ntligen kommer profilerna in i debatten om NHL-spelarna och VM. Nicklas Lidstrm (samt Tommy Sjdin och Tommy Boustedt) intervjuades och gav rd till Hallam gllande detta:
Citat:
Ibland r det att efter en lng ssong blir det svrt att motivera sig och stlla om. Om man har missat ett slutspel eller varit nra ett slutspel. Fr ker man dit (till VM) ska man leverera ocks. Det r svrt att komma dit och inte vara motiverad, konstaterar Lidstrm i ett samtal med HockeyNew.se.
Vissa r skadade. Klubben sger att vi vill att du hellre ska vila. Det kan vara att man har skavanker.
Citat:
Vad tror du frn frbundets och Tre Kronor-ledningens sida r bra att gra fr att f upp motivationen hos NHL-spelarna att ka och spela VM?
Jag tror man mste resa ver och vara p plats och trffa spelarna. Inte bara se dem spela utan du mste, efter match, g ut och kka middag eller om du inte kan det, stanna och prata med dem i 10-15 minuter. Hlla kontakten med dem och ha en ppen dialog. En rlig dialog ocks, sger Lidstrm.
Citat:
Jag tycker att Rikard Grnborg hade en bra dialog med spelarna och nr Poppe (Peter Popovic) och Garpen (Johan Garpenlv) var involverade s reste de ocks ver. Att man trffar spelarna s hr, och ses och pratar, och lr knna spelarna, sger Lidstrm och gestikulerar att han menar en trff ga mot ga.
Vissa knde han (Grnborg) sedan tidigare, sedan juniorlandslaget, men mnga knde han inte. Just att ha kommunikationen och dialogen. Det tror jag r vldigt viktigt.
Citat:
S det r ngot Sam Hallam kan jobba upp med tiden?
Det tror jag absolut. Han har varit i SHL vldigt lnge och kanske inte har haft den hr kontakten med mnga av spelarna, vilket r naturligt. Jag tror det r viktigt att man bygger upp den kontakten och hller en ganska ppen kommunikation, kanske bara med sms och kollar lget. Att man finns med dr i spelarnas tankar hela tiden p ngot stt. Utan att stlla frgan direkt, kommer du om det blir VM?, i december, men att du brjar prata om det i alla fall. Att man brjar skapa en liten relation med spelarna. Det rcker att man bara kollar av lget ibland, men att man har den dr dialogen med spelarna. Det tror jag r vldigt viktigt.
Tommy Sjdin, NHL-scout t St Louis Blues, har spelat fyra VM och vunnit ett guld med Tre Kronor. Han ser VM p plats i Tammerfors och sger det som man mjligtvis kan ana.
Det knns som det har blivit lite devalverat att ka och spela med Tre Kronor. Vad det beror p vet jag inte. Det r knslan som jag har, sger Sjdin till HockeyNews.se.
Han fortstter:
Frut kndes det mer att fick man frgan, d stllde man upp. Det r lite mer tveksamheter nu. Det var nog mer klara besked varfr man inte kom, om det var skador, och det kunde vara ngot gifterml nn gng.
Letar man efter urskter att inte spela VM?
Ja, det r knslan man har. Man vet ju inte hur snacket gr. Man har inte tnkt s mycket p det, men nu har det blivit lite i samband med detta VM.
Knslan har vxt genom ren och det har blivit mer och mer att det inte r lika viktigt att vara med.
Den frre landslagschefen p Svenska ishockeyfrbundet, Tommy Boustedt, som i VM-turneringarna var general manager fr Tre Kronor, har lng erfarenhet av att ha en ledande roll p Svenska ishockeyfrbundet och i svensk hockey.
Numera r han pro-scout t Detroit Red Wings. Han r inne p samma linje som Nicklas Lidstrm fr att lyckas bttre med NHL-svenskarna.
Tillbringa mycket tid i Nordamerika. Det gller att ka runt, vara med p trningar, vara med nr de spelar bde borta och hemma. Trffa dem, snacka med dem, bygga relationer helt enkelt. Garpen, Poppe och Rikard jobbade mycket s, sger Boustedt och refererar till den frra Tre Kronor-staben.
Nu r Sam Hallam ny s det kan finnas en startstrcka?
Ja ja, det var ingen kritik mot Sam. Men alla de dr tre som jag nmnde hade kontaktnt dr borta redan. Rikard bodde dr borta och har jobbat lnge dr borta. Och bde Garpen och Poppe har spelat ganska lng tid i NHL och r kompisar med mnga general managers och coacher som de spelade ihop med en gng i tiden, vilket underlttar.
