• 1
  • 2
2023-01-04, 21:55
Medlem
Jag har swishat mindre summa så det är inte problemen är mest nyfiken på om och hur det eventuellt går att få reda på vem som fick mina pengar.
Citera
2023-01-04, 21:57
Medlem
Raytheons avatar
Vet du inte själv vem du skickar penar till?
Citera
2023-01-04, 21:59
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roggaluktargris
Jag har swishat mindre summa så det är inte problemen är mest nyfiken på om och hur det eventuellt går att få reda på vem som fick mina pengar.
Ja, banken vet, det är personen som har kontot telefonnumret är kopplat till, men om det är skyddat så får inte du veta. Vad är frågan, egentligen? Hur du får reda på en skyddad personuppgift? Svaret är: inte, det är vad skyddad betyder.
Citera
2023-01-04, 22:00
Medlem
Nykulas avatar
Står så på mig. Eller stod så. Blev avstängd från banken igår... fuck my life.

När en har skyddade personuppgifter
Citera
2023-01-04, 22:02
Medlem
ABBORREs avatar
Brukar det inte stå namnet på personen man swishar till
Citera
2023-01-04, 22:08
Medlem
Niggwards avatar
Märkligt. Någon med skyddade uppgifter kan väl inte ha Mobilt bank id och därav inte ha Swish?

När personnumret är skyddat så syns det inte i diverse tjänster som behöver det, exempelvis bank id
Citera
2023-01-04, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Märkligt. Någon med skyddade uppgifter kan väl inte ha Mobilt bank id och därav inte ha Swish?

När personnumret är skyddat så syns det inte i diverse tjänster som behöver det, exempelvis bank id

Min vän har skyddade uppgifter och det står så som beskrivet när jag swishar han.
Citera
2023-01-04, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward

Klart de kan ha.
De kan ha banktjänster, kreditkort, mobilabonnemang, vanliga abonnemang osv.
Är just det att personuppgifterna blir ej tillgängliga för utomstående parter.
Citera
2023-01-05, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
Vet du inte själv vem du skickar penar till?
Jag skulle köpa en grej på fyllan och missade en siffra fel och det kom upp personuppgift skyddad när jag skulle godkänna o jag tänkte jaha då har väl personen det då och körde vidare.
Citera
2023-01-05, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Brukar det inte stå namnet på personen man swishar till
Personuppgift skyddad hette denna person
Citera
2023-01-05, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Ja, banken vet, det är personen som har kontot telefonnumret är kopplat till, men om det är skyddat så får inte du veta. Vad är frågan, egentligen? Hur du får reda på en skyddad personuppgift? Svaret är: inte, det är vad skyddad betyder.
Absolut nte att jag vill outa ngn med skyddad men det du skrev om banken är intressant för om denna inte vill skicka tillbaka mina pengar så skulle jag önska att banken kontaktar hen genom " sitt system " men anonymt för mig.
Och ber om överföring tillbaka till mig.

Och ja självklart lagt kort ligger swishar jag fel har mottagaren inget ansvar att swisha tillbaka till mig ...men principfrågan gnager lite ang samvete och sånt när man skickat fel.

Jag fick en swish från ngn en fredagskväll på 560 kronor meddelande " till pizza "
Jag skickade omedelbar tillbaka o skrev meddelande " fel nummer "
Citera
2023-01-05, 00:29
Medlem
Förresten verkar det vara en dröm med skyddad personuppgifter ang att kunna göra bedrägerier anonymt på tex blocket och liknande . Alla som blir blåsta får samma svar överallt..
Nej nej det är skyddat och hemligt glöm info
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in