2023-01-04, 17:22
Medlem
Nykulas avatar
Har under gårdagen blivit spärrad hos min bank som jag haft under väldans många år. Helt utan förvarning eller uppsägningstid. Väldigt märkligt.

Jag ska försöka hålla mig kort. Igår skulle jag logga in och uppdatera mina köpoäng på en sida. Men det står att mitt bankid är spärrat och jag kan inte logga in. Ringer bankid supporten och frågar vad som hänt och de kan inte se något då jag har skyddad identitet. Försöker logga in på deras app och hemsida och då funkar inte dosan heller. Vad fan är det som händer. Ringer till dem igen och de säger att jag måste åka till kontoret då jag har skyddad identitet. Jag åker dit och ber om hjälp med bank-idet. Mannen kollar på mig och säger "Du är spärrad och kan inte använda våra tjänster något mer". VA?! SKÄMTAR DU!? Från ingenstans. Han säger att jag ska få ett brev på posten att besvara och sedan vänta på att de godkänner min förklaring. Han kunde inte ge mig pappret i handen ens utan måste gå via post (vilket tar sjukt lång tid med skyddad id).

Hur som helst står jag nu utan kort, bankid, bankdosa, kan inte ens logga in på banken och se saldo eller transaktioner. Kan inte bli kund hos ny bank utan bankid. Har bokat tid under nästa vecka som var närmsta tiden men de ville ha kontoutdrag från 6 månader tillbaka från min förra bank... ja som jag inte kommer åt . Kan verkligen inte göra nånting. Kan inte betala räkningar.... vad ska jag göra? Hoppas verkligen brevet kommer snart annars är jag fucked.

Och för att göra historian ännu värre tar jag examen imorgon och kan inte ens åka dit för jag kan inte köpa biljett utan mitt kort.

Tacksam för all hjälp som kan fås.
Citera
2023-01-04, 17:25
Medlem
Det är något du undanhåller och då går det inte att hjälpa dig.
Citera
2023-01-04, 17:26
Medlem
Låt mig gissa, du har handelsbanken?
En kollega var med om precis samma sak och de envisas med att bara skicka post.
Han hade köpt lite crypto för något år sen, under 10k. Så när han till slut fick pappret fick han fylla i lite frågor och skicka tillbaka.
Det är nog tyvärr bara att vänta på postgången och sen påbörja processen med att byta bank.

Edit
Till nästa gång kan du också skaffa andra aktörer än bankid, tex Freja eID och inte vara bunden till storbankerna på samma vis. Då är man lite mer safe vid liknande händelser
Senast redigerad av Larsbeeffly 2023-01-04 kl. 17:28.
Citera
2023-01-04, 17:29
Medlem
Åk tillbaka till ditt bankkontor och be dom skriva ut kontoutdraget åt dig.

Hjälper inte det stora problemet i situationen såklart men.
Citera
2023-01-04, 17:29
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Det gör jag inte. Har inte tagit emot något märkligt. Det enda jag kan tänka mig är mycket swish kring jul men bara från familj/vänner. Har även hållt på med crypto för länge sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Låt mig gissa, du har handelsbanken?
En kollega var med om precis samma sak och de envisas med att bara skicka post.
Han hade köpt lite crypto för något år sen, under 10k. Så när han till slut fick pappret fick han fylla i lite frågor och skicka tillbaka.
Det är nog tyvärr bara att vänta på postgången och sen påbörja processen med att byta bank.
Ah, har Länsförsäkringar. Har också hållt på med crypto - över 20k. Men det var länge sen det med. Konstigt att de tar mig nu. Kanske ville de bara ha sin årsavgift.
Citera
2023-01-04, 17:32
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrL0c
Åk tillbaka till ditt bankkontor och be dom skriva ut kontoutdraget åt dig.

