2023-01-10, 08:24
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Idag är det näst intill omöjligt att tjäna pengar på själva innehavet om man nyanskaffar skog. Iaf om man bor i den södra halvan av landet. Priserna på skog är helt frånkopplade från värdet som finns på marken. Det är numer en investering likt aktier, värdet ligger i en värdeökning på marknaden och inte i själva skogen.

De som köper skog och tjänar pengar på det idag har redan pengar, man investerar i skog för att exempelvis slippa skatta bort tidigare vinster från diverse affärer. Sedan behåller man skogen några år, eventuellt plockar ut lite kosing i avverkning, sedan säljer man marken vidare .
Sådär ja, äntligen en som kan hålla sig till ämnet och även har ett relevant svar.
Min uppfattning är den samma och den gäller även för skog norr o Dalälven.
Det billigaste man kan köpa är ett oplanterat kalhygge, men av det får man inga pengar för än om ca 50 - 60 år. Idag efterfrågas barrmassaved och sågtimmer. Hur kommer det att se ut om 50 år, vad vill industrin ha då? Är det lövved som kommer att vara i ropet då och vad har du då för värdeutveckling på alla granplantor som du satte på ditt kalhygge? Om klimatet ändras, hur många av dina granar kommer barkborren då att ta död på?
Så som investering är skogen lååångsiktig och lite chansartad. De flesta får nog bättre och snabbare klirr i kistan genom att "spela" på börsen.
Citera
2023-01-10, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Sverige har ca 300.000 skogsägare. Det är fler än de ca 60.000 jordbrukande fastigheter det finns.

Hur tänker du? Att gud ägde marken från början?

Marken i vårt land har ägts av enskilda i alla tider. Ja, det är bra, det man äger sköter man om. Ägandet är lika gammalt eller äldre som allemansrätten. Jag gissar det går tillbaka till bronsåldern kanske?
Jo jag fattar att man delade upp odlingsbar mark mellan sig för det handlade om mat för dagen...men den vilda skogen.....! Urskogen! Vad kunde den bidra med innan modern tid? Med modern tid menar jag 1900-tal.
Citera
2023-01-10, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
Jo jag fattar att man delade upp odlingsbar mark mellan sig för det handlade om mat för dagen...men den vilda skogen.....! Urskogen! Vad kunde den bidra med innan modern tid? Med modern tid menar jag 1900-tal.

Jakt.

Timmer att bygga hus, Skepp åt Kronan och ved att värma sitt hus med.

Man höll sig med ollonsvin i södra Sverige, tamgrisar som åt fritt i skogen.

Mycket av det som du kanske ser som urskog har varit uppodlad mark. Man svedjebrände skogen och odlade.

Vi har mycket lite urskog i Sverige. Småland var t ex närmast avskogat när 1900-talet började och en massiv plantering av tall och gran vidtog..

Du behöver förstå lite av vår historia.
Citera
2023-01-10, 08:38
Medlem
Egen ved är väl det man kan tjäna på...har du en inkopplad vedpanna till bergvärme pumpen värmer du en mindre herrgård gratis....
Citera
2023-01-10, 08:39
Medlem
Julgranar
Citera
2023-01-10, 08:50
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
En kollega berättade att han tjänade i princip 0 kr på sin skog ifall en firma kom och avverkade skogen åt honom.

Så han skaffade egna skogsmaskiner och annan utrustning och först då började han tjäna pengar på att sälja skog(dom tog hutlösa priser).

Skogsägare: stämmer detta?

Utrustning så som skogsmaskin var begagnade, ej nya.

Tycker man skog är dyrt ska man inte ens börja titta på skördare/skotare Till och med vettiga beggrejer är dyrt i inköp och ännu dyrare i underhåll.
Citera
2023-01-10, 08:57
Medlem
Citat:
Jakt.

Timmer att bygga hus, Skepp åt Kronan och ved att värma sitt hus med.

Man höll sig med ollonsvin i södra Sverige, tamgrisar som åt fritt i skogen.

Mycket av det som du kanske ser som urskog har varit uppodlad mark. Man svedjebrände skogen och odlade.

Vi har mycket lite urskog i Sverige. Småland var t ex närmast avskogat när 1900-talet började och en massiv plantering av tall och gran vidtog..

