• 1
  • 2
2023-01-05, 00:48
Medlem
FloppyAsHells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roggaluktargris
Absolut nte att jag vill outa ngn med skyddad men det du skrev om banken är intressant för om denna inte vill skicka tillbaka mina pengar så skulle jag önska att banken kontaktar hen genom " sitt system " men anonymt för mig.
Och ber om överföring tillbaka till mig.

Och ja självklart lagt kort ligger swishar jag fel har mottagaren inget ansvar att swisha tillbaka till mig ...men principfrågan gnager lite ang samvete och sånt när man skickat fel.

Jag fick en swish från ngn en fredagskväll på 560 kronor meddelande " till pizza "
Jag skickade omedelbar tillbaka o skrev meddelande " fel nummer "

Man får inte behålla banköverföringar som skett av misstag annat än i undantagsfall. Så jo, mottagaren har ett visst ansvar att ge tillbaks dina pengar.
Citera
2023-01-05, 05:09
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Förresten verkar det vara en dröm med skyddad personuppgifter ang att kunna göra bedrägerier anonymt på tex blocket och liknande . Alla som blir blåsta får samma svar överallt..
Nej nej det är skyddat och hemligt glöm info
Du tror att man har skyddad identitet för banken. Skyddat identitet kan man ha för att skydda sig av andra anledningar. Banken har naturligtvis koll på detta.
Citera
2023-01-14, 06:51
Medlem
Citat:
Jag har swishat mindre summa så det är inte problemen är mest nyfiken på om och hur det eventuellt går att få reda på vem som fick mina pengar.
Om du gör en polisanmälan att du blivit utsatt för ett bedrägeri så hämtar ju polisen in uppgifterna,transaktionerna från banken och införs i förundersökningen men eftersom personen har skyddad identitet så kommer du säkert bara få reda på namnet och per nr men adress och dylikt är maskat.
Har du swishat fel så gör man en förfrågan om återbetalning via swish, swishar dom inte tillbaka så anmäler man för dom har ingen rätt att behålla pengarna men det tar ju mer än 6 mån innan polisen får tummarna loss för just swishbrott är inget dom prioriterar,speciellt inte vid småsummor.
Swish ses heller inte som en obehörig transaktion eftersom du själv genomför den, förutom om du blir tvingad att swisha.
ARN,allmäna reklamationsnämnden finns flertalet fall där swisharen har blivit lurad och tvistar med banken om ersättning men inte ett fall har banken fått betala men vid banköverföring så har det varit annorlunda när folk har blivit lurade att göra överföringar just för att det är banken som genomför den. Finns en ny färskt prejudikat dom från i våras från Högsta Domstolen Målnr T 4623-21 där banken ska ersätta kunden med 385 000kr för han ansågs bara varit grovt oaktsam och inte särskild klandervärd trots han brutit mot avtalet han haft med bankens tjänster och lämnat ut svarskoder från sin bankdosa men den typen av bedrägeri går ju inte att göra idag eftersom transaktioner som går utomlands måste godkännas av sändar och mottagar bank och en särskild lista med godkända länder.
I detta fallet så gick både tingsrätt och hovrätt på bankens linje och märkligt nog så ändrade högsta domstolen domen till kundens fördel, jag tolkar det var för att kunden erkänt att han varit grovt oaktsam men man ställer sig ju frågan vad krävs det för att vara särskild klandervärd så man får stå för hela förlusten själv,uppenbarligen inte när man lämnar ut avgörande koder vilket bryter mot bankavtalet.
Själv skulle jag aldrig swisha någon med dold namn men det är ju vanligt att folk har samma namn så man vet ju egentligen inte vem personen är el befinner sig eftersom som det saknas person nr och man kan inte kolla upp vem man swishar.
Citera
2023-01-20, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenskovic
Om du gör en polisanmälan att du blivit utsatt för ett bedrägeri så hämtar ju polisen in uppgifterna,transaktionerna från banken och införs i förundersökningen men eftersom personen har skyddad identitet så kommer du säkert bara få reda på namnet och per nr men adress och dylikt är maskat.
Har du swishat fel så gör man en förfrågan om återbetalning via swish, swishar dom inte tillbaka så anmäler man för dom har ingen rätt att behålla pengarna men det tar ju mer än 6 mån innan polisen får tummarna loss för just swishbrott är inget dom prioriterar,speciellt inte vid småsummor.
Swish ses heller inte som en obehörig transaktion eftersom du själv genomför den, förutom om du blir tvingad att swisha.
ARN,allmäna reklamationsnämnden finns flertalet fall där swisharen har blivit lurad och tvistar med banken om ersättning men inte ett fall har banken fått betala men vid banköverföring så har det varit annorlunda när folk har blivit lurade att göra överföringar just för att det är banken som genomför den. Finns en ny färskt prejudikat dom från i våras från Högsta Domstolen Målnr T 4623-21 där banken ska ersätta kunden med 385 000kr för han ansågs bara varit grovt oaktsam och inte särskild klandervärd trots han brutit mot avtalet han haft med bankens tjänster och lämnat ut svarskoder från sin bankdosa men den typen av bedrägeri går ju inte att göra idag eftersom transaktioner som går utomlands måste godkännas av sändar och mottagar bank och en särskild lista med godkända länder.
I detta fallet så gick både tingsrätt och hovrätt på bankens linje och märkligt nog så ändrade högsta domstolen domen till kundens fördel, jag tolkar det var för att kunden erkänt att han varit grovt oaktsam men man ställer sig ju frågan vad krävs det för att vara särskild klandervärd så man får stå för hela förlusten själv,uppenbarligen inte när man lämnar ut avgörande koder vilket bryter mot bankavtalet.
Själv skulle jag aldrig swisha någon med dold namn men det är ju vanligt att folk har samma namn så man vet ju egentligen inte vem personen är el befinner sig eftersom som det saknas person nr och man kan inte kolla upp vem man swishar.

intressant tack för svar
Citera
2024-04-06, 17:50
Medlem
Fick upp samma nu när en mindre seriös tjej ville att jag skulle swisha henne 300 kr. Gjorde det inte så klart men var nyfiken vem numret stod på! Antar att det är antingen bedrägeri eller skyddad identitet.
Citera
2024-04-07, 00:57
Medlem
När det gäller skyddad identitet för ägaren av en bil så framgår personnumret, men inte namn eller adress. Förutsätter att samma gäller i andra sammanhang. Post kommer fram förmedlat via skatteverket.
Citera
2024-04-07, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Märkligt. Någon med skyddade uppgifter kan väl inte ha Mobilt bank id och därav inte ha Swish?

När personnumret är skyddat så syns det inte i diverse tjänster som behöver det, exempelvis bank id
Sålde en cykel till en polis en gång. Då stod det så..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in