2026-07-24, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Böckerna är bra! Men vad jag förstår, så har vissa skillnader skett. Vilket har gjort mig lite skeptisk, men jag kan försöka ge serien en chans ändå.

Såg nu precis på SVT Play att alla säsonger finns. Men av någon anledning så är alla avsnitt i två delar. Drygt 45 minuter per avsnitt. Jag skulle troligen inte ha något emot avsnitt på runt 90 minuter, om tex en bok skulle få ett avsnitt istället för två. Förstår väl inte riktigt upplägget, men påstår inte att det är något fel med det.

Dci Banks har alltid varit 45X2 6 avsnitt varje säsong i England men i tex Usa sändes serien istället som 3 avsnitt 90x3

TEX Svt Serien som går nu Kommisarie Ellis är 4 st 2x45 minuter avsnitt i England men SVT har av någon oklar anledning klippt ihop avsnitten så det istället blir 2 x 90 minuter
Citera
2026-07-24, 11:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Slår ett slag för serien Grace som handlar om Kommisarie Roy Grace.
Senaste säsongen finns på SVT Play. (Säsong 6)

Riktigt bra!
Citera
2026-07-24, 11:52
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Riktigt bra!
Ja, Grace är riktigt bra. Långt mycket bättre än Midsomer. Säsongerna 1-5 finns på Britbox ifall någon missat den.

Ett annat fint tips är Chelsea Detective som kommer med en tredje säsong på SVT i augusti. Även den serien gillar jag.
Citera
2026-07-24, 11:56
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Ja, Grace är riktigt bra. Långt mycket bättre än Midsomer. Säsongerna 1-5 finns på Britbox ifall någon missat den.

Ett annat fint tips är Chelsea Detective som kommer med en tredje säsong på SVT i augusti. Även den serien gillar jag.
Morden i Midsomer har tyvärr tappat det helt... Ändå kollar man på skiten.
Såg senaste säsongen på SVT och det var mest meh....
Dvs likt tidigare säsonger.
Citera
2026-07-24, 16:26
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Riktigt bra!

Ja, Grace är en bra serie. Men den är ju mycket mer seriös än Morden i Midsomer som är mer en s.k mysdeckare.
Citera
2026-07-29, 14:01
Medlem
Morden i Midsomer var en av de bästa deckarserierna i början på 00-talet men har tyvärr körts helt ner i skiten det senaste decenniet.
Citera
2026-09-19, 23:14
Medlem
DoktorNos avatar
Måste bara tipsa om Books Mysterier på SVT Play. En riktigt underhållande mysdeckare skriven av Mark Gatiss (som skrev Sherlock) och han har även huvudrollen som en bokhandlare som löser brott.

Finns två säsonger, tolv avsnitt, att se. En julspecial är på gång att visas i december och serien har fått godkänt för en tredje säsong.

En annan sevärd krimserie är Chelsea Detective som även den kan ses på SVT Play.
Citera
2026-09-20, 23:23
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Måste bara tipsa om Books Mysterier på SVT Play. En riktigt underhållande mysdeckare skriven av Mark Gatiss (som skrev Sherlock) och han har även huvudrollen som en bokhandlare som löser brott.

Finns två säsonger, tolv avsnitt, att se. En julspecial är på gång att visas i december och serien har fått godkänt för en tredje säsong.

En annan sevärd krimserie är Chelsea Detective som även den kan ses på SVT Play.

Tack för tipset; ska titta i veckan.
👍
Citera
2026-09-21, 16:50
Medlem
Om ni ännu inte har börjat se Ludvig så ska ni börja göra det. Hela säsong 1 finns på SVT och de håller på att visa säsong 2. Mycket bra och rolig också.
Citera
2026-09-21, 18:15
Medlem
Vanstertrollets avatar
En sak jag tänkt på med alla dessa deckarserier är hur det alltid dyker upp nya människor i dessa småbyar från ett avsnitt till ett annat. Å sen försvinner dessa människor från byn för alltid
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in