Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2023-01-13, 12:13
  #37
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A.way
Det är sånt här jag är ute efter med mina frågor. Guld värt
Jag har suttit i tre dagar nu och funderat på hur jag kan maxa pengarna mitt bolag drar in.
Hur stor ränta är du uppe i, om man får fråga?

Man får normalt inte ta mer än statslåneräntan + 3 procentenheter. Behöver man inte pengarna privat är det alltså normalt ingen superidé att ta utdelning med minst 20 % skatteavbränning och därefter låna ut pengarna till dålig ränta. Räntan som man ändå får är ju dessutom en kostnad för bolaget, så vinsten ur bolagets perspektiv är den eventuella mellanskillnad som finns mellan bankens ränta och ägarens ränta. Ägaren ska dessutom betala skatt på ränteintäkten.

Då är det normalt ett betydligt bättre val att låta pengarna stå kvar i bolaget och på så sätt minska lånen, köpa aktier eller annat.
Citera
2023-01-13, 15:51
  #38
Avstängd
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnJobbigJavel
Intressant. Jag tänkte på detta med att du bland annat använder vinsten till att skapa holdingbolag, hur många holdingbolag skapar du per år?


1-2 olika i olika EU länder
Citera
2023-01-13, 19:45
  #39
Avstängd
Liberationfronts avatar
Jag är en gris inom en bra bransch så jag kan göra lite som jag vill......
Citera
2023-01-18, 08:22
  #40
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag tror att den revisionen var innan 2012, eller så hittar du på. Det finns inte på kartan att SKV skulle godkänna statslåneräntan + åtta procent idag. Det låter som ett skattebrott som väntar på att upptäckas.

Skattebrott vet jag inte men snacka med en bra revisor så får du veta var gränsen går, om jag inte minns fel var 8% en gräns som några åkte fast för.


Men hitintills har jag klarat mig.

Men vilket som en bra deal är att låna in pengar till bolaget, antar att skattekontot snart kommer bli lönsamt igen.
Citera
2023-01-18, 21:24
  #41
Medlem
NissanMicra1988K10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Liberationfront
Jag är en gris inom en bra bransch så jag kan göra lite som jag vill......


berätta mer om din branch, låter trevligt att åka iväg och vända allt upp o ner... kanske dags att byta branch för min del
Citera
2023-01-18, 22:43
  #42
Avstängd
Liberationfronts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NissanMicra1988K10
berätta mer om din branch, låter trevligt att åka iväg och vända allt upp o ner... kanske dags att byta branch för min del

Jag investerar i kaffe och socker
Där jag tar ut den riktiga vinsten, men du måste röra dig med en halv mille, min bransch är Industri.
Citera
2023-01-19, 12:30
  #43
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Skattebrott vet jag inte men snacka med en bra revisor så får du veta var gränsen går, om jag inte minns fel var 8% en gräns som några åkte fast för.


Men hitintills har jag klarat mig.

Men vilket som en bra deal är att låna in pengar till bolaget, antar att skattekontot snart kommer bli lönsamt igen.

Jag har en bra revisor och ett tvåsiffrigt antal miljoner utlånade till mitt bolag, tack.

Du skriver själv att folk åkt dit när de tagit 8 %, men samtidigt säger du att du tar 8 % och att det går bra? Hur tänker du? Att du inte åkt dit har ingen relevans, eftersom SKV inte direkt gör revisioner varje månad..
Citera
2023-01-20, 07:20
  #44
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Jag har en bra revisor och ett tvåsiffrigt antal miljoner utlånade till mitt bolag, tack.

Du skriver själv att folk åkt dit när de tagit 8 %, men samtidigt säger du att du tar 8 % och att det går bra? Hur tänker du? Att du inte åkt dit har ingen relevans, eftersom SKV inte direkt gör revisioner varje månad..

Dåså då har du en bra väg att ta in information.

Ja sade att 8% är en gräns som man inte bör överskrida. Sedan om du nu har en bra hjälp då vet du också hur man kan tänja det ännu mer. Har du gjort det?
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback