Citat:
Ursprungligen postat av
Roggaluktargris
Jag har swishat mindre summa så det är inte problemen är mest nyfiken på om och hur det eventuellt går att få reda på vem som fick mina pengar.
Om du gör en polisanmälan att du blivit utsatt för ett bedrägeri så hämtar ju polisen in uppgifterna,transaktionerna från banken och införs i förundersökningen men eftersom personen har skyddad identitet så kommer du säkert bara få reda på namnet och per nr men adress och dylikt är maskat.
Har du swishat fel så gör man en förfrågan om återbetalning via swish, swishar dom inte tillbaka så anmäler man för dom har ingen rätt att behålla pengarna men det tar ju mer än 6 mån innan polisen får tummarna loss för just swishbrott är inget dom prioriterar,speciellt inte vid småsummor.
Swish ses heller inte som en obehörig transaktion eftersom du själv genomför den, förutom om du blir tvingad att swisha.
ARN,allmäna reklamationsnämnden finns flertalet fall där swisharen har blivit lurad och tvistar med banken om ersättning men inte ett fall har banken fått betala men vid banköverföring så har det varit annorlunda när folk har blivit lurade att göra överföringar just för att det är banken som genomför den. Finns en ny färskt prejudikat dom från i våras från Högsta Domstolen Målnr T 4623-21 där banken ska ersätta kunden med 385 000kr för han ansågs bara varit grovt oaktsam och inte särskild klandervärd trots han brutit mot avtalet han haft med bankens tjänster och lämnat ut svarskoder från sin bankdosa men den typen av bedrägeri går ju inte att göra idag eftersom transaktioner som går utomlands måste godkännas av sändar och mottagar bank och en särskild lista med godkända länder.
I detta fallet så gick både tingsrätt och hovrätt på bankens linje och märkligt nog så ändrade högsta domstolen domen till kundens fördel, jag tolkar det var för att kunden erkänt att han varit grovt oaktsam men man ställer sig ju frågan vad krävs det för att vara särskild klandervärd så man får stå för hela förlusten själv,uppenbarligen inte när man lämnar ut avgörande koder vilket bryter mot bankavtalet.
Själv skulle jag aldrig swisha någon med dold namn men det är ju vanligt att folk har samma namn så man vet ju egentligen inte vem personen är el befinner sig eftersom som det saknas person nr och man kan inte kolla upp vem man swishar.