2023-01-05, 14:26
Medlem
Hej

Får se om detta är hårdvara eller mjukvara.

Började med att jag fick blue screen of death. Efter det gick det inte att komma in i Windows.
Efter bios ville den till Windows Repair. Hade ingen återställningspunkt och repair misslyckades. Allt misslyckades.

Fixade fram ett USB med windows och tänkte blåsa allt. Här kanske jag gjorde något fel, men först kunde den inte installera om Windows om jag bootade direkt från USB. Något om att min SSD var MBR och den krävte GPT, eller vice versa. Kanske alltid är så, eller tyder det på något fel? Jag var tvungen att starta genom BIOS och välja att inte gå via UEFI.

Då lyckades jag installera om windows på min SSD.
Allt var bra och det första jag gjorde var att installera drivisar för GPUn. Då slocknade bilden. Trodde såklart det var pga drivisarna men den kom inte igång igen.

Lyckades med systemåterställning komma in igen. Sedan efter några minuter hände samma sak. Då hade jag inte börjat med drivisarna än, så dessa var det inte. Nu har jag både reparerat och installerat om Windows. Efter ca 5 min i windows, så dör skärmen och det kommer upp "ingen signal".

Jag har tesat RAM-minnen via windows inbyggda test utan fel.

Kan det vara SSDn som gett upp?
Citera
2023-01-05, 14:33
Medlem
B-19s avatar
Skulle hjälpa om du kan skriva vad du har för komponenter i datorn.
Citera
2023-01-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Skulle hjälpa om du kan skriva vad du har för komponenter i datorn.

Okej, kändes som det i detta fall var lite skitsamma vad som satt i.

MSI z370-A
i7 7800K
GTX 980
Ram minns jag ej märket, men iaf 16GB

Någon Samsung SSD
Citera
2023-01-05, 14:52
Medlem
link71s avatar
Låter ju som att det är fel på hårddisk eller moderkort?
Citera
2023-01-05, 14:57
Medlem
Titta i windows felloggar vad som flaggats.

start\kör\eventvwr
Senast redigerad av peckapecan 2023-01-05 kl. 15:00.
Citera
2023-01-05, 15:17
Medlem
B-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertwo

MSI z370-A
i7 7800K
GTX 980

Någon Samsung SSD
Alright, då du har integrerad grafik kan du testa koppla ur grafikkortet och köra skärmen i moderkortet.
Sker samma sak kan vi utesluta ditt grafikkort.

Kolla om du kan uppdatera BIOS. Gå in på msinfo32 via Kör och jämför din BIOS med den senaste på tillverkarens hemsida. Finns massa guider online hur du uppdaterar om du inte gjort det tidigare.

Är det 2X8 GB du har så testa kör med ett minne i taget och se om samma sak sker(korstesta).

Har du någon annan disk att testa med så vore det också en bra idé.

Har du förresten ändrat någon hårdvara i datorn sedan detta började ske?
Citera
2023-01-05, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-19
Alright, då du har integrerad grafik kan du testa koppla ur grafikkortet och köra skärmen i moderkortet.
Sker samma sak kan vi utesluta ditt grafikkort.

Kolla om du kan uppdatera BIOS. Gå in på msinfo32 via Kör och jämför din BIOS med den senaste på tillverkarens hemsida. Finns massa guider online hur du uppdaterar om du inte gjort det tidigare.

Är det 2X8 GB du har så testa kör med ett minne i taget och se om samma sak sker(korstesta).

Har du någon annan disk att testa med så vore det också en bra idé.

Har du förresten ändrat någon hårdvara i datorn sedan detta började ske?

