• 1
  • 2
2023-01-06, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJumel
Helt sjukt såg nu att på mitt sparkonto drog banken 2300 i skatt på mina sparpengar, pengar som jag har tjänat via inkomst d.v.s REDAN SKATTAD! VAD I HELVETE ÄR DETTA FÖR SKIT??

Vad är det för typ av konto? Vanligt sparkonto? Inget isk? Hos vilken bank?
Citera
2023-01-06, 18:26
Medlem
Citat:
Helt sjukt såg nu att på mitt sparkonto drog banken 2300 i skatt på mina sparpengar, pengar som jag har tjänat via inkomst d.v.s REDAN SKATTAD! VAD I HELVETE ÄR DETTA FÖR SKIT??

Du har skrivit på ett avtal och lämnat bort dina pengar, utan att förstå vilken tjänst du köper?

Du får se det som en läropeng, var glad att du inte gav bort allt.
Citera
2023-01-06, 19:36
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Är du omedveten om att det är 30% kapitalskatt? Till staten, inte till banken…
Citera
2023-01-06, 21:09
Medlem
RyskaMaffians avatar
Kapitalvinstskatt på räntan

Men det går till viktiga saker. T ex att betala folk för att inte arbeta. Samt till de ständigt ökande utgifterna för polisen och domstolen till följd av exponentiell brottsökning
Citera
2023-01-07, 01:05
Medlem
Citat:
Smart att sätta in pengar på ett svenskt bankkonto. Idiot
Citera
2023-01-07, 01:30
Medlem
Leapchilds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waterlily
En nackdel med ISK är att det dras inget från ISK för skatt. Det får man själv se till att betala. Har man mycket på ISK kan det bli en rejäl överraskning.

ISK schablonbeskattas och redovisas automatiskt i din deklaration.
Citera
2023-01-07, 19:09
Medlem
Citat:
En nackdel med ISK är att det dras inget från ISK för skatt. Det får man själv se till att betala. Har man mycket på ISK kan det bli en rejäl överraskning.

Se till och se till, det kommer ju med i deklarationen och läggs antingen till restskatten eller kvittas mot återbäringen på övrig skatt så det är juninget man betalar in separat.
Citera
2023-01-07, 19:44
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armadou
Sverige är ett land med låg beskattning av kapital, företagande och ägande i en internationell jämförelse. Det är vi lönearbetare som försörjer landet så klaga inte. Hur många svettdroppar fick du verka ut för din kapitalinkomst?

Finns det något land i Afrika, Asien eller Sydamerika som har högre skatt på företag och kapitalinkomster? Länka gärna källa
Citera
2023-01-07, 23:34
Medlem
Citat:

Däremot på en kapitalförsäkring, som har samma skatteprincip som ISK, så sälj andelar av för att betala in skatten.

Vänligen Näckrosen

Man får dock ha bisarra summor på sitt ISK-konto för att det ska bli några större belopp i det läge vi nu länge haft.

Blir man chockad över några tiotusentals kronor när man sitter på 10 miljoner på sitt isk så klarar man sig nog. För "vanliga" sparare blir det inte mer än några tusenlappar. Så så värst farlig överraskning blir det inte för särskilt många.
Citera
2023-01-08, 07:20
Medlem
Citat:

Däremot på en kapitalförsäkring, som har samma skatteprincip som ISK, så sälj andelar av för att betala in skatten.

Vänligen Näckrosen

Har man mycket på ett isk lär de ju inte komma som någon överraskning direkt. Om man inte är helt dum i huvudet

I en kapitalförsäkring så äger du inte innehavet så de blir lite skillnad
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in