• 1
  • 2
2023-01-09, 22:53
Medlem
Luftgevars avatar
Har alltid haft som dröm att köpa skog.
Men sen satte jag mig in i skatten och inser: det är fan inte lönt?

Alla inkomster från skogen kommer beskattas med ca 50% allt som allt. Hur fan är det ens möjligt?
Om man då har 2% avkastning från en fastighetsjävel så kommer man alltså få 1% avkastning per år efter skatt?
Är det verkligen så nattsvart som jag tror det är?

Hur fan blir folk rika på skog utan att ärva den?
Senast redigerad av Luftgevar 2023-01-09 kl. 22:56.
Citera
2023-01-09, 23:01
Medlem
Det är skatt på allt som ger inkomster, inte bara skog.
Citera
2023-01-09, 23:54
Medlem
Glöm inte bort egenavgifterna också, eftersom svensken är helt omyndighetsförklarad.
Citera
2023-01-09, 23:58
Medlem
Det du tjänar på är att marknadsvärdet går upp. Men som du säger ska man nog ärva marken eller ha mycket pengar att placera.

Många vill äga skog och mark vilket gör att marknadsvärdet avsevärt överstiger avkastningsvärdet. Framförallt inom ett par timmar från storstäderna har jag förstått. Billigare norr ut.

Men har man råd att köpa kan det nog ge ett bra tillskott till pensionen en vacker dag. Eller något att lämna till ungarna att jaga på
Citera
2023-01-10, 00:03
Medlem
Hur många hektar hade du tänkt att köpa? Och var i landet?
Citera
2023-01-10, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar

Alla inkomster från skogen kommer beskattas med ca 50% allt som allt. Hur fan är det ens möjligt?
Om man då har 2% avkastning från en fastighetsjävel så kommer man alltså få 1% avkastning per år efter skatt?

Ingen blir rik på skog? wtf.
Citera
2023-01-10, 02:13
Medlem
Skog köper du för att förvara pengar, precis som guld, bitcoin och andra tillgångar. Förmodligen den säkraste tillgången du kan äga. Avkastningen ska du se som en riktigt bra ränta, även efter skatt. Lycka till.
Citera
2023-01-10, 03:51
Medlem
Bucketshops avatar
justerade rubriken

//Mod
Citera
2023-01-10, 03:59
Medlem
Running_mans avatar
En kollega berättade att han tjänade i princip 0 kr på sin skog ifall en firma kom och avverkade skogen åt honom.

Så han skaffade egna skogsmaskiner och annan utrustning och först då började han tjäna pengar på att sälja skog(dom tog hutlösa priser).

Skogsägare: stämmer detta?

Utrustning så som skogsmaskin var begagnade, ej nya.
Citera
2023-01-10, 07:42
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar

Idag är det näst intill omöjligt att tjäna pengar på själva innehavet om man nyanskaffar skog. Iaf om man bor i den södra halvan av landet. Priserna på skog är helt frånkopplade från värdet som finns på marken. Det är numer en investering likt aktier, värdet ligger i en värdeökning på marknaden och inte i själva skogen.

De som köper skog och tjänar pengar på det idag har redan pengar, man investerar i skog för att exempelvis slippa skatta bort tidigare vinster från diverse affärer. Sedan behåller man skogen några år, eventuellt plockar ut lite kosing i avverkning, sedan säljer man marken vidare .
Senast redigerad av Hobbybonde 2023-01-10 kl. 07:47.
Citera
2023-01-10, 07:43
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
En kollega berättade att han tjänade i princip 0 kr på sin skog ifall en firma kom och avverkade skogen åt honom.

Så han skaffade egna skogsmaskiner och annan utrustning och först då började han tjäna pengar på att sälja skog(dom tog hutlösa priser).

Skogsägare: stämmer detta?

Utrustning så som skogsmaskin var begagnade, ej nya.
Nej det stämmer inte. Det var nog en gallring i så fall, inte en slutavverkning.
Citera
2023-01-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
OT OT kanske men min tanke rusar iväg. ......HUR kan ngn äga skogen? Hur gick det till? Vem ägde den i början? Är förstås bra om enskilda ägnar sig åt skogsvård och har ett miljöintresse jämte profiten MEN liksom ändå.....

Sverige har ca 300.000 skogsägare. Det är fler än de ca 60.000 jordbrukande fastigheter det finns.

Hur tänker du? Att gud ägde marken från början?

Marken i vårt land har ägts av enskilda i alla tider. Ja, det är bra, det man äger sköter man om. Ägandet är lika gammalt eller äldre som allemansrätten. Jag gissar det går tillbaka till bronsåldern kanske?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in