Du har integrerad grafik på ditt moderkort, så detta blir din defaultutgång för skärmen.
Det finns både VGA plus DVI utgång på moderkortet.
Så du måste ha skärmen inkopplad på moderkortet medans du uppdaterar datorn.
Detta tills att du har uppdaterat alla drivarna till datorn, då fungerar den troligen som det ska.
Senaste BIOS är från 2021-11-17 så gissningsvis är BIOSet redan det nyaste.
Enligt den här länken:
https://www.msi.com/Motherboard/Z370...support#driver
Så är chipset drivers den viktigaste.
Intel VGA Onboard driver är också viktigt.
Och är alltså för moderkortets integrerade grafikkort och också en viktig drivare för att fungera ihop med ditt extra grafikkort.

Dvs ditt GTX 980 som du hämtar den senaste från nVidias hemsida.
Citera
2023-01-05, 19:10
Medlem
Citat:

MSI z370-A
i7 7800K
GTX 980

Någon Samsung SSD

Verkar som att Windows väljer processorns iGPU efter installation, men sen när du väljer att använda din GTX980 så fallerar det. Prova med annat grafikkort. Prova även att sätta iGPU som default i UEFI, om det fungerar efter det så byt grafikkort.
Citera
2023-01-05, 19:16
Medlem
Hmm.

Har en gammal skärm med VGA endast. Detta gjorde att BIOS visades helt knasigt. Tog hem en hdmi sladd och körde via TVn för att kunna se hela BIOS menyn. Men nu funkar skiten. Det är alltså VGA porten, eller displayen, som har pajat.

Kopplar jag in VGA igen är den död, eller dör efter den gått förbi BIOS. Men med HDMI funkar det.

Det jag inte förstår är att för varje ny ominstallation jag gjort av windows så har det fungerat i 5-10 minuter innan displayen dör. När den sedan slocknat så får jag inte bild föränn jag installerat om på nytt. Varför skulle VGA porten slockna efter 5-10 minuter, för att sen fungera efter en ominstallation? Ser inte hur det hänger ihop.

Kan lägga till att jag provade, efter BIOS reset och ny installation av Windows att köra via moderkortet gpu. Det gav ingen signal alls. Kunde inte ändra i BIOS heller pga hur menyerna var helt knasiga. Därför jag fixade en HDMI sladd. Ser nu även att integrerade GPU är disabled efter BIOS reset.
Senast redigerad av tigertwo 2023-01-05 kl. 19:22.
Citera
2023-01-06, 01:28
Medlem
Citat:
Hmm.

Har en gammal skärm med VGA endast. Detta gjorde att BIOS visades helt knasigt. Tog hem en hdmi sladd och körde via TVn för att kunna se hela BIOS menyn. Men nu funkar skiten. Det är alltså VGA porten, eller displayen, som har pajat.

Kopplar jag in VGA igen är den död, eller dör efter den gått förbi BIOS. Men med HDMI funkar det.

Det jag inte förstår är att för varje ny ominstallation jag gjort av windows så har det fungerat i 5-10 minuter innan displayen dör. När den sedan slocknat så får jag inte bild föränn jag installerat om på nytt. Varför skulle VGA porten slockna efter 5-10 minuter, för att sen fungera efter en ominstallation? Ser inte hur det hänger ihop.

Kan lägga till att jag provade, efter BIOS reset och ny installation av Windows att köra via moderkortet gpu. Det gav ingen signal alls. Kunde inte ändra i BIOS heller pga hur menyerna var helt knasiga. Därför jag fixade en HDMI sladd. Ser nu även att integrerade GPU är disabled efter BIOS reset.

Du får gå in i BIOS och aktivera intern GPU (på moderkortet) så kommer du att få bild hela tiden.
Det gör inget om du har aktiverat intern GPU även om du sedan bara använder ditt nVidia-kort.

Klarar du inte av att göra det får du stänga av strömmen och ta ut ditt nVidia GTX 980-kort och starta datorn utan det i, då kommer den interna GPUn (på moderkortet) att vara aktiverat hela tiden.

Om du vill köra flera skärmar så tänk på att du kan behöva lirka en hel del med inställningarna innan
du får en färgrprofil och layout som du trivs med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in