Citat:
Ursprungligen postat av
Russinsmurfen
15 minuter bort?
Då måste jag börja leta efter boende närmare Systembolaget. Bostadspriserna kommer endast styras efter hur nära systemet det ligger, strandtomt och annat krafs kommer inte vara värt nåt längre.
Nej, du kommer inte behöva hitta nytt boende om det blir 15 minuters städer. Syftet med hela den sortens stadsplanering är att du ska ha det mesta inom 15 minuter från hemmet. Alltså kommer det behövas fler systembolag.
Det här är för övrigt inget nytt fenomen. Det är ganska så mycket hur man utformade förorter under 60-70 talet i Sverige. Det mesta, post, bank, bar och livsmedel fanns i ett lokalt centrum, tillsammans med skolan, förskola och vårdcentral.
Själv tycker jag det låter som en bra idé, jag är nämligen inte så glad i hur utvecklingen skett de senaste 20 åren, med tomma centrumlokaler och mer centraliserad service. Varför skulle man som boende i Sigtuna vilja åka till Väsby eller Sollentuna för att besöka en bank eller en arbetsförmedling. Varför skulle man vilja åka in till centrum för att gå i skolan?