Citat:
Tycker inte att det krävs så mkt funderande.
40% belåning är bättre än 50% belåning, och 10% är bättre än 20%.
Du betalar trots allt till dig själv så det värsta som kan hända är att du trillar av pinn och din sambo får möjlighet att bo kvar istället för att paniksälja.
Är det det bästa ekonomiska upplägget? Antagligen inte.
För att räkna ut det bästa ekonomiska så lär man vara jävligt påläst idag.
Lyssnar på en del poddar (dvs människor med trackreckord som uppenbart har lyckats under lång tid) och det enda gemensamma är att de anser att det är för tidigt att kliva in i aktier/fonder i dagsläget då vanliga Svenssons tenderar att kliva av börsen i kristider och lågkonjukturer.
De tror mest på råvaror under 2023.
Osäkert men med stor potential, helt klart, oavsett vad man väljer.
40% belåning är bättre än 50% belåning, och 10% är bättre än 20%.
Du betalar trots allt till dig själv så det värsta som kan hända är att du trillar av pinn och din sambo får möjlighet att bo kvar istället för att paniksälja.
Är det det bästa ekonomiska upplägget? Antagligen inte.
För att räkna ut det bästa ekonomiska så lär man vara jävligt påläst idag.
Lyssnar på en del poddar (dvs människor med trackreckord som uppenbart har lyckats under lång tid) och det enda gemensamma är att de anser att det är för tidigt att kliva in i aktier/fonder i dagsläget då vanliga Svenssons tenderar att kliva av börsen i kristider och lågkonjukturer.
De tror mest på råvaror under 2023.
Osäkert men med stor potential, helt klart, oavsett vad man väljer.
Ja idag är det inte lätt att välja investering om man ska få bättre totalavkastning än bolåneräntan.
Påläst har inte så mycket med saken att göra. De senaste tio åren hade en apa kunnat avlasta mer än räntan.
Nu hjälper nog ingen expert i världen. Det man kan säga igen är att inflationen kommer att avgöra mycket det närmaste halvåret.
Och det är inte många idag som är vana att agera i en miljö med höga prisökningar, reallönesänkningar följt av eventuell löneinflation, slagit på börserna och politiska utspel.
Men just därför hade i alla fall jag inte amorterat utan avvaktat tills inflationen sätter sig.
Om den inte gör det så kan pengarna behövas. Man kan t ex sätta dem i räntefonder ett tag.
Men det är jag det. Som amorterade allt jag kunde på 90-talet när räntorna var högre än idag.