2025-05-21, 19:08
Medlem
Unge kommisarie Morse tycker jag är briljant! Skulle vara kul om de fortsatte med nyinspelningar av de "klassiska" Kommisarie Morse avsnitten.
Citera
2026-07-17, 23:35
Medlem
Har någon tittat på årets avsnitt av Morden i Midsomer? Tre avsnitt finns tillgängliga på SVT Play, fjärde avsnittet kommer på tisdag. Första avsnittet sändes i linjär tv kl 21 ikväll.

Har bara sett första avsnittet hittills, och tyckte det var okej.
Citera
2026-07-17, 23:47
Medlem
Mr. Flynns avatar
Alltså det har ju blivit sämre och sämre år för år ett bra tag nu men denna säsong tar priset. Hår gått och blivit buskis alla Stefan och Krister.

Fleur kunde komma undan med att vara lite lustig men när Barnaby gått full buskis och Winter fortsatt är trist mähä funkar det inte längre. Kemin mellan Barnaby och frugan har även den blivit sämre och sämre till den grad man ens undrar varför hon ens är med längre. Man undrar vad författarna håller på med. Får det inte kosta något längre och man fått bottenskrapet? Eller är allt redan uttömt?

Morden i Midsommer har ju aldrig varit någon Shakespeare men nu är det på helt ny låg nivå jämfört med hur det var för 10+ år sen.

Ändå fortsätter man se på det för det är så man gör och det har fortsatt fina och mysiga miljöer.
Citera
2026-07-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn
Alltså det har ju blivit sämre och sämre år för år ett bra tag nu men denna säsong tar priset. Hår gått och blivit buskis alla Stefan och Krister.

Fleur kunde komma undan med att vara lite lustig men när Barnaby gått full buskis och Winter fortsatt är trist mähä funkar det inte längre. Kemin mellan Barnaby och frugan har även den blivit sämre och sämre till den grad man ens undrar varför hon ens är med längre. Man undrar vad författarna håller på med. Får det inte kosta något längre och man fått bottenskrapet? Eller är allt redan uttömt?

Morden i Midsommer har ju aldrig varit någon Shakespeare men nu är det på helt ny låg nivå jämfört med hur det var för 10+ år sen.

Ändå fortsätter man se på det för det är så man gör och det har fortsatt fina och mysiga miljöer.

Jag har bara sett ett avsnitt hittills, så kan inte säga om denna säsong tar priset. Men ärligt talat, så tycker jag att serien har varit på nedgång ett tag. För mig började det nog efter säsong 13, när John Nettles lämnade och vi fick Neil Dudgeon som helt ny Barnaby. Det som hjälpte mig att fortsätta var att Jones ändå fanns kvar (just då). Sedan dess har det varit ganska varierande. Men när jag ser om gamla avsnitt så slås jag av hur mörkare det var. Att det kändes mer passande för en sån här typ av tv-serie. Samt lite inslag av humor på ett sätt som jag gillar.

Nu är det mer förutsägbart och tråkigt. Men oftast någorlunda okej att titta på.

På tal om trist, så tycker jag att Charlie Nelson var värst. Sett om en hel del avsnitt de senaste månaderna. Hade totalt glömt bort att han finns med i några säsonger. Totalt intetsägande och tråkig. Scott (första ersättaren efter Troy) gillade jag visserligen inte heller, men skulle inte direkt kalla honom tråkig. Tycker att Winter är någorlunda okej i jämförelse med båda två där, även om jag gillar Troy och Jones mest.

Men problemet är väl mest att jag tycker att saker har förändrats. Tom Barnaby var tex mentor åt Troy, och kom bra överens med Jones. Mitt intryck. John Barnaby har inte riktigt haft nån liknande ’relation’ till någon. Samtidigt som han har fått mest fokus. Att ha en sidekick känns nästan lite onödigt nu, speciellt när man inte utvecklar karaktären och ger honom mer utrymme. Just nu är det Winter. Men det var inte bättre med Nelson.

