lämnas stora luckor där allt mellan himmel och jord är möjligt (även i dessa "steg för steg"). Luckorna lämnar utrymme för misstag...

Det måste liksom vara extremt detaljerat! INGA LUCKOR! NADA!
Senast redigerad av Sven9779 2023-01-10 kl. 05:19.
Citera
2023-01-10, 05:21
Medlem
Citat:
Problemet är att det ofta lämnas stora luckor där allt mellan himmel och jord är möjligt (även i dessa "steg för steg"). Luckorna lämnar utrymme till misstag...

Det måste liksom vara extremt detaljerat! INGA LUCKOR! NADA!
Köp en bok?
https://www.bokus.com/bok/9789121190...r-arskurs-6-9/
Citera
2023-01-10, 05:33
Medlem
SOM jag känner igen mig. Kan inte filea fisk eller bedöma om en köttbit är lagom fet/senig MEN det görs ju ofta i butik och av kunnig personal? MEN när jag ska laga ngt efter recept och där står endast "salt och peppar" utan angivna mått så väljer jag ngt annat att laga.
Citera
2023-01-10, 05:35
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Så jäkla less!

Hej

Prova att skapa egna maträtter

Det gör du enklast genom att experimentera.

Det kommer bli fel många gånger men ibland kommer det också bli rätt.

Notera när det blir rätt och kom ihåg och följ dina egna framgångar.

Skriv dina egna recept.

Sen kan du skriva en kokbok med dina nya recept så blir du kanske miljonär
Citera
2023-01-10, 06:34
Medlem
Citat:

Så jäkla less!

Skicka ett recept du vill få exakt översatt så ska jag hjälpa dig tolka vad som menas.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in