2023-01-08, 02:08
Medlem
Knarkpojkens avatar
Japp..
I malmö klädde dem av mig naken i en kall fyllecell.
Fick vara där i 8 timmar och frös som fan så fick ta den äckliga madrassen som alla pissat på rullade ihop mig i den.
Rätt galet faktiskt men ingenting att direkt gnälla över.
Sådant där gör oss bara starkare.
Citera
2023-01-08, 04:57
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Hur fan kan man vara så nykter och hamna i fyllecell att man orkar göra armhävningar och karatesparkar? De gånger jag hamnat i fyllecell har jag vaknat där utan en jävla aning om hur jag kommit dit.
Då är det precis som det ska vara, du var där för att det behövdes.
Citera
2023-01-08, 12:00
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Jag sparkade sönder en celldör och varken vakten eller jag visste vad vi skulle göra åt det. 🤣

Det kan inte ha varit samma ståldörr som jag hade, jag försökte verkligen sparka upp den. Imponerande annars.

Citat:
Ursprungligen postat av inburatdjur
Schysst med sovplats, jag blev utdragen ur cellen och avkastad på Åland.

Haha jag hade utan tvekan föredragit att sova i en snödriva i Mariehamn.

Citat:
Ursprungligen postat av BizarreReverend
Enbart 4 timmar i en fyllecell,och du känner dig så här?

Prova 36 månader eller mer,så snackar vi...fast då är det något annat än en vanlig fylla i fråga🥱🤷🫡

Då hade du 1: Begått ett brott, 2: En cell med fönster och värme, 3: Medfångar du kan snacka med och möjlighet att kontakta omvärlden.
Citera
2023-01-08, 16:11
Medlem
snooper123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag tycker det verkar bättre än i Sverige?
Instämmer.
Citera
2023-01-08, 17:01
Medlem
Rapport1700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Häromhelgen besökte jag en nattklubb i Finland. När den stängde vid 5 gick jag hemåt och stannade till och snackade med två brudar på gatan. Jag hann ragga i cirka 10 sekunder så kommer en skåpbil och tvärnitar bredvid mig, två poliser hoppar ur och greppar tag i mig samtidigt som den ena utbrister (på finlandssvenska) ”nu följer du med här”.

Jag fattade ingenting eftersom jag inte hade gjort något och inte ens var speciellt full men tänkte att ”jaha då får jag väl pröva finsk fyllecell ett par timmar, men jag är väl i ett någorlunda civiliserat land och det lär väl vara som hemma”.
Jag hade fel.

När skåpbilen var framme i stationen och de släppte ut mig ur buren där man satt som en hund, så tömde de mina fickor och tog mitt skärp, mina skor, och, värst av allt, min tröja. Därefter tog de mig till en cell, knuffade in mig, och smällde igen dörren.

Vid första anblick såg jag bara en pissoar och ropade ”kan jag få vatten?” varpå polisen kom tillbaka och irriterat svarade ”det finns i kranen” och pekade på en liten kran i väggen, för att sedan vända om och gå.

Därefter märkte jag två saker. Det första var att det inte fanns något fönster. Jag har suttit i några fylleceller i Sverige och Östeuropa, och alla har haft fönster. Jag tror de måste ha det åtminstone i Sverige?
Det andra jag la märke till efter att polisen gått var att det rådde en total tystnad. Det kan inte ha suttit någon annan fånge i hela avdelningen. Jag visste också att jag var under marken eftersom polisbussen hade kört ner i ett garage från gatan.

Fylleceller är inte så illa om man faktiskt är full när man är där, och till en början var jag lite småfull och roade mig med att göra armhävningar och rulla ihop plastmadrassen till en korv, men efter en kvart satt jag bara och stirrade in i väggen.

När pulsen från armhävningarna lagt sig så märkte jag också att det var väldigt kallt, och då hade jag ändå en långärmad skjorta på mig. Jag la mig ner och försökte sova lite, men det var alldeles för kallt för det, och jag låg bara och huttrade på den kalla plastmadrassen. Jag började bli förbannad och tänkte att jag ändå måste röra lite på mig för att hålla värmen, så jag reste mig upp och började sparka så hårt jag kunde på dörren samtidigt som jag ropade ”Är det någon här?!”. Jag tittade ut över den svagt belysta korridoren genom det lilla fönstret på dörren och lyssnade. Ingenting. Inget svar från någon annan fånge, och ingen polis som försökte stoppa mig från att förstöra dörren.

Jag fortsatte sparka dörren tills jag blev utmattad och satte mig ner igen och vaggade huttrandes fram och tillbaka. Vid det laget hade jag nog inte ens varit där en halvtimme. Jag la mig ner och sov kanske 5-10 minuter innan jag vaknade av kylan. Därefter gjorde jag några upphopp och la mig ner för att sova 5-10 minuter till.

