• 1
  • 2
2023-01-05, 07:27
Medlem
Jag har sedan jag varit i yngre tonåren alltid gillat att lägga mig vid ca 02.00.
Älskar tiden mellan 01-02 då man kan ligga i mörkret och fixa med något medans det är helt tyst omkring. Inget som stör. Ingen som stör.
Varför är det så?
Det känns som att jag alltid kommer tillbaks till 02 som en slags gyllene tidpunkt där jag känner att nu är det dags att sova.

Känner ni igen er?
Det känns som att världen är mer skapad för såna som somnar vid 22-23 eller 00.00 max.
Är de flesta människor genetiskt programmerade att vara morgonmänniskor? Vad säger det rent psykologiskt om oss som människor?
Citera
2023-01-05, 07:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adventurer6
Jag har sedan jag varit i yngre tonåren alltid gillat att lägga mig vid ca 02.00.
Älskar tiden mellan 01-02 då man kan ligga i mörkret och fixa med något medans det är helt tyst omkring. Inget som stör. Ingen som stör.
Varför är det så?
Det känns som att jag alltid kommer tillbaks till 02 som en slags gyllene tidpunkt där jag känner att nu är det dags att sova.

Känner ni igen er?
Det känns som att världen är mer skapad för såna som somnar vid 22-23 eller 00.00 max.
Är de flesta människor genetiskt programmerade att vara morgonmänniskor? Vad säger det rent psykologiskt om oss som människor?
Du kanske inte går upp 05:30 för att hinna till jobbet?
Citera
2023-01-05, 07:35
Medlem
UffeEdges avatar
Känslan av kravlöshet eftersom det är natt och ett mörker som tillåter tankevärlden att arbeta ostört. Samma inaktiva syssla dagtid skulle få dig att känna dig meningslös och trakasserad av både inre och yttre anspråk.
Citera
2023-01-05, 07:37
Medlem
snooper123s avatar
Hur många timmars sömn får du i genomsnitt när du lägger dig så sent?
Citera
2023-01-05, 07:42
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Du kanske inte går upp 05:30 för att hinna till jobbet?

Exakt. Eller har småbarn som väcker en hela natten och ska amma och går upp klockan 05.

Eller kanske inte har några större åtaganden under dagen som kräver att man är skärpt och har sovit sina 8 timmar.
Citera
2023-01-05, 07:49
Avstängd
Känner igen mig, i tonåren va de alltid 01-02 som gällde.

När man är äldre nu så är det 21-23.
Citera
2023-01-05, 07:56
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Hade samma tid som favorit när jag jobbade tvåskift (kvälksveckan).
Kom hem vid tolvtiden, duschade och tog något att äta, sedan satte jag mig i soffan och bara njöt den timmen mellan ett och två, somnade sedan kl två.

Ibland på helgerna när jag är ute och kommer hem den tiden så passar jag på att göra likadant det känns som att jag får min bästa och mest effektiva sömn då men nu jobbar jag dagtid och orkar inte vara uppe så länge.

Kul att det finns fler som gillar den tiden, mina vänner somnar tidigt eller så har vissa sömnproblem och sover inte alls.
Citera
2023-01-05, 08:00
Medlem
Szalenstwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Känner igen mig, i tonåren va de alltid 01-02 som gällde.

När man är äldre nu så är det 21-23.

Skriver under på detta.

Men sen är det ju rätt mysigt på natten med, att få höra tystnaden och att njuta av den.
Citera
2023-01-05, 08:24
Medlem
Krocketklubbas avatar
Du har inte blivit vuxen än helt enkelt.
Citera
2023-01-05, 09:08
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Jag jobbade natt under några år till och från. Då gick jag och la mig vid 02.00 ish natten inför att jag skulle jobba.

Jag kan tilltalas av det ostörda som TS beskriver. Det är skönt när det är helt tyst.
Jag uppskattade att komma hem vid 08 på morgonen och fru och barn drog till jobb och förskola och jag blev ensam. Jag kunde dra ned mörkläggningsgardinerna och lägga mig i den relativa tystnaden och mörkret och veta att jag var helt ostörd fram till kl 15-16 då familjen kom hem.

Nu när jag är äldre är jag rätt mån om att få en eller två timmar ostört på kvällen innan jag lägger mig.
Citera
2023-01-05, 09:31
Bannlyst
bor du ensam?
Citera
2023-01-05, 09:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det är samma här, är ofta upp till kl. 02.

Men det är jobbigt nu när man har dagjobb.

det har alltid varit så, ända sedan tonåren att jag gillar att vara uppe och jobba på sena kvällar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in