2023-01-04, 18:17
Medlem
Det där med kundkännedom och frågor ploppar upp rätt ofta, jag är noga med att besvara. Även grejer som har med USA att göra. Gissar att TS struntat i det och sedan pga skyddad identitet inte fått brev om det.
Citera
2023-01-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Funfor2023
Det är något du undanhåller och då går det inte att hjälpa dig.
Menar du att folk plötsligt har slutat att inte ha koll på sina liv? Tveksamt.
Citera
2023-01-04, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nykula
Har under gårdagen blivit spärrad hos min bank som jag haft under väldans många år. Helt utan förvarning eller uppsägningstid. Väldigt märkligt.

Jag ska försöka hålla mig kort. Igår skulle jag logga in och uppdatera mina köpoäng på en sida. Men det står att mitt bankid är spärrat och jag kan inte logga in. Ringer bankid supporten och frågar vad som hänt och de kan inte se något då jag har skyddad identitet. Försöker logga in på deras app och hemsida och då funkar inte dosan heller. Vad fan är det som händer. Ringer till dem igen och de säger att jag måste åka till kontoret då jag har skyddad identitet. Jag åker dit och ber om hjälp med bank-idet. Mannen kollar på mig och säger "Du är spärrad och kan inte använda våra tjänster något mer". VA?! SKÄMTAR DU!? Från ingenstans. Han säger att jag ska få ett brev på posten att besvara och sedan vänta på att de godkänner min förklaring. Han kunde inte ge mig pappret i handen ens utan måste gå via post (vilket tar sjukt lång tid med skyddad id).

Hur som helst står jag nu utan kort, bankid, bankdosa, kan inte ens logga in på banken och se saldo eller transaktioner. Kan inte bli kund hos ny bank utan bankid. Har bokat tid under nästa vecka som var närmsta tiden men de ville ha kontoutdrag från 6 månader tillbaka från min förra bank... ja som jag inte kommer åt . Kan verkligen inte göra nånting. Kan inte betala räkningar.... vad ska jag göra? Hoppas verkligen brevet kommer snart annars är jag fucked.

Och för att göra historian ännu värre tar jag examen imorgon och kan inte ens åka dit för jag kan inte köpa biljett utan mitt kort.

Tacksam för all hjälp som kan fås.
Märklig historia minst sagt. Men som nedan sagt öppna konto hos en annan bank och begär en bankdosa så du kan öppna ett bank id. Sen hota med anmälan om de inte ges en förklaring. Allmänna reklamations nämnden eller kommunens ekonomiska rådgivare kan guida dig? Att hota om att gå till pressen kanske kan funka men du får ursäkta att det låter rätt så otroligt för mig det du berättar.
Citera
2023-01-04, 18:19
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Larsbeeffly
Låt mig gissa, du har handelsbanken?
En kollega var med om precis samma sak och de envisas med att bara skicka post.
Han hade köpt lite crypto för något år sen, under 10k. Så när han till slut fick pappret fick han fylla i lite frågor och skicka tillbaka.
Det är nog tyvärr bara att vänta på postgången och sen påbörja processen med att byta bank.

Edit
Till nästa gång kan du också skaffa andra aktörer än bankid, tex Freja eID och inte vara bunden till storbankerna på samma vis. Då är man lite mer safe vid liknande händelser
Här borde ju även ett nationellt id-kort kunna användas, såsom i alla andra EU-länder (tror det bara är Sverige som roar sig med att outsourca till banker och andra privata aktörer), för att identifiera sig. Själv har jag av olika anledningar konton i tre svenska banker och tre utländska så att jag skulle bli avstängd från alla är ju osannolikt, men sympatiserar de som drabbas.
Citera
2023-01-04, 18:20
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FederalAgent
Du är inte ensam.

https://nyadagbladet.se/ekonomi/sa-h...tals-svenskar/

Dom har slut på cash…
Citera
2023-01-04, 18:20
Medlem
Kengis-Ghans avatar
Handlar 100% inte om kundkännedom. Det har jag stenkoll på. Har dock kanske haft tvivelaktiga swish men aldrig gjort något olagligt - enbart sålt krypto för en tid sedan och tagit emot större summor från familj/vänner. Men supermärkligt att jag inte fått någon indikation på detta. Inget brev, samtal eller brev på deras app/hemsida.[/quote]

Den enda anledningen till att vi inte förvarnade någon var som jag skrev vid brottsmisstankar.
Har du fått Swish av nån bekant eller någon okänd som begärt pengarna tillbaka?
Krypto är alltid en rejäl rödflagg, banken gillar det inte. Vi anställda hade totalförbud att handla med sånt och det kunde leda till avsked.
Brottsmisstanke skulle ju även förklara varför personen på banken inte ville berätta mer om det utan bad dig vänta på posten.