Hjälper inte det stora problemet i situationen såklart men.
Tror du att de kan göra det när jag "inte får använda någon av deras tjänster".
Citera
2023-01-04, 17:52
Medlem
FederalAgents avatar
Du är inte ensam.

https://nyadagbladet.se/ekonomi/sa-h...tals-svenskar/

Citat:
Kontanter, Makt & Vilseledande media är en grupp på Facebook med nästan 157 000 medlemmar. I tusentals inlägg och kommentarer vittnar användare om hur de med hänvisning till ”bristande kundkännedom” fått sina tillgångar frysta, sina konton nedstängda och hur de blivit av med bank-id och andra betalfunktioner. I många fall handlar det om kunder som varit kunder i banken i decennier.
Citera
2023-01-04, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykula
Har under gårdagen blivit spärrad hos min bank som jag haft under väldans många år. Helt utan förvarning eller uppsägningstid. Väldigt märkligt.

Jag ska försöka hålla mig kort. Igår skulle jag logga in och uppdatera mina köpoäng på en sida. Men det står att mitt bankid är spärrat och jag kan inte logga in. Ringer bankid supporten och frågar vad som hänt och de kan inte se något då jag har skyddad identitet. Försöker logga in på deras app och hemsida och då funkar inte dosan heller. Vad fan är det som händer. Ringer till dem igen och de säger att jag måste åka till kontoret då jag har skyddad identitet. Jag åker dit och ber om hjälp med bank-idet. Mannen kollar på mig och säger "Du är spärrad och kan inte använda våra tjänster något mer". VA?! SKÄMTAR DU!? Från ingenstans. Han säger att jag ska få ett brev på posten att besvara och sedan vänta på att de godkänner min förklaring. Han kunde inte ge mig pappret i handen ens utan måste gå via post (vilket tar sjukt lång tid med skyddad id).

Hur som helst står jag nu utan kort, bankid, bankdosa, kan inte ens logga in på banken och se saldo eller transaktioner. Kan inte bli kund hos ny bank utan bankid. Har bokat tid under nästa vecka som var närmsta tiden men de ville ha kontoutdrag från 6 månader tillbaka från min förra bank... ja som jag inte kommer åt . Kan verkligen inte göra nånting. Kan inte betala räkningar.... vad ska jag göra? Hoppas verkligen brevet kommer snart annars är jag fucked.

Och för att göra historian ännu värre tar jag examen imorgon och kan inte ens åka dit för jag kan inte köpa biljett utan mitt kort.

Tacksam för all hjälp som kan fås.

När du har en dag över, gå till en ny bank med bankkontor, säg att du vill öppna konto och tex vill börja betala räkningar. Skaffa en dosa för inlogg och sen kan du fixa BankID själv.

Att ha två eller 3 alternativ när det gäller BankID, Swish och allt sånt för att man i framtiden inte sitter i en liknande situation som du nu hamnat i.

Jag har alltid minst 2 bankkort, ett Visa och ett Mastercard för att inte bli utan när det strular. Samma sak gäller mobiltelefon, mobilt BankID/Freja samt Swish.

Det kostar några hundra på ett år men är värt varenda krona när en bank börjar jävlas.
Senast redigerad av Cooltrayne 2023-01-04 kl. 18:10.
Citera
2023-01-04, 18:04
Medlem
Onanikrems avatar
Du har väl inte svarat på meddelandet om "kundkännedom" Fick ett rent helvete att begära ut årsrapporter, årsbesked och skit en gång när Marginalen bestämde sig för att jävlas med mig. Tog mig mer än en vecka att få fram allt.. då är jag ändå helt grön, men har stora summor jag investerat och flyttat runt. Det dög heller inte digitalt, de skulle ha allt på papper...

Har runt 10 olika banker och kreditinstitut
Citera
2023-01-04, 18:06
Medlem
Kengis-Ghans avatar
Jag har jobbat på en storbank tidigare och under en period var kundkännedom/KYC min huvudsyssla.
Antingen har du helt enkelt inte svarat på KYC frågor och ej svarar vid deras kontaktförsök, då har detta varit enda sättet att få tag på dig.
Om det finns tvivelaktiga transaktioner som t.ex. mkt Swish, utlandsinsättningar/betalningar eller kontantinsättningar behöver banken en förklaring.

