Citat:
Ursprungligen postat av
Vitis
Står han på Erdogans önskelista var det ju mycket passande "fynd".
Står i artikeln att turkarna med all säkerhet kommer följa detta noga.
Ligger en hel del frågetecken kring alltihopa helt klart. Framför allt att det hände för 5 år sedan men prövning inte gjorts förrän nu.
Helt klart smöreri mot Turkiet men dessa svarta pengar och operationen är helt klart intressant.
Hans försvar i artikeln är påhittad och :”det finns tveksamheter på insamlingsorganisationenen som gjort anslag på pengar som finns där.
Lite mer från artikeln
Citat:
Shiyar Ali har tidigare även suttit på åklagarens sida och vittnat i en process mot en av de hemvändande svenska IS-kvinnorna som tog med sig sin son till IS-kontrollerat område i Syrien mot pappans vilja.
Historien med miljonerna i ett kassaskåp utanför Stockholm går tillbaka till hösten 2017, men det är först nu som den rättsliga prövningen äger rum.
Inför rätta i januari
Rättegången i Nacka tingsrätt är utsatt till den 16 januari. Shiyar Ali är åtalad för grov näringspenningtvätt sedan han hämtat 330 000 euro, främst valören 500 euro, och transporterat pengarna till Sverige.
Pengarna hade överlämnats till honom i en rosa plastpåse på Kurdiska röda halvmånens kontor i Troisdorf mellan Köln och Bonn den 27 oktober 2017. Hösten 2017 motsvarade summan närmare 3,2 miljoner svenska kronor.
Shiyar Ali kvitterade pengarna och förde summan i bil till Sverige och en adress utanför Stockholm varifrån en kurdisk tv-station drev verksamhet och en insamlingsstiftelse hade sitt kontor. Där låstes miljonerna in i ett litet vitt kassaskåp.
I kassaskåpet fanns även närmare 700 000 kronor i svenska sedlar, pengar som en insamlingsstiftelse gör anspråk på.
Citat:
Shiyar Ali förnekar brott och säger att miljonerna som han transporterade från Tyskland till Sverige skulle vidare till humanitära insatser i Syrien.
– Det rörde sig om stödpengar och jag som representant försöker se till att pengarna kommer fram. Det var Kurdiska halvmånen i Europa som samlade in pengar för Kurdiska halvmånen i nordöstra Syrien. Men polisen tog pengarna och jag blev åtalad för näringspenningtvätt.
Hur blev det känt att du fört pengar från Tyskland till Sverige?
– Det vet jag inte.
– Jag är naturligtvis oskyldig. Jag har offrat allt, men jag ångrar mig inte, säger Shiyar Ali.
Måste ju vara fiffel.. han kunde ju ha redovisat pengarna bara annars..?