2023-01-08, 10:53
Medlem
En stor del av svenskarna har knappt några sparpengar och klarar inte oförutsedda avgifter på ca 10 tusen. Med andra ord ligger du troligtvis inom toppskiktet (inom medelklassen) i jämförelse med andra. Så du kan vara lugn.
Citera
2023-01-08, 11:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Skryt???? En 35 åring med mindre än en miljon i tillgångar! Det är inte något att skryta med!

Har man råd att spara 14 tusen I månaden vet man att man har det gott ställt.
Citera
2023-01-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Som många andra tycker jag att du gör det bra, kul att se att du har tagit tag i din ekonomi och att det lönar sig.

Sen vill du benchmarka dig själv mot ”Sverigesnittet”. Bor du t.ex. i Djursholm är det ingen tröst om du är topp 1% i Sverige om alla grannarna åker till alperna och du bara har råd att åka till Sälen (etc). Tvärt om att bo i ett relativt fattigt område.

Så jämfört med Sverigesnittet ligger du säkert bra till, men det är ganska irrelevant i förhållande till din umgängeskrets och i närorten. Jag tolkar dig iofs som att du står dig ganska bra mot de i din närmsta krets.

Om du vill få tips på hur du rör dig uppåt så är nog det bästa sättet att bli egen företagare eller delägare tillsammans med någon/några andra. Är inte det en möjlighet så att fortsätta satsa på karriären parallellt med sparande på börsen skulle jag säga. En bok om sparande och som är lättläst är the little book that beats the market.

Sist men inte minst, de som är ekonomiskt oberoende brukar ofta komma tillbaka till att det viktigaste är hälsan, bra relationer privat, ett meningsfullt jobb och att kunna bidra till samhället. Jättebra om du lägger din största fokus på det och inte på att ha det bättre än andra. Då tror jag du lever ett bättre liv.
Citera
2023-01-08, 11:19
Medlem
Grattis. Jag är i samma ålder men har typ 3000kr på kontot. Sparar inget. Bor dock utomlands och har 3 bilar, 2 hus och 1 lägenhet samt mycket mark.
Men någon buffert finns inte, ibland kommer jobb som bringar in allt från 10-100k i månaden. Ibland inget. Har guld jag brukar panta i guld-butikerna där jag köpt det om det krisar och sen köpa tillbaka det. Rätt vanligt här.
Vore ju kul med stor siffra på banken men då kanske man inte har allt det andra.
Citera
2023-01-08, 11:22
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Jo, har sett i undersökningar att så är fallet.
Men tittar jag runtomkring mig så verkar det inte så, kanske är gemene svensk hårt belånad.

Ja... Kanske...

Citat:
God ekonomi för mig är att man ska kunna klara sig ett antal månader framåt helt utan inkomst. Undrar Hur många som kan det?

Så är det. Det var väl någon halvdebil kärring i regeringen eller var det nu var som blev förvånad över att inte alla hade ett par årslöner i buffert.

Glöm inte bort att spara också i sådant som är värt någonting även om samhället i Sverige går åt helvete. T.ex. metaller, ädelstenar eller vad du vill.
Citera
2023-01-08, 11:24
Avslutad
Citat:
81 procent av svenskarna har ett månadssparande. Det genomsnittliga sparbeloppet ligger på 5 304 kronor per månad. Under första kvartalet fördelade hushållen en genomsnittlig sparad hundralapp med 42 kronor på sparkonto, 19 kronor i fonder, 19 kronor i pensionssparande, 9 kronor i amortering, 8 kronor i aktier och 3 kronor på annat sätt. Undersökningen visar även att sparkvoten, det vill säga sparbeloppet i förhållande till inkomst, ligger på 14 procent.

