Citat:
Ursprungligen postat av
Sven9779
Jag är så jäkla förbannad!
Det känns som att mer eller mindre ALLA recept man hittar på nätet är abstrakta, odetaljerade och svåra att få till IRL!
Det kan tex. stå "ha i lite olja och rör om"... FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR OLJA??? VAD ÄR LITE???
"ha i en nypa salt" FÖR IN I HELVETE??? VAD FÖR SALT??? VAD ÄR EN NYPA??? JAG KAN FÅ DET DU KALLAR EN NYPA ATT KANSKE BLI FYRA NYPOR MED MINA TJOCKA FINGRAR?!?!?!?!
"rör om tills det blivit tjockt"... FÖR IN I HELVETE??? HUR TJOCKT???
"stek köttet med lagom värme"... ehh... okej... så jag skruvar till mitten? eller?!?!?!
blablablabla... är så jävla trött på det här! känner någon här samma sak?
Så gör man som det står och så blir det helt annorlunda för någon jäkla anledning?
Så jäkla less!

Den som gjort receptet vet inte exakt vad du har för ingredienser, kunskap eller vilka prylar du använder, så det måste vara lite generellt då.
Står det bara olja så välj rapsolja. (Dvs en hyfsat neutral olja).
Ska det vara något specifikt som tech olivolja så står det väldigt ofta oxå. Däremot så står det sällan vilket sort du ska ha. Lagar du italienskt så kör en italiensk osv osv.
Står det en nypa salt så ta DIN nypa salt, och efteråt så smakar du av.
Så jobbar alla kockar.
Smaka av. Saknas nånting?
Häll i (tex salt) och smaka av, fortfarande för lite? Häll i mer och smaka av. Smaka av mkt hela tiden.
Vill du lära dig hur allt funkar så finns det typ Bonniers stora kokbok, däri står det en jävla massa av det du undrar.
Det finns ju många sätt att bli en hyfsad hemmakock och den lättaste är att skaffa få men bra grejor, testa samma maträtt om och om igen tills det blir perfektion.