• 1
  • 2
2023-01-03, 13:48
Medlem
Gjorde en förstoring his ett företag och den blev skitbra.
Sen såg jag att jag hade kapat några träd och det blev dubbla träd i photoshop samt ljusade upp bilden 5 procent och gav lite mer skärpa.

Så jag betalade flera hundra igen för en ny förstoring men denna gång blev den skitdålig. Blev alldeles för mörk och kontrastrik.
Den borde ju egentligen blivit lite ljusare jämfört med den första bilden.

Hur är detta möjligt?
Företaget har sagt att det skiljer sig i histogrammet på bilderna men nör man kollar på dom på datorn och andra skärmar ser dom i princip identiska ut när det gäller färg, kontrast, och exponering.

Här kan ni se hur stor skillnaden blev även fast det i princip är samma bild, sant de två bilderna i orginafil:.
https://files.fm/u/amkyk7x3c
Citera
2023-01-03, 19:25
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Gjorde en förstoring his ett företag och den blev skitbra.
Sen såg jag att jag hade kapat några träd och det blev dubbla träd i photoshop samt ljusade upp bilden 5 procent och gav lite mer skärpa.

Så jag betalade flera hundra igen för en ny förstoring men denna gång blev den skitdålig. Blev alldeles för mörk och kontrastrik.
Den borde ju egentligen blivit lite ljusare jämfört med den första bilden.

Hur är detta möjligt?
Företaget har sagt att det skiljer sig i histogrammet på bilderna men nör man kollar på dom på datorn och andra skärmar ser dom i princip identiska ut när det gäller färg, kontrast, och exponering.

Här kan ni se hur stor skillnaden blev även fast det i princip är samma bild, sant de två bilderna i orginafil:.
https://files.fm/u/amkyk7x3c
Knepigt.

För mig är version 2 ljusare än version 1, utan tvekan.

Men en konstighet finns som måste tas upp: När jag öppnar v1/v2 i Photoshop 2023 säger programmet att där inte finns någon inbäddad färgprofil i någon av bilderna. Däremot säger programmet Förhandsvisning i macOS att bilderna har profiler (sRGB).

(För ordningens skull - ditt foto på båda utskrifterna ger i båda programmen vettig info om bildens profil.)

Vilken profil har du använt i bilderna?
Har du bäddat in profilen i bilderna?
Vilket filformat (jpg/png/tiff/eps/wtf) användes då v1 och v2 sändes till utskrift?

Vackert ställe du fotograferat.
Citera
2023-01-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Knepigt.

För mig är version 2 ljusare än version 1, utan tvekan.

Men en konstighet finns som måste tas upp: När jag öppnar v1/v2 i Photoshop 2023 säger programmet att där inte finns någon inbäddad färgprofil i någon av bilderna. Däremot säger programmet Förhandsvisning i macOS att bilderna har profiler (sRGB).

(För ordningens skull - ditt foto på båda utskrifterna ger i båda programmen vettig info om bildens profil.)

Vilken profil har du använt i bilderna?
Har du bäddat in profilen i bilderna?
Vilket filformat (jpg/png/tiff/eps/wtf) användes då v1 och v2 sändes till utskrift?

Vackert ställe du fotograferat.

Japp, version 2 är ljusare när man ser den på datorn för jag ljusade upp den några få procent. Men ändå är det den bilden som är mörkare i utskrift

Det är 4 bilder sammansatta till ett panoramafoto med hjälp av Hugin, ett program för att skapa panoramafoto.
Sen har jag bara redigerat det lite och tagit bort lite träd som blev dubbel och lite sånt då panoramaproamet inte va perfekt.
Har ljusare upp bilden men tror inte jag gjort nåt med färgerna eller kontrast.

Efter att jag gjort det i photoshop sparade jag bilden som jpg och lämnade in bilden till företaget som skrev ut den.
Vet tyvär inget om färgprofiler eller så.
Citera
2023-01-03, 21:47
Medlem
MyJustices avatar
Sitter bara på mobilen nu så jag ser inte riktigt allt.
Är det samma pappers tyo båda tryck ?
Citera
2023-01-03, 22:05
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaukah
Japp, version 2 är ljusare när man ser den på datorn för jag ljusade upp den några få procent. Men ändå är det den bilden som är mörkare i utskrift

Det är 4 bilder sammansatta till ett panoramafoto med hjälp av Hugin, ett program för att skapa panoramafoto.
Sen har jag bara redigerat det lite och tagit bort lite träd som blev dubbel och lite sånt då panoramaproamet inte va perfekt.
Har ljusare upp bilden men tror inte jag gjort nåt med färgerna eller kontrast.

Efter att jag gjort det i photoshop sparade jag bilden som jpg och lämnade in bilden till företaget som skrev ut den.
Vet tyvär inget om färgprofiler eller så.
Jag förstår.

Profiler är både lätt och krångligt.