Tommy Boustedt fortstter:
Det r bland de viktigaste rd man kan ge, att de tillbringar, fr det r inte bara Sam, utan hela coachingstaben, fr Nordamerika r stort. Det gr inte att ka EN gng och frska ragga rster. Och huvudmlet fr inta vara att ka dit och tjata att de ska spela VM utan att visa ett genuint intresse fr det de gr. Samtidigt lr man sig den internationella hockeyn och NHL-hockeyn fr de bsta spelarna r dr borta. Det r jtteviktigt fr den personliga utvecklingen ocks.
Sam Hallam tilltrdde som frbundskapten efter VM 2022 efter att ha varit i Vxj sedan 2012 dr han vann tre SM-guld.
Det finns en stor frdel med att man kanske r klubbcoach i SHL, men det finns en stor nackdel ocks och det r att man aldrig har haft tid att se nn annan ishockey nstan, fr man spelar hela tiden nstan.
LS MER: Everberg svarar upp mot kritiken: "Blir irriterad"
Boustedt understryker:
Sam r ju en kanonkille, men han har fr lite erfarenhet av internationell ishockey och NHL-hockey. Och det r inte fr att han har velat ha det p det sttet utan att det r en praktisk omjlighet nr man r SHL-coach med alla dessa matcher som det r idag och Champions Hockey League, att hinna med nnting annat. Jag vet, jag har i 18 r varit elitcoach.
Tommy Boustedt var allts general manager i VM fr Tre Kronor mellan 2012 och 2018. Och tittar man sedan 2015 har det blivit rluster i VM-kvartsfinaler 2015, 2016, 2019, 2022 och 2023 och det blev en rejl flopp i VM 2021 i Lettland dr Tre Kronor under corona-VM missade kvartsfinal fr frsta gngen i modern tid. Men det var f NHL-spelare med i turneringen.
Boustedt ser ingen rd trd mellan frlusterna i VM-kvartsfinalerna. Men frklarar:
2015 var det mot ryssarna som var vldigt bra med Malkin och gnget. Det var precis p hrstret. 2016 hade vi inget bra lag i Moskva, d hade vi tre-fyra lag i Nordamerika som var bttre. 2017 och 2018 var guld och den enda riktiga frlusten var 2019 mot finnarna dr vi hade ett bra lag. Men det gick in lite fr enkla puckar bakt i kvartsfinalen. Innan hade Tre Kronor spelat rtt bra och gjort mer ml n 2017 och 2018.
De andra turneringarna eftert (2020 och 2021) har det varit corona och det var inga NHL-spelare. Varje turnering har en egen frklaring och jag ser inget mnster som hnger ihop.
Boustedt tittar till rets Tre Kronor som verraskande fll mot Lettland i VM-kvarten, visserligen p letternas hemmaplan i Riga.
Man ska komma ihg att med det lag som vi spelade med hromdagen kan man skert plocka ihop fyra lag som r bttre i Nordamerika. Det kan inte Lettland gra. Kanada kan plocka ihop tio lag som r bttre n sitt VM-lag och USA kan vl plocka ihop sju lag som r bttre n det hr. Det mste man komma ihg i det hr. Att nr de bsta inte r med jmnas frutsttningarna ut fr de s kallade svagare nationerna, menar Tommy Boustedt.
Det blev starka reaktioner efter Tre Kronors magplask resultatmssigt.
Att det skulle vara kris bara fr att Sverige frlorar mot Lettland, det hller jag inte med om. Krisen r i sna fall att det r fr ointressanta VM-turneringar eftersom spelarna inte kommer. Det i sin tur beror p att det inte r the best of the best. Om det hr hade varit OS, Canada Cup eller World Cup, nu gr ju inte det nr Stanley Cup pgr, d finns det inte en spelare som tackar nej. D kommer alla.
Boustedt avslutar:
Vi behver f tillbaka ishockeyn och det r inte Sam Hallams fel, att vi inte spelar Canada Cup eller World Cup eller OS med de bsta, men det r viktigt fr all ishockey och givetvis fr svensk ishockey att f visa upp de bsta spelarna.
https://hockeynews.se/articles/29410/
Ge Boumedienne kicken och ta in Poppe igen!
Hallam kommer att behva spendera mycket mer tid i Nordamerika n vad som har gjorts hittills.