2023-01-04, 19:30
Medlem
Tipset är att ha två olika banker med kort på båda. Ett Visa och ett Mastercard. Det är inte kul om man är utomlands och kortet slutar fungera.

De flesta banker har flera olika sätt att logga in så även om Mobilt BankId är spärrat hos den ena banken så kan man logga in på den andra banken med dosa.

Om du har två telefonnummer så kan du även ha Swish på två olika banker. Kräver dock att Mobilt BankId inte har blivit spärrat. Är en bra backup om en bank slutar fungera.
Citera
2023-01-04, 19:31
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Tipset är att ha två olika banker med kort på båda. Ett Visa och ett Mastercard. Det är inte kul om man är utomlands och kortet slutar fungera.

De flesta banker har flera olika sätt att logga in så även om Mobilt BankId är spärrat hos den ena banken så kan man logga in på den andra banken med dosa.

Om du har två telefonnummer så kan du även ha Swish på två olika banker. Kräver dock att Mobilt BankId inte har blivit spärrat. Är en bra backup om en bank slutar fungera.
Lätt att vara efterklok
Citera
2023-01-04, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykula
Har under gårdagen blivit spärrad hos min bank som jag haft under väldans många år. Helt utan förvarning eller uppsägningstid. Väldigt märkligt.

Jag ska försöka hålla mig kort. Igår skulle jag logga in och uppdatera mina köpoäng på en sida. Men det står att mitt bankid är spärrat och jag kan inte logga in. Ringer bankid supporten och frågar vad som hänt och de kan inte se något då jag har skyddad identitet. Försöker logga in på deras app och hemsida och då funkar inte dosan heller. Vad fan är det som händer. Ringer till dem igen och de säger att jag måste åka till kontoret då jag har skyddad identitet. Jag åker dit och ber om hjälp med bank-idet. Mannen kollar på mig och säger "Du är spärrad och kan inte använda våra tjänster något mer". VA?! SKÄMTAR DU!? Från ingenstans. Han säger att jag ska få ett brev på posten att besvara och sedan vänta på att de godkänner min förklaring. Han kunde inte ge mig pappret i handen ens utan måste gå via post (vilket tar sjukt lång tid med skyddad id).

Hur som helst står jag nu utan kort, bankid, bankdosa, kan inte ens logga in på banken och se saldo eller transaktioner. Kan inte bli kund hos ny bank utan bankid. Har bokat tid under nästa vecka som var närmsta tiden men de ville ha kontoutdrag från 6 månader tillbaka från min förra bank... ja som jag inte kommer åt . Kan verkligen inte göra nånting. Kan inte betala räkningar.... vad ska jag göra? Hoppas verkligen brevet kommer snart annars är jag fucked.

Och för att göra historian ännu värre tar jag examen imorgon och kan inte ens åka dit för jag kan inte köpa biljett utan mitt kort.

Tacksam för all hjälp som kan fås.

En liknande grej hände mig 2021,
(FB) SWEDBANK m.fl banker skickar hotbrev och avslutar massor av kunder

Dock så fick jag brev ett tag innan som jag besvarade. Dessutom var det inte min huvudbank, men fortfarande väldigt irriterande att de missbrukar sin makt och stänger konton hejvilt.
Citera
2023-01-04, 19:41
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
En liknande grej hände mig 2021,
(FB) SWEDBANK m.fl banker skickar hotbrev och avslutar massor av kunder

Dock så fick jag brev ett tag innan som jag besvarade. Dessutom var det inte min huvudbank, men fortfarande väldigt irriterande att de missbrukar sin makt och stänger konton hejvilt.
Läste nu, helt sjukt! Ett brev eller uppsägningstid åtminstone borde alla få. Men jag bli spärrad och får inte ens redapå det när jag är på kontoret. Brevet borde komma innan stängning. Det är som att bli dömd utan rättegång.
Citera
2023-01-04, 19:41
Medlem
KnolaDinMamas avatar
Citat:
Såklart. Vilket piss-land vi lever i.

Det förstår ja. Ska alltid ha fler bankkonton efter detta.

Det har jag gjort. Var till och med hos min bank 3 gånger under december månad då det var strul med 1, bankid som behövde förnyas vilket ej kan göras via internet när man har skyddad id. Inget knas då och håller alltid koll på om ny kundkännedom behövs fyllas i och har inte haft det - helt säker.

Handlar 100% inte om kundkännedom. Det har jag stenkoll på. Har dock kanske haft tvivelaktiga swish men aldrig gjort något olagligt - enbart sålt krypto för en tid sedan och tagit emot större summor från familj/vänner. Men supermärkligt att jag inte fått någon indikation på detta. Inget brev, samtal eller brev på deras app/hemsida.

"tagit emot större summor från familj/vänner", här är problemet. Du är insyltad i knarkförsäljning, bedrägerier eller annat fuffens.
Citera
2023-01-04, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnolaDinMama
"tagit emot större summor från familj/vänner", här är problemet. Du är insyltad i knarkförsäljning, bedrägerier eller annat fuffens.

Vad är större summor?