– Att närmare 8 av 10 svenskar månadssparar visar på att vi har en stark sparkultur i Sverige. Ett månadsspararande på i genomsnitt 5 304 kronor är ett riktigt styrkebesked när det kommer till hushållens motståndskraft inför en period av hög inflation och ett stigande ränteklimat, säger Américo Fernández.
https://sebgroup.com/sv/press/pressmeddelanden/2022/svenskarna-planerar-att-oka-sitt-sparande-ochminskakonsumtionen

Nu i oktober så var sparnivån höjd till 5800kr/mån.
Har ingen aning om hur hur många de frågar och urval. Kan mycket väl vara snedfördelande men ändå imponerande.
Citera
2023-01-08, 11:25
Medlem
Du låter som en tråkig och snåljävel som vänder på varenda krona. Fan lev livet oxå, bränn pengar på.det du älskar att göra och njut. Visst, inte allt, alltid bra med sparande.
Jag sparar ca 5-10% av lönen varje månad. Hade lätt kunna sparat 30-40% men jag älskar att livet, resa, idrotta, käka ute, umgås med vänner, göra saker, uppleva saker, passioner som gör att man glömmer allt annat och bara fokuserar på nuet.
Förstår mig inte på de som snålar och gnetar till pensionen och säger, då ska jag göra ditten och datten. WTF! CARPE DIEM!
Citera
2023-01-08, 11:34
Medlem
Citat:
Jo, har sett i undersökningar att så är fallet.
Men tittar jag runtomkring mig så verkar det inte så, kanske är gemene svensk hårt belånad.
God ekonomi för mig är att man ska kunna klara sig ett antal månader framåt helt utan inkomst. Undrar Hur många som kan det?
Man kan måhända kalla det naivitet, men tror du verkligen att folk flashar med skulder man har?
Min privatekonomi är ändå hyfsad, men inte planerad. Jag har skulder, men tillgångar som överstiger skulderna.
Betalar räntekostnader på 4k varje månad, tillgångar på runt 3 ggr skuldebeloppet.
Sparar runt 6000 kr varje månad. 16 500 kr måste vara ett nytt rekord! Då måste du ha ok lön.
Citera
2023-01-08, 12:08
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bridge
Du låter som en tråkig och snåljävel som vänder på varenda krona. Fan lev livet oxå, bränn pengar på.det du älskar att göra och njut. Visst, inte allt, alltid bra med sparande.
Jag sparar ca 5-10% av lönen varje månad. Hade lätt kunna sparat 30-40% men jag älskar att livet, resa, idrotta, käka ute, umgås med vänner, göra saker, uppleva saker, passioner som gör att man glömmer allt annat och bara fokuserar på nuet.
Förstår mig inte på de som snålar och gnetar till pensionen och säger, då ska jag göra ditten och datten. WTF! CARPE DIEM!

Det är väl ni som måste betala pengar, mycket pengar, varje månad för att sysselsätta er som är tråkiga? Ni saknar fantasi att kunna roa er på egen hand. Ni måste betala pengar, till andra, för att roa er.

En vettig människa kan läsa en bra bok. Kostar ingenting. Kan ge underhållning för en vecka. Du förstår nog inte diskussionen här pga klent förstånd.
Citera
2023-01-08, 12:22
Medlem
Citat:
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?
Istället för att sitta och skriva på internätet och checka vad andra, helt okända personer, tycker om dig och dina pengar, varför inte spendera din energi på att tjäna MERA och sluta och stirra in en skärm på internätet?
Citera
2023-01-08, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Flashback är fel ställe att fråga detta. Alla här är multimiljonärer som äger 2 pampiga villor med elräkningar på 60k i månaden, lägger undan 50k i kryptovalutor och lägger resterande 50k av månadslönen på knark och horor.

Haha dagens bästa inlägg. Men du får inte glömma sommarstugan med den egna sjön också!
Citera
2023-01-08, 12:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Majoriteten av Svenskarna har noll kr på sparkontot, så du kan vara lugn.

Inte så konstigt, vi är ju skattade till döds i det här jävla pisslandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in