• 1
  • 2
2023-01-08, 08:50
Medlem
Jagejagvemedus avatar
https://www.expressen.se/ekonomi/kur...-till-sverige/

Citat:
Det låg närmare fyra miljoner kronor i euro och svenska sedlar i kassaskåpet när polisen slog till och tog sig in i skåpet med hjälp av låssmed.
På plats var även personal från Säpo.
Nu ställs Shiyar Ali, 59, representant i Sverige för det kurdiska självstyret PYD i norra Syrien, inför tingsrätten, åtalad för grov näringspenningtvätt.
– För mig är det helt obegripligt hur det här har kunnat hamna i en svensk domstol, säger försvararen, advokat Mikael Westerlund.
Åklagaren menar att hanteringen av kontanterna varit klandervärd.

Citat:
Själv är Shiyar Ali både arg och förtvivlad över att han har åtalats. I Sandviken är han en lokal känd profil i frågor kring det kurdiska självstyret i nordöstra Syrien. Under förra mandatperioden satt han också på en förtroendepost som ersättare i omsorgsnämnden för Centerpartiet.
Den kurdiska milisen YPG och dess politiska gren PYD kontrollerar delar av nordöstra Syrien. Shiyar Ali har i olika officiella sammanhang uttalat sig som representant för PYD i Sverige.
– Regeringen tar avstånd från både YGP och PYD eftersom man anser att det finns en för nära koppling till PKK som är en terrorlistad organisation i EU, har utrikesminister Tobias Billström sagt i Ekots Lördagsintervju.
– Vi tycker att det finns en tvivelaktighet och problematisk när det gäller dem som skadar vårt förhållande till Turkiet.

Mycket korruptionshärvor bland det politiska kurderna på senare tid.
Vart kommer dessa pengar ifrån?
Varför flytta 4m i € till Sverige? Har Sverige blivit fristad för kurdiska terroristerna? Hur länge har de kunnat härja fritt utan att granskas i Sverige egentligen?
Varför lyssnade inte våra folkvalda på turken Erdo tidigare som varnat Sverige och väst?
Pengarna transporterade han från Tyskland till Sverige 2017. Varför har åtal dröjt så länge?
Har vi vart naiva?
Senast redigerad av Jagejagvemedu 2023-01-08 kl. 09:23.
Citera
2023-01-08, 08:56
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Shiyar är nog ganska representativ för de flesta MENAs och liknande i Sverige, kan man sno åt sig, lura andra, bidragsfuska och mygla så gör man det.
Upp till SD regeringen att visa ett de är ett riktigt alternativ till sossecenterpartierna.
Citera
2023-01-08, 09:37
Medlem
Vitiss avatar
Står han på Erdogans önskelista var det ju mycket passande "fynd".
Citera
2023-01-08, 09:52
Moderator
Siegfrids avatar
Politik: inrikes --> Aktuella brott och kriminalfall
/Moderator
Citera
2023-01-08, 10:09
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Står han på Erdogans önskelista var det ju mycket passande "fynd".

Står i artikeln att turkarna med all säkerhet kommer följa detta noga.

Ligger en hel del frågetecken kring alltihopa helt klart. Framför allt att det hände för 5 år sedan men prövning inte gjorts förrän nu.
Helt klart smöreri mot Turkiet men dessa svarta pengar och operationen är helt klart intressant.
Hans försvar i artikeln är påhittad och :”det finns tveksamheter på insamlingsorganisationenen som gjort anslag på pengar som finns där.

Lite mer från artikeln

Citat:
Shiyar Ali har tidigare även suttit på åklagarens sida och vittnat i en process mot en av de hemvändande svenska IS-kvinnorna som tog med sig sin son till IS-kontrollerat område i Syrien mot pappans vilja.
Historien med miljonerna i ett kassaskåp utanför Stockholm går tillbaka till hösten 2017, men det är först nu som den rättsliga prövningen äger rum.
Inför rätta i januari
Rättegången i Nacka tingsrätt är utsatt till den 16 januari. Shiyar Ali är åtalad för grov näringspenningtvätt sedan han hämtat 330 000 euro, främst valören 500 euro, och transporterat pengarna till Sverige.
Pengarna hade överlämnats till honom i en rosa plastpåse på Kurdiska röda halvmånens kontor i Troisdorf mellan Köln och Bonn den 27 oktober 2017. Hösten 2017 motsvarade summan närmare 3,2 miljoner svenska kronor.
Shiyar Ali kvitterade pengarna och förde summan i bil till Sverige och en adress utanför Stockholm varifrån en kurdisk tv-station drev verksamhet och en insamlingsstiftelse hade sitt kontor. Där låstes miljonerna in i ett litet vitt kassaskåp.
I kassaskåpet fanns även närmare 700 000 kronor i svenska sedlar, pengar som en insamlingsstiftelse gör anspråk på.