Jag överförde typ 150 000 kr för nåt åt sedan, sen nåt annat år så blev det många mindre swischande på typ 10 000 - 15 000 kr per gång. Ja då kom det ganska omgående att jag måste deklarera vad jag gör med pengarna, men blev aldrig avstängd.
Citera
2023-01-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Menar du att folk plötsligt har slutat att inte ha koll på sina liv? Tveksamt.
Det här kommer förmodligen som en nyhet för dig men banker vill ha kunder. Dom stänger inte av en kund utan anledning.
Citera
2023-01-04, 19:58
Medlem
SilentVictorys avatar
Alltid ligger det en hund begraven när sådana här trådar startas. Sånt här sker inte "bara sådär".

Du har "tidigare gjort sexarbete" och fått massa insättningar för det, blivit avstängt från Paypal i både ditt riktiga och i ett falskt namn samt också handlat med krypto. Och som du säger själv säger nyligen tagit emot större swishsummor.

Ingen drömkund med andra ord, och du kan väl inte bli förvånad att det slutar såhär?

All historik följer givetvis efter dig.
Citera
2023-01-04, 19:59
Medlem
Citat:
Det gör jag inte. Har inte tagit emot något märkligt. Det enda jag kan tänka mig är mycket swish kring jul men bara från familj/vänner. Har även hållt på med crypto för länge sedan.

Ah, har Länsförsäkringar. Har också hållt på med crypto - över 20k. Men det var länge sen det med. Konstigt att de tar mig nu. Kanske ville de bara ha sin årsavgift.

Jag var med om en liknade situation för några år sedan.

Jag fick en större summa pengar i julklapp av en i familjen och banken tog kontakt med mig och ville att jag skulle redovisa vart pengarna kom ifrån.

Efter det så har reglerna skärps för dem. Nu "måste" de stänga av en först för att man sedan ska redovisa vart pengarna kom ifrån.

Så har du haft många swish överföringar vid jul och om de har varit på lite större belopp så kan det var det som har gjort att de har stängt av dig.
Citera
2023-01-04, 20:02
Medlem
Gerhardts avatar
Citat:
Det gör jag inte. Har inte tagit emot något märkligt. Det enda jag kan tänka mig är mycket swish kring jul men bara från familj/vänner. Har även hållt på med crypto för länge sedan.

Ah, har Länsförsäkringar. Har också hållt på med crypto - över 20k. Men det var länge sen det med. Konstigt att de tar mig nu. Kanske ville de bara ha sin årsavgift.

De kör tydligen hårt nu med sitt jävla förtryck och många har råkat illa ut. Jävla omvänd bevisföring att man ska bevisa att man är oskyldig liksom ...

"Länsförsäkringar låser Nya Dagbladets bankkonto" https://nyadagbladet.se/inrikes/lans...ets-bankkonto/

"Här är bisarra ”kundkännedomsförfrågan” från Länsförsäkringar Bank – kräver 250 sidor material" https://nyadagbladet.se/inrikes/har-...idor-material/

"Så har bankerna förstört livet för tusentals svenskar" https://nyadagbladet.se/ekonomi/sa-h...tals-svenskar/

"Vill du markera mot Länsförsäkringars maktmissbruk? Så byter du enkelt försäkringsbolag" https://nyadagbladet.se/ekonomi/vill...-maktmissbruk/
Citera
2023-01-04, 20:04
Medlem
Citat:
Har under gårdagen blivit spärrad hos min bank som jag haft under väldans många år. Helt utan förvarning eller uppsägningstid. Väldigt märkligt.

Jag ska försöka hålla mig kort. Igår skulle jag logga in och uppdatera mina köpoäng på en sida. Men det står att mitt bankid är spärrat och jag kan inte logga in. Ringer bankid supporten och frågar vad som hänt och de kan inte se något då jag har skyddad identitet. Försöker logga in på deras app och hemsida och då funkar inte dosan heller. Vad fan är det som händer. Ringer till dem igen och de säger att jag måste åka till kontoret då jag har skyddad identitet. Jag åker dit och ber om hjälp med bank-idet. Mannen kollar på mig och säger "Du är spärrad och kan inte använda våra tjänster något mer". VA?! SKÄMTAR DU!? Från ingenstans. Han säger att jag ska få ett brev på posten att besvara och sedan vänta på att de godkänner min förklaring. Han kunde inte ge mig pappret i handen ens utan måste gå via post (vilket tar sjukt lång tid med skyddad id).

Hur som helst står jag nu utan kort, bankid, bankdosa, kan inte ens logga in på banken och se saldo eller transaktioner. Kan inte bli kund hos ny bank utan bankid. Har bokat tid under nästa vecka som var närmsta tiden men de ville ha kontoutdrag från 6 månader tillbaka från min förra bank... ja som jag inte kommer åt . Kan verkligen inte göra nånting. Kan inte betala räkningar.... vad ska jag göra? Hoppas verkligen brevet kommer snart annars är jag fucked.

Och för att göra historian ännu värre tar jag examen imorgon och kan inte ens åka dit för jag kan inte köpa biljett utan mitt kort.

Tacksam för all hjälp som kan fås.
Min första fråga är: varför flyttade du till Sverige och öppnade ett svenskt bankkonto i en svensk bank? Hade du inte tagit dessa steg hade du inte haft de här problemen, så du klagar på ett självorsakat problem. Tycker du borde sluta klaga
Citera
2023-01-04, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Det här kommer förmodligen som en nyhet för dig men banker vill ha kunder. Dom stänger inte av en kund utan anledning.
Det begriper jag nog. Men det betyder inte att kunden har koll på anledningen, nödvändigtvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in