Jag vet inte om det skulle hjälpa med nya författare. Om skrivandet blir kvar på ungefär samma nivå. Något behöver dock förändras. Kanske bättre att lägga ner serien. Det har ju hänt tidigare att serier blir för utdragna och borde ha lagts ner tidigare etc.
Senast redigerad av tourmaline 2026-07-18 kl. 10:18.
Citera
2026-07-18, 16:51
Medlem
MobbadeJessicas avatar
Tycker att mord vapnen i serien känns överdrivna. Ett mord vapnen i den senaste säsongen är ett gökur.
Citera
2026-07-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr. Flynn

Frugan är väl bara med för att få ögonknulla Winter varje gång han anländer till Barnabys hus

Fleur är ju störtskön

Knullas det inte alldeles för lite i serien förövrigt?
Citera
2026-07-19, 10:11
Medlem
DoktorNos avatar
Har inte sett Midsomer de senaste säsongerna. Det har ballat ur.

Det finns så många andra brittiska deckare och snutserier att titta på.

Just nu håller jag på att kolla Kommissarie Banks, alla säsonger finns nu på SVT Play.
Citera
2026-07-19, 10:16
Moderator
Sun Rulers avatar
Tack vare den här tråden så fick jag upp ögonen för att det har kommit nya avsnitt på SVT.

Överlag så tycker jag att serien tappade både i kvalité och tonalitet när Tom Barnaby/John Nettles lämnade serien. Det var lite "seriösare" och mörkare, jag uppskattade också mer Toms relation med sin fru mer än John Barnabys relation med sin klämkäcka och allvetande hustru.

Men miljön och det tämligen långsamma tempot gör ändå att jag uppskattar serien än idag.
Citera
2026-07-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Tack vare den här tråden så fick jag upp ögonen för att det har kommit nya avsnitt på SVT.

Överlag så tycker jag att serien tappade både i kvalité och tonalitet när Tom Barnaby/John Nettles lämnade serien. Det var lite "seriösare" och mörkare, jag uppskattade också mer Toms relation med sin fru mer än John Barnabys relation med sin klämkäcka och allvetande hustru.

Men miljön och det tämligen långsamma tempot gör ändå att jag uppskattar serien än idag.

Jag föredrar också säsong 1-13 med John Nettles/Tom
Barnaby. Vilket jag också nämnde tidigare.

Men jag är rätt neutral till båda Barnabys familjer. Cully (Toms vuxna dotter) tillför åtminstone mer än Betty (dessutom kändes det mer som en eftertanke eller så, snarare än något realistiskt att John och Sarah skaffar barn så sent). Joyce har tydligen fått väldigt blandade åsikter bland tittare när jag läser på nätet. Det enda som kan irritera mig lite är alla hennes nya, tillfälliga hobbies som gör att hon blir delaktig på något sätt när det gäller brottplatsen. Att hon tex är där när kroppen upptäcks. Vilket känns mer som ett sätt att ge henne mer tv-tid, för hennes närvaro behövs egentligen inte när det gäller morden eller utredningarna.
Citera
2026-07-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Har inte sett Midsomer de senaste säsongerna. Det har ballat ur.

Det finns så många andra brittiska deckare och snutserier att titta på.

Just nu håller jag på att kolla Kommissarie Banks, alla säsonger finns nu på SVT Play.

Britterna är duktiga på kriminalserier. Har sett en hel del av dem. Dock ej Kommissarie Banks. Beror mest på att jag har läst alla böcker som finns utgivna på svenska. Gillar dem. Men osäker på om jag kommer gilla serien utan att jämföra med böckerna. Kanske ska försöka ge det en chans ändå.
Citera
2026-07-19, 20:03
Medlem
DoktorNos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tourmaline
Britterna är duktiga på kriminalserier. Har sett en hel del av dem. Dock ej Kommissarie Banks. Beror mest på att jag har läst alla böcker som finns utgivna på svenska. Gillar dem. Men osäker på om jag kommer gilla serien utan att jämföra med böckerna. Kanske ska försöka ge det en chans ändå.
Har inte läst böckerna men det märks på nåt vis att tv-serien bygger på bra böcker. Det blir lite bättre
Citera
2026-07-20, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Har inte läst böckerna men det märks på nåt vis att tv-serien bygger på bra böcker. Det blir lite bättre

Böckerna är bra! Men vad jag förstår, så har vissa skillnader skett. Vilket har gjort mig lite skeptisk, men jag kan försöka ge serien en chans ändå.

Såg nu precis på SVT Play att alla säsonger finns. Men av någon anledning så är alla avsnitt i två delar. Drygt 45 minuter per avsnitt. Jag skulle troligen inte ha något emot avsnitt på runt 90 minuter, om tex en bok skulle få ett avsnitt istället för två. Förstår väl inte riktigt upplägget, men påstår inte att det är något fel med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in