Flashback bygger pepparkakshus!
2023-01-05, 17:14
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olikafarger
Ultima Thule tillhörde Sveriges ryggrad över hela 90-talet. Kräver att de ska vara med.
Så är det inte riktigt, men det kanske man som högerextrem tycker.
Citera
2023-01-05, 17:15
Medlem
Giant Squids avatar
Hellström är väl en av de största plagiatörerna i modern svensk musikhistoria.

https://nyheter24.se/debatt/848160-44-latar-hakan-hellstrom-har-lanat-utan-att-gora-ratt-for-sig
Citera
2023-01-05, 17:16
Medlem
Onanikrems avatar
Rätt ok lista ändå, Har knappt hört ens hälften, men då är jag en äldre generation också. Kan sakna Jussi Björling, Tommy Körberg, Carola, Roxette, Eldkvarn, Ebba grön och som någon nämnde dansbandsmusik (inte min genre dock) Lite kul att Bathory fick vara med, han/ de är min genre.
Citera
Medlem
Det skulle räcka med Visa från Utanmyra på listan, den summerar allt med Sverige. Kylan, det melankoliska. Det eviga lidandet här i norr.
Citera
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Det hade man kunnat räkna ut att Abba skulle bli det första som nämns men den riktiga legenden Eddie Meduza förblir onämnd. Ännu en anledning att gå ur EU.
Citera
2023-01-05, 17:19
Medlem
JustZlatans avatar
Johan Helmich Roma är typisk svensk musik. Är han med på listan?
Citera
2023-01-05, 17:20
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Min spontana reaktion är att vi mest ska vara glada över att de inte räknade upp ett gäng gangsterrappare.
Tvärtom, det är en stor jävla skandal. Alla i världen ska vara rädda för att bosätta sig i Sverige. Vi har nog med bidragsberoende människor i landet.
Citera
2023-01-05, 17:21
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Relativt PK, men kunde varit mycket värre! Men, och detta är ett stort men; hur fasiken har de kunnat gömt/glömt Ulf Lundell (särskilt Öppna Landskap) och Wreesvjik, samt självklare Bellman?

IDIOTER!
Citera
2023-01-05, 17:22
Medlem
hvita.nhegrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Det skulle räcka med Visa från Utanmyra på listan, den summerar allt med Sverige. Kylan, det melankoliska. Det eviga lidandet här i norr.
Finns även lugn, frid och harmoni i den låten, som antagligen är den bästa på listan.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Rätt ok lista ändå, Har knappt hört ens hälften, men då är jag en äldre generation också. Kan sakna Jussi Björling, Tommy Körberg, Carola, Roxette, Eldkvarn, Ebba grön och som någon nämnde dansbandsmusik (inte min genre dock) Lite kul att Bathory fick vara med, han/ de är min genre.

Tommy Körberg finns ju med på listan (Stad i ljus).

Likt många andra listor verkar den rätt godtyckligt vald. Man kanske kan ha något objektivt kriterium istället att gå efter, typ antal sålda skivor i Sverige/internationellt eller liknande.
Senast redigerad av countolaf 2023-01-05 kl. 17:31.
Citera
Medlem
trancass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du kan väl bara säga att jag avgudar honom?

Inte avgudar, men hans musik har betytt otroligt mycket.

Jag har aldrig vågat gå fram. Han är ju dessutom pytteliten. Han kanske går sönder...

Han har betytt enormt mkt. Han var rebellernas rebell och sjöng det som ingen annan vågat tidigare. Musiken var inte sämre. Däremot har jag aldrig lyssnat in mig på Bobo Viking.

Förresten, de verkar ha missat Orup.
Citera
2023-01-05, 17:23
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Den mest sålda svenska singeln i USA lär vara I saw the light med Ace of base. Annars tycker jag de betat av många kända svenska hits. En bra lista, som bara slås klart av England och USA, och kanske av Italien och Frankrike. Men inte fler länder i världen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in