Oftast skickas förfrågan ut via post, besvaras ej förfrågan skickas en påminnelse ut och därefter brev om frysta konton. Har du inte fått något av dessa brev beror det antagligen på:
1. Något har blivit fel med posten olyckligtvis
2. Banken misstänker dig för något allvarligt som att du håller på med något brottsligt eller finansierar terrorism.

En vanlig anledning till detta när jag jobbade var vid bedrägerier, efter att bedragaren fått pengar till sitt konto skickas pengarna vidare via swish till olika personer som i sin tur swishar dom vidare osv..
Håller du på med sånt är du körd.

Handlar det om alternativ 1 så kommer du få fylla i frågorna banken har och sen är det klart.
Citera
2023-01-04, 18:14
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Du är inte ensam.

https://nyadagbladet.se/ekonomi/sa-h...tals-svenskar/
Såklart. Vilket piss-land vi lever i.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
När du har en dag över, gå till en ny bank med bankkontor, säg att du vill öppna konto och tex vill börja betala räkningar. Skaffa en dosa för inlogg och sen kan du fixa BankID själv.

Att ha två eller 3 alternativ när det gäller BankID, Swish och allt sånt för att man i framtiden inte sitter i en liknande situation som du nu hamnat i.

Jag har alltid minst 2 bankkort, ett Visa och ett Mastercard för att inte bli utan när det strular. Samma sak gäller mobiltelefon, mobilt BankID/Freja samt Swish.

Det kostar några hundra på ett år men är värt varenda krona när en bank börjar jävlas.
Det förstår ja. Ska alltid ha fler bankkonton efter detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Du har väl inte svarat på meddelandet om "kundkännedom" Fick ett rent helvete att begära ut årsrapporter, årsbesked och skit en gång när Marginalen bestämde sig för att jävlas med mig. Tog mig mer än en vecka att få fram allt.. då är jag ändå helt grön, men har stora summor jag investerat och flyttat runt. Det dög heller inte digitalt, de skulle ha allt på papper...

Har runt 10 olika banker och kreditinstitut
Det har jag gjort. Var till och med hos min bank 3 gånger under december månad då det var strul med 1, bankid som behövde förnyas vilket ej kan göras via internet när man har skyddad id. Inget knas då och håller alltid koll på om ny kundkännedom behövs fyllas i och har inte haft det - helt säker.

Citat:
Ursprungligen postat av Kengis-Ghan
Jag har jobbat på en storbank tidigare och under en period var kundkännedom/KYC min huvudsyssla.
Antingen har du helt enkelt inte svarat på KYC frågor och ej svarar vid deras kontaktförsök, då har detta varit enda sättet att få tag på dig.
Om det finns tvivelaktiga transaktioner som t.ex. mkt Swish, utlandsinsättningar/betalningar eller kontantinsättningar behöver banken en förklaring.

Oftast skickas förfrågan ut via post, besvaras ej förfrågan skickas en påminnelse ut och därefter brev om frysta konton. Har du inte fått något av dessa brev beror det antagligen på:
1. Något har blivit fel med posten olyckligtvis
2. Banken misstänker dig för något allvarligt som att du håller på med något brottsligt eller finansierar terrorism.

En vanlig anledning till detta när jag jobbade var vid bedrägerier, efter att bedragaren fått pengar till sitt konto skickas pengarna vidare via swish till olika personer som i sin tur swishar dom vidare osv..
Håller du på med sånt är du körd.

Handlar det om alternativ 1 så kommer du få fylla i frågorna banken har och sen är det klart.
Handlar 100% inte om kundkännedom. Det har jag stenkoll på. Har dock kanske haft tvivelaktiga swish men aldrig gjort något olagligt - enbart sålt krypto för en tid sedan och tagit emot större summor från familj/vänner. Men supermärkligt att jag inte fått någon indikation på detta. Inget brev, samtal eller brev på deras app/hemsida.
Citera
2023-01-04, 18:15
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Han kanske har skickat pengar till någon farlig högerextrem åsiktskanon som "Tim Pool" eller "Lotus Eaters"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in