• 1
  • 2
2023-01-06, 14:51
Medlem
Helt sjukt såg nu att på mitt sparkonto drog banken 2300 i skatt på mina sparpengar, pengar som jag har tjänat via inkomst d.v.s REDAN SKATTAD! VAD I HELVETE ÄR DETTA FÖR SKIT??
Citera
2023-01-06, 14:54
Medlem
Välkommen till verkligheten, välkommen till sverige.

Förr eller senare trillar poletten ner för somliga..
Citera
2023-01-06, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheJumel
Helt sjukt såg nu att på mitt sparkonto drog banken 2300 i skatt på mina sparpengar, pengar som jag har tjänat via inkomst d.v.s REDAN SKATTAD! VAD I HELVETE ÄR DETTA FÖR SKIT??

Vad är det för konto? Vanlig sparkonto? Vilken bank?
Citera
2023-01-06, 14:56
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Brukar ju vara 30% på räntan... men de där ISP kontona är ju lite speciella om det var ett sådant du hade.
Citera
2023-01-06, 14:58
Medlem
Du kanske är ung och inte fått ränta (därmed inkomst av kapital) på pengar tidigare då det ofta varit nollränta många år nu.
Även arbetsgivare och utbetalningar drar skatt på beloppet. (Inkomst av tjänst i det fallet)
Och det är inte på dina sparpengar utan skatt på räntan/avkastningen du fått, så du kan nu kalla dig "kapitalist" då du tjänar pengar på ditt kaplital.
Senast redigerad av tjanska 2023-01-06 kl. 15:13.
Citera
2023-01-06, 15:03
Medlem
Onanikrems avatar
...if you walk the street, Ill´ tax your feet, Im´ the taxman... taxman. taxman. I Sverige betalar vi skatt på momsen eller om det var moms på skatten, i allafall dubbel beskattning.

Undvik att tjäna pengar vitt i Sverige.
Citera
2023-01-06, 15:05
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
30% skatt på ränteinkomster, och nej du har inte redan skattat den inkomsten.
Grattis, det är häftigt att betala skatt...
Citera
2023-01-06, 15:09
Medlem
Citat:

Det är inte någon nyhet och för dig borde det absolut inte vara någon nyhet eftersom du skrivit på ett avtal

Öppna ett isk och spara i nån indexfond istället så är de mindre skatt än ett aktie/fondkonto där det är 30% på all vinst.
Citera
2023-01-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Det är inte någon nyhet och för dig borde det absolut inte vara någon nyhet eftersom du skrivit på ett avtal

Öppna ett isk och spara i nån indexfond istället så är de mindre skatt än ett aktie/fondkonto där det är 30% på all vinst.

Och tjanar du inte en Spann I ett ISK sa ar det anda skatt pa pengarna.
Kan ju vara bra att namna mtp fjolarets borsutveckling
Citera
2023-01-06, 16:51
Medlem
Sverige är ett land med låg beskattning av kapital, företagande och ägande i en internationell jämförelse. Det är vi lönearbetare som försörjer landet så klaga inte. Hur många svettdroppar fick du verka ut för din kapitalinkomst?
Citera
2023-01-06, 17:28
Medlem
scoremaxs avatar
Red nu ut detta ordentligt först TS.

Du har betalat skatt på Din RÄNTA, har du betalat 30% på hela ditt kapital är det något som är fel.
Citera
2023-01-06, 17:49
Medlem
Waterlilys avatar
En nackdel med ISK är att det dras inget från ISK för skatt. Det får man själv se till att betala. Har man mycket på ISK kan det bli en rejäl överraskning.

Däremot på en kapitalförsäkring, som har samma skatteprincip som ISK, så sälj andelar av för att betala in skatten.

Vänligen Näckrosen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in