• 1
  • 2
2023-01-09, 20:07
Medlem
flashbackdasens avatar
När det gäller godis finns en påse som heter "Gott & Blandat". Den brukar bestå av svarta, gröna, röda och kanske någon mer färg på godisar i lite olika former.

Är innehållet i varje påse identiskt eller läggs det i slumpmässigt innehåll? Det vill säga en påse kan bestå av 70 % svarta, en annan av 20 % svarta?

Min spontana känsla är att det är olika fördelning i de olika påsarna.

Vad är eran åsikt? Har ni köpt två olika påsar och jämfört innehållet (räknat hur många av varje det finns?)
Citera
2023-01-09, 20:11
Medlem
Girlnextdoor751s avatar
Jag upplever att det är ojämnt fördelat, jag tycker bäst om de röda men tycker emellanåt att det är väldigt få av dem.
Citera
2023-01-09, 20:11
Medlem
HVIT.s avatar
Ja, det är ju ingen Alladinask precis. Det blir lite slumpvis, det sitter ju ingen Malacokärring och handplockar snasket så att varje påse blir identisk.
Citera
2023-01-09, 20:15
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.
Ja, det är ju ingen Alladinask precis. Det blir lite slumpvis, det sitter ju ingen Malacokärring och handplockar snasket så att varje påse blir identisk.

Hur kan de då garantera att det blir blandat? Har de någon min och maxgräns?

Skulle en påse till exempel kunna slumpa sig helt utan en specifik färg?
Citera
2023-01-09, 20:16
Medlem
olasvenssons avatar
Egentligen vet jag inte. Men jag tror att det sker ganska exakt. Skulle det vara slumpmässigt så hade det blivit väldigt konstigt. Kanske bara röda och svarta godisar i en på påse. Jag litar på maskinerna - dom vet vad dom gör.
Citera
2023-01-09, 20:16
Medlem
kaffekoppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
När det gäller godis finns en påse som heter "Gott & Blandat". Den brukar bestå av svarta, gröna, röda och kanske någon mer färg på godisar i lite olika former.

Är innehållet i varje påse identiskt eller läggs det i slumpmässigt innehåll? Det vill säga en påse kan bestå av 70 % svarta, en annan av 20 % svarta?

Vad är eran åsikt? Har ni köpt två olika påsar och jämfört innehållet (räknat hur många av varje det finns?)

Mitt fetade:
Det är nog liten risk för att det blir så "fel" som 70% lakrits i påsarna, men det är ändå samtidigt slumpmässigt. Definitivt.

Mvh.
Citera
2023-01-09, 20:17
Medlem
flashbackdasens avatar
Det är många som uttalar sig tvärsäkert. Är det någon som varit inne i fabriken och sett hur själva fördelningen går till?
Citera
2023-01-09, 20:19
Medlem
Sternensoldats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HVIT.

Nu tror jag visserligen också att innehållet kan variera, något som är lätt för den enskilde att testa, men naturligtvis hade man rent tekniskt kunnat lösa en exakt fördelning.

Lego klarar av att packa tusentals bitar i tiotals påsar per set med exakt samma antal i exakt rätt färg och form, varför skulle inte en godisfabrikant kunna göra detsamma?
Citera
2023-01-09, 20:19
Medlem
HVIT.s avatar
Citat:

Det blir givetvis blandat, men det kan säkert bli 40% gula, 15% röda o s v.
Citera
2023-01-09, 20:39
Medlem
Mayahems avatar
Citat:

Det är inte lika.
En misslyckad påse är när det är lika mycket lakrits som det söta. Det ska vara en tredje- eller fjärdedel lakrits.
Citat:
Det är många som uttalar sig tvärsäkert. Är det någon som varit inne i fabriken och sett hur själva fördelningen går till?
Personlig iakttagelse så det går inte under klockren bevisning.
Finns som lösviktsgodis. Majoriteten är söta.
Senast redigerad av Mayahem 2023-01-09 kl. 20:41.
Citera
2023-01-09, 20:41
Medlem
Citat:

Det kan de inte. En gång fick jag en påse utan mina favoriter, de där lakritsen med hål i. Sedan dess kollar jag alltid påsen om den har några i.
Citera
2023-01-09, 20:43
Medlem
flashbackdasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Det är inte lika.
En misslyckad påse är när det är lika mycket lakrits som det söta. Det ska vara en tredje- eller fjärdedel lakrits.

Personlig iakttagelse så det går inte under klockren bevisning.
Finns som lösviktsgodis. Majoriteten är söta.

Att majoriteten är söta i lösvikt, det kan inte bero på att de svarta är populära och att många plockar dom när de får plocka fritt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in