Detta repeterades hela natten. Ni kan förstå att jag inte hade någon tidsuppfattning över huvud taget; Det fanns inget dagsljus och inte minsta ljud eller tecken på annat mänskligt liv.

Det var utan tvekan den längsta och mest psykiskt tärande natt jag upplevt. Tystnaden, isolationen, mörkret och kylan gjorde mig tokig. Framåt slutet kändes det som att jag hade varit där ett dygn och började undra om detta verkligen var en fyllecell och jag inte hade blivit tvångsinternerad på något mentalsjukhus.

Sen tänkte jag att ryssen äntligen har kommit och atombombat sönder hela staden och jag är i en källare under flera ton rasmassor och alla som känner till att jag är här är döda. Jag blev mer och mer övertygad om att det måste vara det som har hänt. Jag funderade på vad jag skulle dö av först, svält eller kylan? Hur länge överlever man på bara radioaktivt kranvatten?

Jag vaggade fram och tillbaka i flera timmar med de tankarna samtidigt som jag började hacka tänder av kylan, tills jag äntligen hörde fotsteg.

- ”Klockan är 9 och du ska hem” utbrast morgonvakten på finlandssvenska.
Jag hade alltså varit där i knappt fyra timmar.

Jag ställde mig långsamt upp och gick ut genom dörren utan att säga ett ord. Hon sa ingenting om att jag skakade i hela kroppen. Hon ledde mig till en reception där jag fick tillbaka mina saker, och jag har aldrig i mitt liv tagit på mig en tröja och jacka så fort. Därefter sa hon åt mig att skriva under något papper, men jag ignorerade henne och gick bara långsamt mot utgången med tom blick.

- ”Du kan välja att inte skriva under, men..”

Jag lyssnade inte alls på vad hon sa, jag ville vara därifrån.

- ”Vet du var vi är? Vill du ha en vägbesk..”

Jag bryr mig inte tänkte jag, jag måste bara ut härifrån. Jag har aldrig i mitt liv varit så glad över att få solljus i ansiktet som när jag klev ut genom dörren.

Frågeställningar: Har någon annan varit med om liknande upplevelser från finska fylleceller? Eller svenska till och med?
Är detta normalt ens i Finland? Borde vi införa detta i Sverige också för att stävja fylleriet?

Mariehamn??
Citera
2023-01-08, 17:13
Medlem
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rapport1700
Mariehamn??

Nej, då hade jag inte skrivit ”Finland”.
Citera
2023-01-08, 17:22
Medlem
Rapport1700s avatar
Citat:
Nej, då hade jag inte skrivit ”Finland”.

Okej, blev nyfiken PM:a stad om du orkar?
Citera
2023-01-08, 17:32
Medlem
Neroxxs avatar
Fyllecell är väl alldrig något trevligt, nu har jag endast haft turen att besöka ett och det är ju vad det är. Ett isolerat rum med en madrass och en toa. För egen del så skedde mitt besök mitt i sommaren och kylan var därför inte noterbar så kan inte svara på ifall det tenderar att vara kallt, jag var ju nästan nykter (jaja, det säger väl alla va?) så det var fortfarande ruggit drygt, poliserna var ju även rätt otrevliga med som tog in mig med. Men överlag så känns förklaringen igen även från en svensk fyllecell (dock har jag för mig att det var ett fönster men inget man kunde titta ut ifrån då det satt högt upp.)
Senast redigerad av Neroxx 2023-01-08 kl. 17:35.
Citera
2023-01-09, 15:20
Avstängd
BizarreReverends avatar
[QUOTE
Då hade du 1: Begått ett brott, 2: En cell med fönster och värme, 3: Medfångar du kan snacka med och möjlighet att kontakta omvärlden.[/quote]

Så ja.
Citera
2023-01-11, 00:35
Medlem
Citat:
Det kan inte ha varit samma ståldörr som jag hade, jag försökte verkligen sparka upp den. Imponerande annars.
Ja det var det. Blev upptryckt mot väggen när jag raggade på några invandrartjejer dagen efter av en svensk snut, han frågade mig om jag var tuff för att jag hade sparkat sönder celldörren? 😁
Citera
2023-01-11, 00:44
Medlem
Har suttit i norsk fylleriarrest. Det var identiskt.

Förutom att det var bitande kallt var det som förväntat.

Poängen är att man inte bara ska sova bort ruset, det ska också göra ont.

Men jag blev nog arresterad på legitima grunder också. Min pappa på 1970-talet stoppades mitt på dagen av polisen och kördes långt ut på landet och lämnade där för att han hade långt hår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in