2023-01-08, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Du har en nettoförmögenhet på 800 000 vilket inte är särskilt mycket vid den åldern

Kan inte du bara lägga av?

Du menar alltså att gemene 35-åring har mer än 1 miljon i nettoförmögenhet?
Citera
2023-01-08, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ccraigg
Kan inte du bara lägga av?

Du menar alltså att gemene 35-åring har mer än 1 miljon i nettoförmögenhet?

Jag lever väl i min egen bubbla (i Stockholm då) men var du 25 år för 10 år sedan var du förmodligen tvungen att köpa en bostad och den lär i de flesta fall ökat med nästan 800 000 kr.

Som jag skrev innan tar det ca 12 år att spara ihop 800 000 kr om man sparar 5000 kr per månad, utan barn är det enkelt för de flesta.

Sedan är det svårt utan att få en klar definition av vad man menar. De flesta som arbetat några år när de är 35 har mer än 800 000 kr i pensionskapital, ska man räkna med det? Själv har jag en hel del pengar i obeskattade reserver i egna bolag, ska man räkna med det?

Om en genomsnittlig 35 åring säljer allt den personen äger, tar ur alla besparingar etc tror jag merparten får ihop 800 000 kr
Citera
2023-01-08, 12:40
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PW-Gersson
Se till att hitta en balans mellan att njuta av livet nu och planera för framtida njutning.

Jag har hört för många historier om de som sparar till senare och aldrig får uppleva något senare.
Så är det, många som planerar varje dag fram till pensionen i detalj men sedan ligger döende i cancer när de är typ 58.
Bäst hade det nog varit om man avskaffade konceptet "pension" och lät folk styra över sitt sparande själva.
Då tror jag fler hade blivit tvingade att bli mer ekonomiskt kunniga och hade på så sätt fått en högre livskvalité livet ut.

Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/svenskarna-planerar-att-oka-sitt-sparande-ochminskakonsumtionen

Nu i oktober så var sparnivån höjd till 5800kr/mån.
Har ingen aning om hur hur många de frågar och urval. Kan mycket väl vara snedfördelande men ändå imponerande.

Detta gäller alltså "hushåll", vilket i snitt består av 2 vuxna. Så det blir 2900 kr per vuxen isåfall.
Senast redigerad av PedoJoeBiden 2023-01-08 kl. 13:06.
Citera
2023-01-08, 13:25
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Om en genomsnittlig 35 åring säljer allt den personen äger, tar ur alla besparingar etc tror jag merparten får ihop 800 000 kr

Jag skulle inte vara alltför säker på det. Många förvisso men merparten innebär ju minst 50% och antyder ännu högre andel. Det är många i den åldern som fått en stor del av överskottet utraderat av prissänkningarna på bostadsmarknaden redan idag och det ser inte ljusare ut framöver direkt. Många som sitter i hyresbostad med.

Jag skulle nog gissa att 35 åringar med 800 k i totalt värde är runt 1/3 snarare än merparten.
Citera
2023-01-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Jag skulle faktiskt också våga påstå att flashback är fel forum för detta.
Jag är ganska aktiv på rikatillsammans forumet och om jag tänker så, så står du rätt bra till!
Citera
2023-01-08, 13:58
Medlem
Grattis till att du tagit tag i din situation och ordnat upp din ekonomi.

Själv har jag löjligt många månaders utgifter på sparkonto i nischbank. Men det vet jag att det inte är alla som har. Har även ett litet börssparande på Avanza, mest för att det är kul, och för att lära mig lite om olika företag som finns.

Det viktiga är att ha koll på sin ekonomi och en plan, sedan ser detta olika ut från person till person.
Citera
2023-01-08, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av benflis
Du är helt verklighetsfrånvänd om du tror att gemene 35 åring har över en miljon i sparande.

Som sagt 35 år gammal och TILLGÅNGAR på mindre än en miljon. Inte något att SKRYTA med.
Citera
2023-01-08, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ekrabab
Har man råd att spara 14 tusen I månaden vet man att man har det gott ställt.

