2023-01-03, 14:00
Medlem
Hej hej, jag har lagt ut pengar, dels åt en förening, och dels åt en annan som bokför. Mitt bekymmer är att jag handlade på Amazon, och genom den tjänsten har jag fått ett "kvitto" med överskriften "Faktura", dock så säger fakturan att den är betald.

Min fråga är alltså, räcker det som underlag till deras bokföringar, för att jag ska kunna få tillbaka mina pengar? Moms redovisas, totalsumma redovisas, dock ej hur jag betalat den. Vilka varor den avser redovisas ju också, givetvis.

Tackar för hjälpen.
Citera
2023-01-03, 14:24
Medlem
Låter helt OK i mina revisorsöron.

Dock, om du lagt ut pengar åt någon som bokför borde du väl kunna kolla med denna snarare än FB?
Citera
2023-01-03, 14:29
Medlem
Om du loggar in på Amazon borde du kunna hitta fakturan. På mina står det Faktura som rubrik men även en ruta med rubriken "Betald" och detaljer om betalningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Hej hej, jag har lagt ut pengar, dels åt en förening, och dels åt en annan som bokför. Mitt bekymmer är att jag handlade på Amazon, och genom den tjänsten har jag fått ett "kvitto" med överskriften "Faktura", dock så säger fakturan att den är betald.

Min fråga är alltså, räcker det som underlag till deras bokföringar, för att jag ska kunna få tillbaka mina pengar? Moms redovisas, totalsumma redovisas, dock ej hur jag betalat den. Vilka varor den avser redovisas ju också, givetvis.

Tackar för hjälpen.
Citera
2023-01-03, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av williambooth
Om du loggar in på Amazon borde du kunna hitta fakturan. På mina står det Faktura som rubrik men även en ruta med rubriken "Betald" och detaljer om betalningen.

Det är väl det jag har?? Nu gör du mig lite förvirrad
Citera
2023-01-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan

Dock, om du lagt ut pengar åt någon som bokför borde du väl kunna kolla med denna snarare än FB?

Jag hade kunnat kolla åt den som bokför åt honom, ja. Men det går lättare och snabbare via forumet, och ofta kan vissa enklare frågor ge riktigt bra utbyggda svar, med information man aldrig trodde man saknade.

Men det låter bra att det fungerar. Höll på och strulade lite med det här för något år sedan, så tror Amazon gjort om.
Citera
2023-01-03, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajan

Säljarens moms eller om EU företag deras eori/vat nummer måste vara med på fakturan
Är det inte svensk moms på fakturan måste den tas upp separat som inköp eu.

Inte bekant med hur amazon opererar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in