2023-01-05, 08:22
Medlem
LKKINGENs avatar
Du har väl inte fyllt i de där frågorna som skall förhindra penningtvätt eller vad det nu är. Man brukar få svara på de frågorna med nåt års mellanrum.
Citera
2023-01-05, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Det där kan variera kraftigt, så om jag idag skulle fylla i inkomstuppgifter, hur mycket jag swischar eller liknande så kan det ju om 2 månader vara helt annorlunda.

Minns inte om man fyller i per år eller hur det är, men om dom frågar mig vad min inkomst är och jag svarar säg 450 000, men sen blir det 600 000 när året är slut eller om de frågar mig hur mycket pengar jag ska överföra, hur fan ska jag veta det? Kanske svarar 15 000 kr, men sen blir det 150 000 kr. Jag kan ju inte spå i framtiden utan får gå utefter så det varit senaste tiden, sen kanske kommande tiden blir helt annorlunda.

Sen det där med crypto, vad fan är det för fel på bankerna? Så vitt jag vet är det inte olagligt i Sverige att hålla på med crypto, men alla banker hanterar det som man begår brott trots att det kan jämföras med att köpa och sälja aktier vilket ingen klagar på.

Jo jag vet att det kan försöka nyttjas för penningtvätt osv, men det ska ju inte lagliga medborgare straffas för. Om bankerna inte har system som kan kontrollera det så får dom väl införa det då?
Ang.crypto., tror att crypto handlas I dollar och det rimmar illa med EU:s försök till att parera USA och göra en egen ekonomisk stormakt (storunion)för när någon I Europa köper en sak I dollar (även crypto) så tjänar stormakten USA på växlingen (Om än vältigt lite ) och stormakten Europa förlorar på växlingen (Om än väldigt litet)
Citera
2023-01-05, 08:37
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Vad är större summor?

Jag överförde typ 150 000 kr för nåt åt sedan, sen nåt annat år så blev det många mindre swischande på typ 10 000 - 15 000 kr per gång. Ja då kom det ganska omgående att jag måste deklarera vad jag gör med pengarna, men blev aldrig avstängd.

Det är jävligt konstigt. Jag har tagit imot större summor pengar och har flyttat pengar på flera hundratusen och uppåt 1 miljon kr men har aldrig fått några frågor eller blivit avstängd.
Varför blir vissa det och andra inte?
Är det som ett jävla lotteri eller vad handlar det om egentligen? Oavsett vad så borde det komma upp röda flaggor även för mig? Men har aldrig fått några frågor om mina pengar från banken.
Citera
2023-01-05, 09:19
Medlem
Atamons avatar
Att bankerna anser sig vara tvingade att agera är en sak, att stänga av folks bankid utan förvarning är något annat, det börjar bli såpass nödvändigt med bankid att det sannolikt kommer komma ett förbud för bankerna att göra så.

Eller så kommer bankid ersättas av ett statligt digitalt id som inte går att dra in lika lättvindigt.
Citera
2023-01-05, 09:26
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kbt123
crypto-spåret känns långsökt om det rör sig om mindre belopp och förr i tiden.
Fundera på vilka personer som du skickat till och fått swish betalningar från, kan möjligtvis vara någon av dessa som blivit flaggade
Ja det finns många spår i denna tråd. Inte vad jag vet. De flesta jag har swishat och som swishat mig har jag kontakt med dagligen.

Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Har du inget pass eller annan id? För bank-id har inget med att öppna konton i andra banker å göra.
Har körkort och pass. Men svårt att få tid hos bankerna när man har skyddad identitet då inte alla i deras personalstyrka är behöriga. Min tidigaste tid fick jag hos SEB i början av nästa vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Du har väl inte fyllt i de där frågorna som skall förhindra penningtvätt eller vad det nu är. Man brukar få svara på de frågorna med nåt års mellanrum.
Läs tidigare inlägg - jo det har jag. Senast i november. Om inte annat borde jag fått notis när jag är inloggad där dagligen.

Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det är jävligt konstigt. Jag har tagit imot större summor pengar och har flyttat pengar på flera hundratusen och uppåt 1 miljon kr men har aldrig fått några frågor eller blivit avstängd.
Är det som ett jävla lotteri eller vad handlar det om egentligen? Oavsett vad så borde det komma upp röda flaggor även för mig? Men har aldrig fått några frågor om mina pengar från banken.
Ja det är ett jävla lotteri. Vet inte hur mycket du tjänar eller har på banken men kan ju vara med det också. Jag som student kanske flaggas tidigare vad gäller swishbetalningar etc än de som tjänar högre summor.

Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Ts, det är inte dina pengar. Det är statens pengar, du lånar dem bara tillfälligt. De kan närsomhelst se till att du inte får tillgång till dessa. Iom att allt är digitaliserat så är kontrollen total, staten ger bankerna direktiv och de utför dessa utan minsta motstånd.
Minsta tendens till att du gör något som staten inte tycker är bra så låses du helt från dina tillgångar.
Penningtvättslagen är medvetet extremt luddigt skriven, för att ge staten rätt att när som helst ge sig på vem som helst.

Det vi ser nu är bara en föraning om vad som komma skall. Framtiden ser mycket mörk ut, har du fel åsikter, uttrycker dig illa på sociala medier osv så kommer dina tillgångar att frysas, eftersom du är "farlig" eller misstänks för "terrorism". Köper du "för mycket" kött eller andra produkter som är "klimatskadliga", kör du bil och tankar "för mycket" kommer dina konton att spärras så att du endast kan köpa "klimatsmarta" varor.
Ja. Man borde få leva fritt med de pengar man tjänat. Varför ska banken lägga sig i vem jag swishar eller vad jag köper.
Citera
2023-01-05, 09:36
Medlem
Badassmfokas avatar
Att bli avstängd från sin bank pga kontrollerande överdrivna lagar som kommit till pga elit-korruption som påverkar vanligt folk är så äckligt, särskilt i dagens kontantlösa och bank-beroende samhälle.
Citera
2023-01-05, 10:16
Medlem
Det är 9/11 fel. USA blev då väldigt sura. Och för att göra livet svårt för terrorister så började man kolla världens banktransaktioner och kunder. EU vill gärna fortsätta handla med USA. Så bankerna måste "känna sina kunder".
Citera
2023-01-05, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykula
Ja det är ett jävla lotteri. Vet inte hur mycket du tjänar eller har på banken men kan ju vara med det också. Jag som student kanske flaggas tidigare vad gäller swishbetalningar etc än de som tjänar högre summor.

Där tror jag att du har en poäng. Mycket beror nog på vilka inkomster, värdepapper osv man har.

Har man mycket kapital så är det inte ovanligt med stora rörelser och det noteras inte i deras system. Men är man en student så kan mindre summor växa uppmärksamhet i deras system.
Citera
2023-01-05, 10:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Det här kommer förmodligen som en nyhet för dig men banker vill ha kunder. Dom stänger inte av en kund utan anledning.
Ha, det här kommer förmodligen som en nyhet för dig. Swedbank stängde av mig vanlig familjefader med hög inkomst efter 35 ÅR som skötsam bankperson eftersom jag hade 100k i swish-överföringar. Jag försökte öka deras "Kundkännedom" genom att sitta en timme på Swedbanks kontor men det samtalet gick helt spårlöst förbi, de som bestämmer om avstängning satt i ett specialbevakat valv i Stockholm som det verkar och är inte intresserade av intervjuer på bankkontor. Plötsligt kom det hem ett brev "Om 1 månad stänger vi ditt bankkonto, tar ditt bankid, spärrar ditt VISA, stänger ditt bankgiro". Brevet innehöll inget namn, inget telefonnummer. Det enda som fanns var "Om du är missnöjd kontakta Bankombudsmannen". Jag gjorde det och blixtsnabbt kom ett beslut "Avstängningen är korrekt." Bankombudsmannen är en nickedocka till Swedbank Säk.