Men som sagt, det kan även vara så att du haft maximal otur och därför inte fått hem några brev.
Citera
2023-01-04, 18:23
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Märklig historia minst sagt. Men som nedan sagt öppna konto hos en annan bank och begär en bankdosa så du kan öppna ett bank id. Sen hota med anmälan om de inte ges en förklaring. Allmänna reklamations nämnden eller kommunens ekonomiska rådgivare kan guida dig? Att hota om att gå till pressen kanske kan funka men du får ursäkta att det låter rätt så otroligt för mig det du berättar.
När jag fått brevet och detta är klart kan de 100% förvänta sig en anmälan till ARN - så här ska det inte gå till! Jag är inte nån terrorist och sysslar inte med penningtvätt. Och har liksom 8 000kr på mitt konto just nu - mitt sista csn.

Citat:
Ursprungligen postat av Observerare
Det där med kundkännedom och frågor ploppar upp rätt ofta, jag är noga med att besvara. Även grejer som har med USA att göra. Gissar att TS struntat i det och sedan pga skyddad identitet inte fått brev om det.
Ja, det brukar ploppa upp och brukar få notis om det när jag går in i appen eller hemsidan. Vilket jag gjorde när jag betalade mina räkningar i slutet av december. Fanns inget då. Fanns heller inget när jag var på deras kontor senast den 28 december. Jag frågade till och med honom om det hade hänt något då jag aldrig kan minnas att jag behövt förnya bankid tidigare.
Citera
2023-01-04, 18:24
Medlem
Kengis-Ghans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter

Att hota med press eller anmälan kommer absolut inte att hjälpa. Har dom fryst allt har dom en anledning. Att en obetydlig bankkund klagar och hotar är vardagsmat och ingenting man bryr sig om.

Skulle det mot förmodan handla om ett misstag kommer ersättning erbjudas.
Citera
2023-01-04, 18:26
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kengis-Ghan
Handlar 100% inte om kundkännedom. Det har jag stenkoll på. Har dock kanske haft tvivelaktiga swish men aldrig gjort något olagligt - enbart sålt krypto för en tid sedan och tagit emot större summor från familj/vänner. Men supermärkligt att jag inte fått någon indikation på detta. Inget brev, samtal eller brev på deras app/hemsida.

Den enda anledningen till att vi inte förvarnade någon var som jag skrev vid brottsmisstankar.
Har du fått Swish av nån bekant eller någon okänd som begärt pengarna tillbaka?
Krypto är alltid en rejäl rödflagg, banken gillar det inte. Vi anställda hade totalförbud att handla med sånt och det kunde leda till avsked.
Brottsmisstanke skulle ju även förklara varför personen på banken inte ville berätta mer om det utan bad dig vänta på posten.

Men som sagt, det kan även vara så att du haft maximal otur och därför inte fått hem några brev.[/quote]
Handlar det om postens slarv så kommer jag nog att hoppas från fönstret snart (bor på 11e våningen). Inte vad jag kan minnas i närtid, var dock utsatt för bedrägeriförsök då någon okänd swishade och ville att jag skulle skicka tillbaka via annan app. Men det är över ett år sen.

Vet inte vad det kan vara helt ärligt. Är en ärlig person, levt på csn senaste tiden, gjort krypto handel lite då och då, inga stora summor.
Citera
2023-01-04, 18:29
Medlem
Nykulas avatar
Citat:
Att hota med press eller anmälan kommer absolut inte att hjälpa. Har dom fryst allt har dom en anledning. Att en obetydlig bankkund klagar och hotar är vardagsmat och ingenting man bryr sig om.

Det vore ett väldigt brutalt misstag då de liksom lämnar mig åt inget. Visst det är mitt fel att jag inte har en annan "back up bank" men ska man behöva ha det? (Ja... tydligen)...

Som nån skrev om posten - kanske är en rimlig förklaring. Men ändå inte rättvist.
Citera
2023-01-04, 18:32
Medlem
Kan det ha att göra med att TS är student och snart klar, tar examen?
Citera
2023-01-04, 18:34
Medlem
Citat:

Kanske men det blir ingen bra publicitet av det hela om de har begått ett misstag som nu verkar ha inträffat? Det minsta man kan begära är ju en förklaring på varför ens pengar är spärrade och man hamnar i en akut nödsituation utan pengar och under stark psykisk press. Ungefär som att bli förbjuden att jaga eller samla mat i ett jägar samlar samhälle. Men men...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in