• 1
  • 2
2023-01-08, 18:18
Medlem
Girlnextdoor751s avatar
https://www.sydsvenskan.se/2023-01-0...apchat-langare

Citat:
Idag är det lättare än någonsin för unga att få tag på droger. Handeln sköts öppet på sociala medier, och få vuxna har koll på hur utbrett bruket är. Samtidigt kämpar skolorna i motvind för att hålla narkotikan borta.

Citat:
Och det är*inte svårt att få tag på varor. På bara några år har marknaden blivit nästan helt digital, och langarna är snabba på att hitta nya kunder.

– Jag tror att alla i min ålder har en Snapchat-langare i alla fall, för de brukar lägga till en. Ibland ber man själv om att få följa dem, förklarar Gabriella.

På konton med användarnamn som anspelar på knark läggs veckans utbud ut för display. Sedan skriver man vad man vill ha och möts upp på en bestämd plats.

Citat:
I skolan pratas det ofta om den senaste trippen och kompisar tipsar varandra om seriösa langare.

– Det är så många som säljer, så om de inte sköter sig vet de att man går till någon annan.

Frågeställning: Det är väll inte så konstigt att unga knarkar ifall det endast kräver ett knapptryck?
Är detta början på en ren katastrof?
Det här är helt vanliga ungar som kan få tag på vilket knark de vill. Sverige är ju redan värst i Europa med flest överdoser, hur har det kunnat bli såhär?
Senast redigerad av Girlnextdoor751 2023-01-08 kl. 18:20.
Citera
2023-01-08, 18:25
Medlem
snooper123s avatar
Helt sjukt. Visste inte att vi är före Estland nu också.
Men ja när jag gick gymnasiet hade alla kompisarna iaf en langare till cannabis. Men barnen i artikeln är ju mycket yngre.

Förfärligt att det blivit såhär. Finns inte så mycket man kan göra. Langarna kommer alltid hitta till kunderna. Och det blir svårare att stoppa nu med all elektronik som finns.
Citera
2023-01-08, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Girlnextdoor751
https://www.sydsvenskan.se/2023-01-0...apchat-langare

Frågeställning: Det är väll inte så konstigt att unga knarkar ifall det endast kräver ett knapptryck?
Det här är helt vanliga ungar som kan få tag på vilket knark de vill. Sverige är ju redan värst i Europa med flest överdoser, hur har det kunnat bli såhär?
Katastrof? Förutom fritt fallande ekonomi, framtidstro, skenande kriminalitet, utholkad sjukvård, verkningslöst rättsväsen, nedmonterat försvar, skyhöga bränslepriser och elbrist, så pekar väl allt för en ljus framtid.
Citera
2023-01-08, 18:28
Medlem
BigFatCones avatar
Nej men! Oreglerade produkter säljs helt oreglerat? Vem hade kunnat ana?
Citera
2023-01-08, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Helt sjukt. Visste inte att vi är före Estland nu också.
Men ja när jag gick gymnasiet hade alla kompisarna iaf en langare till cannabis. Men barnen i artikeln är ju mycket yngre.

Förfärligt att det blivit såhär. Finns inte så mycket man kan göra. Langarna kommer alltid hitta till kunderna. Och det blir svårare att stoppa nu med all elektronik som finns.
I Estland är väl cannabis lagligt, man måste säkert vara 18 eller nåt
Citera
2023-01-08, 18:31
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Girlnextdoor751
Att man numera kan köpa droger "med ett knapptryck" är inte avsevärt mycket värre än att kunna köpa droger med ett enkelt telefonsamtal, dvs så som det alltid har gått till.

Det har "alltid" varit busenkelt för ungdomar att köpa droger, förutsatt att de redan hittat en langare som de har telefonnumret till.

Den största (och värsta) skillnaden nu är i så fall hur mycket enklare det har blivit för ungdomarna att hitta langarna, och hur mycket enklare det blivit för langarna att "marknadsföra" sig.

Att det för somliga (väldigt få) "började med hasch och slutade med heroin" beror på att vår lagstiftning "tvingar" haschrökare (och gräsrökare) att befatta sig med samma klientel som också säljer tyngre droger.
Vilket alltså utsätter många naiva lättpåverkade ungdomar för tunga droger, som de inte hade utsatts för om man kunde köpa en joint på en coffeshop, som i Nederländerna.
Senast redigerad av Bone Collector 2023-01-08 kl. 18:38.
Citera
2023-01-08, 18:34
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Songbird-84
I Estland är väl cannabis lagligt, man måste säkert vara 18 eller nåt
Aha det visste jag inte. Men innan hade ju Estland fler narkotikarelaterade dödsfall än Sverige. Men nu har Sverige mer tydligen.
Citera
2023-01-08, 18:38
Medlem
Är alla langare blattar ??
Citera
2023-01-08, 18:41
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att man numera kan köpa droger "med ett knapptryck" är inte avsevärt mycket värre än att kunna köpa droger med ett enkelt telefonsamtal, dvs så som det alltid har gått till.

Det har "alltid" varit busenkelt för ungdomar att köpa droger, förutsatt att de redan hittat en langare som de har telefonnumret till.

Den största (och värsta) skillnaden nu är i så fall hur mycket enklare det har blivit för ungdomarna att hitta langarna, och hur mycket enklare det blivit för langarna att "marknadsföra" sig.

Att det för somliga (väldigt få) "började med hasch och slutade med heroin" beror på att vår lagstiftning "tvingar" haschrökare (och gräsrökare) att befatta sig med samma klientel som också säljer tyngre droger.
Vilket alltså utsätter många naiva lättpåverkade ungdomar för tunga droger, som de inte hade utsatts för om man kunde köpa en joint på en coffeshop, som i Nederländerna.
Ganska exakt så. Det var inte jättesvårt för mig att få tag i knark som tonåring, och då bodde jag ändå i en håla.

Och efter 25 års knarkande, så har jag fortfarande inte fått för mig att mer än prova heroin.
Citera
2023-01-08, 18:42
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Nej men! Oreglerade produkter säljs helt oreglerat? Vem hade kunnat ana?

Indeed. Dessutom blir grejerna allt mer och mer "orena".
Citera
2023-01-08, 18:44
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Indeed. Dessutom blir grejerna allt mer och mer "orena".
Det vet jag inte riktigt om jag håller med. Det är snarare tvärtom lättare att hitta bra knark idag än för 15 år sen.
Citera
2023-01-08, 18:49
Medlem
Ganonitos avatar
Men istället för att göra som andra länder och avkriminalisera cannabis för eget bruk så fortsätter Sverige på sin straffande politik och så blir de förvånade när det går åt helvete.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in