Citat:
Shiyar Ali förnekar brott och säger att miljonerna som han transporterade från Tyskland till Sverige skulle vidare till humanitära insatser i Syrien.
– Det rörde sig om stödpengar och jag som representant försöker se till att pengarna kommer fram. Det var Kurdiska halvmånen i Europa som samlade in pengar för Kurdiska halvmånen i nordöstra Syrien. Men polisen tog pengarna och jag blev åtalad för näringspenningtvätt.
Hur blev det känt att du fört pengar från Tyskland till Sverige?
– Det vet jag inte.
– Jag är naturligtvis oskyldig. Jag har offrat allt, men jag ångrar mig inte, säger Shiyar Ali.

Måste ju vara fiffel.. han kunde ju ha redovisat pengarna bara annars..?
Senast redigerad av Jagejagvemedu 2023-01-08 kl. 10:24.
Citera
2023-01-08, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu

Ligger en hel del frågetecken kring alltihopa helt klart. Framför allt att det hände för 5 år sedan men prövning inte gjorts förrän nu.
Helt klart smöreri mot Turkiet men dessa svarta pengar och operationen är helt klart intressant.
Hans försvar i artikeln är påhittad och :”det finns tveksamheter på insamlingsorganisationenen som gjort anslag på pengar som finns där.

Lite mer från artikeln
jag måste ändå gilla hur vi vände blad och börjar sälja ut kurder för medlemsskap i Nato. Belöningen ska gå till den bästa horan!
Citera
2023-01-08, 10:23
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fetadjurargoda
jag måste ändå gilla hur vi vände blad och börjar sälja ut kurder för medlemsskap i Nato. Belöningen ska gå till den bästa horan!

Helt Enig även om jag i detta fall tycker är rätt iväg att gå. Karaktärslöst och vi skickar signalen att Sverige inte är något pålitligt land politiskt.
Senast redigerad av Jagejagvemedu 2023-01-08 kl. 10:29.
Citera
2023-01-08, 10:31
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagejagvemedu

Måste ju vara fiffel.. han kunde ju ha redovisat pengarna bara annars..?

Skumt sa Bill.
Citera
2023-01-08, 11:21
Medlem
”Det rörde sig om stödpengar och jag som representant försöker se till att pengarna kommer fram till Syrien”, säger Shiyar Ali.

Detta är alltså känt sen flera år tillbaka, men det är inte förrän nu han åtalas?
Oj, snacka om läglig tidpunkt! Allt för att behaga turken. Man försöker vrida och vända på allt. Luktar Palme 2.0. Det är sjukt hur Sverige vänder och böjer sig för diktatorn Erdogan. (snart kommer Erdogans trollarmé in i tråden)
Citera
2023-01-08, 11:25
Medlem
Jagejagvemedus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike-Tyson
”Det rörde sig om stödpengar och jag som representant försöker se till att pengarna kommer fram till Syrien”, säger Shiyar Ali.

Detta är alltså känt sen flera år tillbaka, men det är inte förrän nu han åtalas?
Oj, snacka om läglig tidpunkt! Allt för att behaga turken. Man försöker vrida och vända på allt. Luktar Palme 2.0. Det är sjukt hur Sverige vänder och böjer sig för diktatorn Erdogan. (snart kommer Erdogans trollarmé in i tråden)

Är det inte närmare till Syrien direkt ifrån Tyskland? Varför frakta dessa kontant i en bil till Sverige utan att redovisa dem?
Snarare pkkarmen som är på väg att oskyldigförklara kurden… men håller med. Konstigt att man väntat 5 år..
Senast redigerad av Jagejagvemedu 2023-01-08 kl. 11:32.
Citera
2023-01-08, 11:42
Medlem
Inte direkt chockad. Har tidigare ifrågasatt varför ens dessa pkkare tillåtits ha sådana representanter här i Sverige. Fattades bara ISIS representanter men som tur verkar våra politiker vaknat och börjat inse vad som håller på att hända, annars hade väl de fått börja medla mellan pkk och isis om svensk mark.
Citera
2023-01-08, 12:28
Medlem
grey.eagles avatar
Lite läskigt, då maggan köpte statsministerposten av kurderna, Svenska folket fick inte ens delta i det.

Kan det vara payback till maggan, från allt stöd som (S)verige givit kurderna?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in