Frågan nu är om vi ska felsöka vad som gått fel eller om vi ska få nästa försök att bli bättre.

Vad säger leverantören? Har de någon spec?
Citera
2023-01-03, 22:20
Medlem
Nu är jag inte grafiker så det jag skriver kanske låter konstigt och otekniskt med konstigt språk.
Men kan det vara så att bild 1 är i raw format från kameran.
När du tog in den i photoshop så ändrades färgprofillen.
Nyligen så togs patone färgkalibrering i Photoshop bort. Kanske din eller utskriftsbutiken photoshop inte synkar med varandras färgkalibrering.
Citera
2023-01-03, 23:12
Medlem
systems avatar
Vi börjar med att svara på frågor. Ok?
Citat:

Sedan upprepar och förtydligar jag frågan:
Har leverantören någon specifikation om hur material ska vara beskaffat?

Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Nu är jag inte grafiker så det jag skriver kanske låter konstigt och otekniskt med konstigt språk.
Men kan det vara så att bild 1 är i raw format från kameran.
När du tog in den i photoshop så ändrades färgprofillen.
Nyligen så togs patone färgkalibrering i Photoshop bort. Kanske din eller utskriftsbutiken photoshop inte synkar med varandras färgkalibrering.
Dina frågor är bra. Att någon (TS) skulle lämnat råfiler är dock långsökt. Hoppas jag. 🤔 TS?

PMS har försvunnit ur många adobeprogram, ja. Hur otroligt detta faktum än är (förtjänar egen tråd) borde det rimligen inte ha med en fotografisk bild att göra.
Citera
2023-01-03, 23:18
Medlem
trngws avatar
Ja, det förefaller som ett orimligt utskriftsresultat givet originalbilderna.

Hur ser histogrammen för de två bilderna ut?

Har du skrivit ut hos någon lokal butik, eller beställt via nätet?
Om lokal butik så gå dit igen och be dem visa dig bilderna på deras skärm. Den bör/skall vara kalibrerad mot utskrifterna så man kan se hur det blir utskrivet. Utan att ändra inställningar i deras program bör dina två bilder då visa detta resultat, annars är det dom som gjort något konstigt.
Citera
2023-01-03, 23:20
Medlem
hennevilljagknullas avatar
måste ju ha med inställningarna på labbet att göra?
Laddade ner TS båda bilder och jag ser ingen skillnade på dom annat än att dne ena är liiiiite ljusare, men det är marginellt.
Hur en ljusare bild kan bli mörkare förstår jag inte heller.
Citera
2023-01-03, 23:28
Medlem
Citat:

Dina frågor är bra. Att någon (TS) skulle lämnat råfiler är dock långsökt. Hoppas jag. 🤔 TS?

PMS har försvunnit ur många adobeprogram, ja. Hur otroligt detta faktum än är (förtjänar egen tråd) borde det rimligen inte ha med en fotografisk bild att göra.
Jag kanske missförstår dig. När jag skriver Raw filer menar jag inte "originalfilen" på kamerans minneskort.
Raw fil är ett filformat som jpg, gif eller tiff men mycket mindre kompirmerst format.
När TS tar in bilden och redigerar den så sparar ju Photoshop om den med Photoshop parametrar. Därav annorlunda färgkarta.
Citera
2023-01-03, 23:29
Medlem
Citat:

Beskaffat? Förstår ej frågan.

Jag drog över bilden på ett usb minne sen gick jag dit och dom förde över bilden till deras dator. Vad dom gjort sen vet jag inte
Den bild jag hade på usb minnet var jpg format.

Dom sa att histogrammet var olika på bilderna men sen mejlade jag bland annat cyberphoto och dom sa att histogrammen inte var så pass olika att skillnaden i utskrift skulle blivit sådär stor.
Citera
2023-01-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, det förefaller som ett orimligt utskriftsresultat givet originalbilderna.

Hur ser histogrammen för de två bilderna ut?

Har du skrivit ut hos någon lokal butik, eller beställt via nätet?
Om lokal butik så gå dit igen och be dem visa dig bilderna på deras skärm. Den bör/skall vara kalibrerad mot utskrifterna så man kan se hur det blir utskrivet. Utan att ändra inställningar i deras program bör dina två bilder då visa detta resultat, annars är det dom som gjort något konstigt.

Om du laddar ner båda bilderna så kan du jämföra histogrammet på www sisik.eu./histo

Lokal butik är det men har bra erfarenheter av om innan då jag beställt foton där några gånger förut.

Har ju sett bilderna på deras datorskärm och dom ser likadan ut som på min egen skärm. Hade vi sett att dom såg olika ut på skärmen hade jag aldrig bett dom skriva ut den, då hade jag tagit med bilden hem och redigerat den tills den såg bra ut.
Senast redigerad av Jaukah 2023-01-03 kl. 23:38.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in