Detta har med Swedbank att göra, det har fått någon Hitler nyanställd på säkerhetsavdelningen. Först låter de ryska oligarker överföra 10 miljarder kronor utan problem. Sedan stänger de av 35 år gamla kunder som gör många affärer på blocket.

Jag bytte till ICA-banken som har alla tjänster som Swedbank har, fast de har "900 kontor" eftersom man kan gå till vilken ICA-affär som helst. Som natt och dag, trevligt normalt bemötande, svarar snabbt i telefon om man har en fråga, låga avgifter.

Har inte läst hela tråden, men jag misstänker att den gäller Swedbank och "Kundkännedom" och swish, matchar exakt mitt fall.

Jag har självklart sålt alla Swedbank-aktier. Det företaget existerar inte om några år, alla kunder har flytt.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-01-05 kl. 10:48.
Citera
2023-01-05, 10:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Det har rimligen med avsändaren och volymen att göra. Om du sålt en bil eller en lägenhet ibland så spelar det ingen roll. De går nog på volym, antal transaktioner och summan av dem. Dock registreras alla överföringar över 75k eller så och meddelas någon penningstvätts-avdelning.

Kan också ha med vilken bank du har, jag spekulerar i att handelsbanken är trevligast mot sina kunder och Swedbank galnast.
Citera
2023-01-05, 11:20
Medlem
Citat:
Kan det var aktiviteten på kontot, om den plötsligt förändras som reser varningsflagg hos banken? Eller vilka andras konton som är inblandade i transaktionen? Swishade själv drygt 10.000 till en för mig okänd person (vinnande bud på auktion) och SHB ringde på studs (var mycket trevliga vill jag säga)och frågade om transaktionen innan man godkände överföringen. Därefter har jag fått en stor penninggåva från släkting som direktöverfördes från annan bank och hörde ingenting.
Tror vissa parametrar måste uppfyllas för att systemet skall reagera och hissa varningsflagg.
Citera
2023-01-05, 11:55
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Ha, det här kommer förmodligen som en nyhet för dig. Swedbank stängde av mig vanlig familjefader med hög inkomst efter 35 ÅR som skötsam bankperson eftersom jag hade 100k i swish-överföringar. Jag försökte öka deras "Kundkännedom" genom att sitta en timme på Swedbanks kontor men det samtalet gick helt spårlöst förbi, de som bestämmer om avstängning satt i ett specialbevakat valv i Stockholm som det verkar och är inte intresserade av intervjuer på bankkontor. Plötsligt kom det hem ett brev "Om 1 månad stänger vi ditt bankkonto, tar ditt bankid, spärrar ditt VISA, stänger ditt bankgiro". Brevet innehöll inget namn, inget telefonnummer. Det enda som fanns var "Om du är missnöjd kontakta Bankombudsmannen". Jag gjorde det och blixtsnabbt kom ett beslut "Avstängningen är korrekt." Bankombudsmannen är en nickedocka till Swedbank Säk.

Detta har med Swedbank att göra, det har fått någon Hitler nyanställd på säkerhetsavdelningen. Först låter de ryska oligarker överföra 10 miljarder kronor utan problem. Sedan stänger de av 35 år gamla kunder som gör många affärer på blocket.

Jag bytte till ICA-banken som har alla tjänster som Swedbank har, fast de har "900 kontor" eftersom man kan gå till vilken ICA-affär som helst. Som natt och dag, trevligt normalt bemötande, svarar snabbt i telefon om man har en fråga, låga avgifter.

Har inte läst hela tråden, men jag misstänker att den gäller Swedbank och "Kundkännedom" och swish, matchar exakt mitt fall.

Jag har självklart sålt alla Swedbank-aktier. Det företaget existerar inte om några år, alla kunder har flytt.
Ica banken var en bra idé. Kan man gå till vilken ica butik som helst och öppna konto där med körkort/pass? Har inte fått något brev om datum då det sägs upp utan kom som en chock. Var på ett möte 28 december för att förnya mitt bank-ID och det var inga konstigheter sen 4 dagar senare - bortblåst utan en enda indikation. Ska inte skaffa swedbank heller då...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in