2023-01-08, 08:34
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttolini
Tänk inte så jävla mycket på din ekonomi. Ha så du klarar dig, du kan få en stroke/hjärtattack eller liknande i morgon och vara av banan, då spelar det ingen roll att du har lite pengar på banken. Det du har är inte lite, men det är långt ifrån mycket.

Vill du ha trygghet, så se till att bli odödlig.

Följ inte detta råd. Vederbörande som skriver lever på bidrag och vägrar jobba. Finns anledning att anta att denne även är invandrare.

Tänk på din ekonomi och säkerställ att du har en buffert. Ha inte som mål att livnära dig på andra människors hårda slit (dvs snylta på bidrag). Var din egen karl och inse värdet i att bidra istället för att snylta.
Citera
2023-01-08, 08:53
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Good for you!

TS, här har du exempel vad som händer med en man som inte har ett arbete och som lever på bidrag. De blir patetiska. Går inte att beskriva på annat sätt.

TS - fortsätt arbeta som du gör. Det går inte att leva som om man kommer dö imorgon. Såvida du inte är lönnfet eller är 70 bast behöver du inte utgå ifrån att du ska få en stroke.

Vad du än gör - sitt inte hemma själv och häv i dig folköl på nätterna.
Citera
2023-01-08, 08:59
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Nivån för att sticka ut ekonomisk är skrämmande låg. De flesta lever lön till lön och därför ser vi så mycket rövslickeri bland anställda
Citera
2023-01-08, 09:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PW-Gersson
Se till att hitta en balans mellan att njuta av livet nu och planera för framtida njutning.

Jag har hört för många historier om de som sparar till senare och aldrig får uppleva något senare.

Det motsatta är också sant. Träffar dagligen de som lever på en låg pension.
Citera
2023-01-08, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Skryt???? En 35 åring med mindre än en miljon i tillgångar! Det är inte något att skryta med!
Du är helt verklighetsfrånvänd om du tror att gemene 35 åring har över en miljon i sparande.
Citera
2023-01-08, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milliondollarsmile
Hej!
Jag har tyvärr tagit tag i min ekonomi sent i livet. Har varit en slarver tidigare och levt från månad till månad där det sparats i perioder för att sedan sättas sprätt på.
Jag ändrade mitt leverne ganska drastiskt efter att ha pluggat ett par år och skaffat ett jobb där jag ändå tjänar helt okej.
I nuläget har jag ett totalt kapital sparat på 400 000 (280 k i buffert och 120k i fond/aktier) och huslån på 880 000.
Huset är värderat till ca 1.2 milj.
Inga andra krediter.
Jag sparar 16100 i månaden och amorterar 2850 på huset.
Jag har ett sparmål jag tänkte komma upp till som tar ca 1.5 år till för att känna mig lite tryggare och ska efter detta amortera av hårt på huset, lever nu ganska snålt och skulle klara mig på 20.000 i nettoinkomst trots villa och ensamstående vv till 2 barn ifall det krisar. Jag har gjort upp ett strikt schema gällande sparande, avbetalningar och investeringar som jag följer till punkt och pricka, detta baserat på att jag behåller den lönen jag har idag.
Räknar man lite snabbt så har jag:
I nuvarande takt 25-27 månader kvar innan jag har mer kapital än skulder om vi fantiserar att börsen står i 0.
Eller så klarar jag mig 21 månader helt utan inkomst ifall det skulle tryta.

Jag har många gånger funderat på Hur jag står mig mot andra i detta avlånga land?Jag har försökt läsa på statistik men tycker många gånger den kan vara missvisande.
Vet att jag kommer bli utdömd som en fattiglapp härinne, men det är kanske någon som kan med källor visa hur jag står pall ekonomskt gentemot andra när man ser till kapital kontra skulder.
Ser jag runt omkring mig så är det nya fina bilar, nyrenoverade villor och resor, men dessa hushåll har ju ofta två inkomster.
Jag undrar hur många i min ålder som har mer kapital liggandes (pengar man kan ha i näven inom ett par dagar) än skulder.
Jag hoppas iaf att jag hör till den övre halvan vad det gäller ekonomin beroende på mina små utgifter men kanske ligger jag halvvägs upp.
Började ju alltför sent i livet men är på god väg att ta igen det nu.

Vad tror ni? Hur står jag mig i ekonomin kontra gemene svensk mitt i livet?

Du ligger jättebra till för din ålder. Däremot kanske du borde se över dina placeringar, för det låter som du har pengarna liggande?
Citera
2023-01-08, 09:10
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Jag kan dra min situation så kan du få jämföra!

Bostadsrätt som är värderad till ca 1.1 miljoner

385.000 i bostadslån
220.000 i blancolån

Har en inkomst på ca 12-13.000 i månaden.

är 32 år gammal, har inga barn.

Har ungefär 150k i sparande.

Vänta nu. Stoppa pressarna. Är du 32 år och har slutat arbeta? Ha ha ha ha ha
Jesus christ. I tidigare tråd beskrev du att du jobbat sedan unga tonåren och därmed betalt in din beskärda del till samhället för att med råge kunna leva på bidrag framöver.
Jag trodde då i ärlighetens namn du var runt 50-55 bast.
Detta var bara för bra för att vara sant.

UT och jobba omgående! Inte en dag till ska du snylta bidrag! Om du så ska tigga med mössan i hand för att få tillbaka jobbet på Samhall så får du lov göra det som krävs!

Ovanstående är ett skrämmande exempel som TS absolut INTE ska ta efter. Det vore förödande, inte bara för TS men för hela nationen om folk kastade in handduken vid 32 års ålder.

TS: fortsätt jobba. Ha stolthet!
Citera
2023-01-08, 10:20
Medlem
herregudvadgotts avatar
Du ligger helt ok till. Jag har 1350 kr. Det räcker gott.
Citera
2023-01-08, 10:23
Medlem
SexgalenZombies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Majoriteten av Svenskarna har noll kr på sparkontot, så du kan vara lugn.

Fel. Max 10% av vuxna har noll kronor sparat.
Citera
2023-01-08, 10:49
Avslutad
Citat:
Jag kan dra min situation så kan du få jämföra!

Bostadsrätt som är värderad till ca 1.1 miljoner

385.000 i bostadslån
220.000 i blancolån

Har en inkomst på ca 12-13.000 i månaden.

är 32 år gammal, har inga barn.

Har ungefär 150k i sparande.
220 i blancolån och 150 i sparande. 🧠
Citera
2023-01-08, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thisistheend
220 i blancolån och 150 i sparande. 🧠

Kan ju vara bra att ha en buffert. Köttpanna.
Citera
2023-01-08, 10:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Selor
30-årsåldern.

Bostadsrätt - 2.3mil
Bil - 300k
Aktier/fonder - 6.4 mil
Likvida medel - 2.1 mil
Kryptorelaterade investeringar - ~150k
Ädelmetaller - ~70k
Övriga samlingar - ~300k

Jag har inga lån öht. Lägenheten köptes kontant direkt genom byggherren eftersom att lån inte beviljas av banken med endast kapitalinkomster (glad över det idag förstås, men då var det en liten setback...).

Har en massa annan bråte överallt som jag inte räknar med men som sannolikt skulle inbringa några tiotusen om de säljs.

Investeringar och samlande av värdefulla saker har varit min absolut största hobby sen serietidningstiden. Kul att se att fler börjar inse att den enda vägen ut ur vårt ruttna system är att själv bli en kapitalist

"Give nothing but take from them, everything".
Varför bor du så sossigt och kör en rishög!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in