2023-01-06, 15:42
Medlem
Hej, jag har en liten fråga; Om det nu finns banker som är rätt snälla med att betala ut rätt stora lån, varför fixar folk det inte när dom tar ett stort samlingslån där man kanske betalar in 1000-2000 till banken per månad, går folk och bränner pengarna istället för att samla sina lån?
Citera
2023-01-06, 15:46
Medlem
En del har inte förmågan att tänka smart ang pengar.
Kvittar om de hade 200 000 i månaden så skulle de vara panka veckan innan lön då med.

Och en del har alltid pengar trots blygsamma inkomster.
Citera
2023-01-06, 15:48
Medlem
tantrs avatar
Man kanske har bränt sina chanser med många kreditupplysningar, inkassoregistreringar osv.
Då blir det svårt att ta samlingslån.

Dock fortfarande enkelt att ta smålån med "olagliga" räntor då dom inte bryr sig lika mycket om äns betalningsförmåga.
Citera
2023-01-06, 15:49
Medlem
atodJbs avatar
Har du ingen du känner som tjänar relativt bra, sett utifrån inte borde ha speciellt mycket utgifter men ändå har 0 kronor kvar i slutet av månaden och dom vet inte själv vart pengarna tagit vägen?
Citera
2023-01-06, 16:05
Medlem
Onanikrems avatar
De köper sånt de inte behöver för pengar de inte har, gammal klassisk lyxfällan, har väl gått 20ish säsonger nu och ingen har lärt sig ett skit utan det är samma jävla pizzor, snus cola och sms-lån.
Citera
2023-01-06, 16:09
Medlem
Szalenstwos avatar
Tror det ofta grundar sig i psykisk ohälsa och bristande kunskap om privatekonomi.

Har haft ett flertal vänner genom åren som varit strålande kandidater till lyxfällan, gemensam nämnare har varit psykisk ohälsa, missbruk och familjeförhållanden som varit långt ifrån idealet.
Citera
2023-01-06, 16:13
Medlem
Glöm inte försäkringskassan. Du kan genom en bilolycka, drabbas. Säg att du går från en lön på 35k till 12k. Inte ovanligt. Dessutom så får du vänta ett par månader innan du får pengarna, det är en bakre tidsgräns på FK. Då är lätt hänt att komma på obestånd. Saker händer i ett liv.
Citera
2023-01-06, 16:24
Medlem
Det beror på bristande uppfostran.
Man ska spara pengar till sina barn, visa dem månadsbesked och förklara för dem vilken utveckling kapitalet haft.
Även låta dem välja själva av en viss del på deras sparkapital vad det ska sparas i.

Så självklart men ändå ser man här titt som tätt uttalanden som att jag tänker inte spara nåt till mina barn för jag fick inget av mina föräldrar och det är heller ingen idé för de kommer ändå bränna det på skit.

Eller jag sparar men kommer inte berätta för barnen hur mycket och i mitt namn så jag kan vänta med att ge dem tills de är mogna nog.

Då får man barn som inte klarar av att sköta ekonomin.
Citera
2023-01-06, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CJ11
Hej, jag har en liten fråga; Om det nu finns banker som är rätt snälla med att betala ut rätt stora lån, varför fixar folk det inte när dom tar ett stort samlingslån där man kanske betalar in 1000-2000 till banken per månad, går folk och bränner pengarna istället för att samla sina lån?

Mentala problem, depression kan leda till över konsumtion.
Citera
2023-01-06, 19:03
Medlem
TheFinals avatar
Många lever månad till månad, ser inte hinder och motgångar som ev. kan komma längre fram.
Trots att det tjatats om elpriset åtminstone sedan mars -22 så blev halva Sverige tagna på sängen av December-elen.

Överkonsumtion, överbelåning och tung skuldsättning med små marginaler så räcker det med 2-3 vab-dagar för de flesta innan det börjar bli gränsfall.
Så länge allt är som det brukar överlever de, men nu med inflation och driftkostnader både på hus och bil, för att inte glömma maten som flaxar iväg så vet många inte hur man gör, de har inbillat sig att allt pekar uppåt hela tiden.

Å andra sidan är det väldigt gemytligt och tomt i affärerna nu så man kan tralla runt o handla utan att ha destruction-derby med kredittorskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in