Du behöver förstå lite av vår historia.
Så det var fritt fram för vem som helst att avverka ekar och skicka till Stockholm? Jag funderar på NÄR det plötsligt blev så att ngn kunde säga......-!Detta är MIN skog"!
Citera
2023-01-10, 08:57
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Sådär ja, äntligen en som kan hålla sig till ämnet och även har ett relevant svar.
Min uppfattning är den samma och den gäller även för skog norr o Dalälven.
Det billigaste man kan köpa är ett oplanterat kalhygge, men av det får man inga pengar för än om ca 50 - 60 år. Idag efterfrågas barrmassaved och sågtimmer. Hur kommer det att se ut om 50 år, vad vill industrin ha då? Är det lövved som kommer att vara i ropet då och vad har du då för värdeutveckling på alla granplantor som du satte på ditt kalhygge? Om klimatet ändras, hur många av dina granar kommer barkborren då att ta död på?
Så som investering är skogen lååångsiktig och lite chansartad. De flesta får nog bättre och snabbare klirr i kistan genom att "spela" på börsen.
Att äga skog långsiktigt är nog aldrig en dålig investering, dels växer den och dels är det en råvara som alltid kommer behövas. Men som sagt, det bygger på att man antingen har pengar på banken eller alternativt planerar 2-3 generationer framåt. Eller att man köper den för "känslan" och inte tänker på värdet just nu.

Vad gäller granbarkborren tror jag man ska räkna med att den kommit för att stanna, och att man ska tänka sig för noga på vilka marker man planterar gran. Och där man planterar gran ska man nog försöka få lövinblandning (björk). Har sett lite försök som gjort på att inte röja bort björken helt utan ha en skärm av björk de 30-40 första åren, och det har gett bra ekonomiskt utfall. Dels för att man då kan plocka ut björk som brännved och få bättre ekonomi mellan slutavverkningar men också att en blandskog är säkrare i både avseende på stormskador och insektsangrepp
Citera
2023-01-10, 09:34
Medlem
Citat:
Så det var fritt fram för vem som helst att avverka ekar och skicka till Stockholm? Jag funderar på NÄR det plötsligt blev så att ngn kunde säga......-!Detta är MIN skog"!

Hur äganderätten växte fram? Är du så jävla okunnig?

Jag har gissat bronsåldern, när vi blev bofasta, och jag gissar att rätten satt i spjuts ände från början?

På 1700-talet var det energikris och vedbrist i Sverige. Så hårt avverkades skogen och den återplanterades inte på den tiden.

Ekar fick bara avverkas till kronans skepp, vilket skåningar bistert fick erfara efter annekteringen. Man kunde äga marken men fick inte röra ekarna, de avverkades av fogden.

Det finns ingen jävla urskog i Sverige förutom vid fjällen. Den har brukats i 1000 år minst.
Citera
2023-01-10, 09:41
Medlem
Citat:
Hur äganderätten växte fram? Är du så jävla okunnig?

Jag har gissat bronsåldern, när vi blev bofasta, och jag gissar att rätten satt i spjuts ände från början?

På 1700-talet var det energikris och vedbrist i Sverige. Så hårt avverkades skogen och den återplanterades inte på den tiden.

Ekar fick bara avverkas till kronans skepp, vilket skåningar bistert fick erfara efter annekteringen. Man kunde äga marken men fick inte röra ekarna, de avverkades av fogden.

Det finns ingen jävla urskog i Sverige förutom vid fjällen. Den har brukats i 1000 år minst.
År DU okunnig? Du verkar gissa hejvilt?
Citera
2023-01-10, 09:46
Medlem
Citat:
År DU okunnig? Du verkar gissa hejvilt?

Du kan själv googla fram äganderättens historia.

Fråga din SO-lärare.
Citera
2023-01-10, 09:48
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Nu är vi OT men tro det eller ej, det fanns en tid när skogen sågs som en belastning. I den gömde sig bara tjuvar o banditer och dess rovdjur var heller inte att leka med.
När Sverige tappade Finland 1808 så bestämde sig GIII för att skogarna i det mörka inlandet skulle "svedjas". Dvs skogen skulle bort och ny åkermark skulle ersätta den som Svea rike förlorat i Finland.
Att "tilldelas" en marklott i form av skog som skulle omvandlas till bördig åkermark var inget annat än blod, svett och tårar.
När järnbruket tog fart i Sverige så fanns ett stort behov av kol och med det startade "brukandet av skogen". Dvs man högg ned skogen och gjorde kol av den som sedan forslades till järnbruken.
Innan dess var skogen mest använd som brännved förutom då som du nämner virke till fartygsbyggen och bostäder/byggnader för djurhållning.
Ek till fartygsbyggen det hade Kronan (svenska staten) säkrat upp genom att muta in sina "Kronoskogar/parker"). Där fick ingen utböling hugga några träd. De ekarna var dedikerade för svenska örlogsflottan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in