Bästa (nästa enda) sättet att bli rik i Sverige är på sin bostad, så om man köper rätt bostad till rätt pris i rätt stadsdel så tjänar man lika mycket som att masa sig till jobbet 40 timmar i veckan. Så mitt fokus hade varit där, din bostad blir din rikedom. Som bonus får dina barn en bra start med en bra skola.
När bostaden är minst 50% avbetalad kan man sakta börja med aktier på börsen, köpa svenska vanliga aktier, lära sig lite i taget. När man sedan är 55+ som jag är man riktigt rik. Detta förutsätter att man haft en inkomst som hela tiden gett ett litet överskott att plöja ner i bostad och aktier.
Här det absoluta snittet (2019) som är rätt högt men jag antar att den rikaste 1% drar upp rejält och kanske måste man dra av 30%. Om man inte har dessa pengar vid 50 år så tycker jag man har en dålig ekonomi. Men jag är född i Danderyd och alla mina skolkompisar är läkare, författare, arkitekter och uppåt så jag har en skev verklighetsbild.
Citat:
https://investerarfysikern.se/2019/11/hur-rik-ar-snittsvensken/
Totala tillgångar är 2 107 000 kr varav:
967 000 kr är i bostäder.
306 000 kr är i tjänstepensionen.
240 000 kr är i direktägda aktier.
205 000 kr är i bankkonton + kontanter.
139 000 kr är i premiepension.
126 000 kr är i fonder.
113 000 kr är i privata försäkringar.
96 000 kr är i obligationer.
Totala skulder är 437 000 kr.
Total nettoförmögenhet är 1 674 000 kr.
När jag var 30 år hade jag min första nybyggda villa i Danderyd belånad till 30%. När jag var 35 betalade jag av min sista skuld och har därefter levt lånefritt. Men så är jag också väldigt intresserad av pengar. Och uppväxt i Danderyd.