Gott ställt säger du! Mmm han lever snålt (stackars barnen) och sparar 14 k imånaden!
Då har man inte gott ställt!
Citera
2023-01-08, 14:47
Medlem
fittslems avatar
Den här tråden påminner om dom gamla hederliga kukmätartrådarna där det konstaterades att alla på FB är 25-35cm slak.
Citera
2023-01-08, 14:53
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Trygghet, skuldfri, fuck you-pengar. Men framför allt så ska mina barn som är vuxna om 10-15 år ska kunna känna att det finns en backup och inte behöva tänka på att dom helt måste sluta leva om dom tex vill plugga osv. Skulle vara fint att hjälpa dom in på bostadsmarknaden när den dagen kommer.

Dom får det jobbigt när curlingstödet är slut, när dom aldrig fått lära sig att kämpa.
Kanske blir svårt att uppskatta saker med, när dom bara kommer till skänks?
Citera
2023-01-08, 15:13
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Bästa (nästa enda) sättet att bli rik i Sverige är på sin bostad, så om man köper rätt bostad till rätt pris i rätt stadsdel så tjänar man lika mycket som att masa sig till jobbet 40 timmar i veckan. Så mitt fokus hade varit där, din bostad blir din rikedom. Som bonus får dina barn en bra start med en bra skola.

När bostaden är minst 50% avbetalad kan man sakta börja med aktier på börsen, köpa svenska vanliga aktier, lära sig lite i taget. När man sedan är 55+ som jag är man riktigt rik. Detta förutsätter att man haft en inkomst som hela tiden gett ett litet överskott att plöja ner i bostad och aktier.

Här det absoluta snittet (2019) som är rätt högt men jag antar att den rikaste 1% drar upp rejält och kanske måste man dra av 30%. Om man inte har dessa pengar vid 50 år så tycker jag man har en dålig ekonomi. Men jag är född i Danderyd och alla mina skolkompisar är läkare, författare, arkitekter och uppåt så jag har en skev verklighetsbild.
Citat:
https://investerarfysikern.se/2019/11/hur-rik-ar-snittsvensken/
Totala tillgångar är 2 107 000 kr varav:
967 000 kr är i bostäder.
306 000 kr är i tjänstepensionen.
240 000 kr är i direktägda aktier.
205 000 kr är i bankkonton + kontanter.
139 000 kr är i premiepension.
126 000 kr är i fonder.
113 000 kr är i privata försäkringar.
96 000 kr är i obligationer.
Totala skulder är 437 000 kr.
Total nettoförmögenhet är 1 674 000 kr.
När jag var 30 år hade jag min första nybyggda villa i Danderyd belånad till 30%. När jag var 35 betalade jag av min sista skuld och har därefter levt lånefritt. Men så är jag också väldigt intresserad av pengar. Och uppväxt i Danderyd.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-08 kl. 15:16.
Citera
2023-01-08, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Det är väl ni som måste betala pengar, mycket pengar, varje månad för att sysselsätta er som är tråkiga? Ni saknar fantasi att kunna roa er på egen hand. Ni måste betala pengar, till andra, för att roa er.

En vettig människa kan läsa en bra bok. Kostar ingenting. Kan ge underhållning för en vecka. Du förstår nog inte diskussionen här pga klent förstånd.

Haha, A True nobody has spoken. En bok läser man samtidigt som han lever livet. Inte framför Billys panpizza och vatten och sen runkar sig till sömns. Ditt val, ditt liv, fortsätt du!
Sen är det måttligt leverne jag förespråkar, men att njuta och göra saker som man gillar/älskar, inte räkna kronor och snåla för att en dag ha en mille på banken. Den millen går att spara ihop medans man lever livet, tar lite längre tid, men man lever!
Man lever varje dag och dör en gång!
Senast redigerad av bridge 2023-01-08 kl. 15:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in