2023-01-03, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Tycker inte att det krävs så mkt funderande.
40% belåning är bättre än 50% belåning, och 10% är bättre än 20%.
Du betalar trots allt till dig själv så det värsta som kan hända är att du trillar av pinn och din sambo får möjlighet att bo kvar istället för att paniksälja.

Är det det bästa ekonomiska upplägget? Antagligen inte.

För att räkna ut det bästa ekonomiska så lär man vara jävligt påläst idag.
Lyssnar på en del poddar (dvs människor med trackreckord som uppenbart har lyckats under lång tid) och det enda gemensamma är att de anser att det är för tidigt att kliva in i aktier/fonder i dagsläget då vanliga Svenssons tenderar att kliva av börsen i kristider och lågkonjukturer.
De tror mest på råvaror under 2023.

Osäkert men med stor potential, helt klart, oavsett vad man väljer.

Ja idag är det inte lätt att välja investering om man ska få bättre totalavkastning än bolåneräntan.

Påläst har inte så mycket med saken att göra. De senaste tio åren hade en apa kunnat avlasta mer än räntan.

Nu hjälper nog ingen expert i världen. Det man kan säga igen är att inflationen kommer att avgöra mycket det närmaste halvåret.
Och det är inte många idag som är vana att agera i en miljö med höga prisökningar, reallönesänkningar följt av eventuell löneinflation, slagit på börserna och politiska utspel.

Men just därför hade i alla fall jag inte amorterat utan avvaktat tills inflationen sätter sig.

Om den inte gör det så kan pengarna behövas. Man kan t ex sätta dem i räntefonder ett tag.

Men det är jag det. Som amorterade allt jag kunde på 90-talet när räntorna var högre än idag.
Citera
2023-01-03, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Böjd att hålla med din partner. Jag ser inte hur RB kan höja mycket mer än 0.5 idag utan att ekonomin totalhavererar och det gör mer skada än nytta. Svenskars skuldkvot är för hög för 90-tals höjningar. Således är rörligt att föredra och bara avvakta tills att det blir lite mer stimulans i ekonomin.
Riksbanken är tyvärr rätt fyrkantiga. De ser inflationen och tänker att den måste bekämpas med höjd styrränta. Inflationen beror på att alla som tillverkar något får ständigt högre elräkningar. Och när de kompenserar för det genom att höja priserna ser RB att inflationen höjs. Jag tror inte vi når elpristoppen redan under 2023. Därmed kommer RB fortsätta med sina 50-100 höjningar. Många gånger till.
Citera
2023-01-03, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Riksbanken är tyvärr rätt fyrkantiga. De ser inflationen och tänker att den måste bekämpas med höjd styrränta. Inflationen beror på att alla som tillverkar något får ständigt högre elräkningar. Och när de kompenserar för det genom att höja priserna ser RB att inflationen höjs. Jag tror inte vi når elpristoppen redan under 2023. Därmed kommer RB fortsätta med sina 50-100 höjningar. Många gånger till.

Den risken finns alltså ska man vara klar över.
RB kommer inte att ge sig när det gäller inflationen. Det är deras enda jobb helt enkelt.
Men det behöver inte bli så illa.

Men 50+25p till känns säkra liksom att rörlig boränta inte kommer att ligga under 3% efter det och långt därefter.

Inte ens om RB skulle sänka med 25p igen i slutet av 2023. Vilket i sig skulle vara snabbt.
Citera
2023-01-03, 18:12
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Vill börja med den moraliska aspekten. Du och din bank kom överens om att du fått låna pengar till ett hus att bo i. Du väljer att enbart betala kostnaden för lånet och itgår ifrån att dina renoveringar och bostadsmarknaden ska göra jobbet förnatt höja husets värde för att du sedan ska slippa betala av lånet med de pengar du har i din plånbok.

Banken och köparen av bostadsobligation(erna) ville ha ränta i 50 år. That's it. Där tar de moraliska aspekterna slut om TS betalar ränta i 50 år.

Sen har TS tydligen en belåningsgrad på 50% och bostadsmarknaden dyker helt enkelt inte 50%. Det händer inte.
Citera
2023-01-03, 19:17
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Banken och köparen av bostadsobligation(erna) ville ha ränta i 50 år. That's it. Där tar de moraliska aspekterna slut om TS betalar ränta i 50 år.

Sen har TS tydligen en belåningsgrad på 50% och bostadsmarknaden dyker helt enkelt inte 50%. Det händer inte.

Ja men absolut.

Historiskt ser det inte ut så i Sverige, men fan vet vad krisen har med sig. Det finns ju bananrepubliker som crashqt hårt. I ett område i mitt närområde låg bostadsoriserna för en villa i snitt på 550-600 000 år 2000. 20 år senare är det två miljoner. Jag är inte säker på att den här krisen inte skulle kunna slunga oss bak ca 20 år och att vissa bostadsinvesteringar kan haverera i värde.
Sen håller väl befolkningsökningen och efterfrågan på bostäder den frågan något balanserad för tillfället.
Citera
2023-01-03, 19:53
Medlem
slutaletas avatar
Citat:

Ser inte att det finns utrymme för extrema höjningar när elpriset och övriga priser skenar. Finns heller inte utrymme för de löneökningar som behövs. Kan binda 5år på dryga 4% just nu vilket lockar.
Citera
2023-01-03, 19:56
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Ja men absolut.

Historiskt ser det inte ut så i Sverige, men fan vet vad krisen har med sig. Det finns ju bananrepubliker som crashqt hårt. I ett område i mitt närområde låg bostadsoriserna för en villa i snitt på 550-600 000 år 2000. 20 år senare är det två miljoner. Jag är inte säker på att den här krisen inte skulle kunna slunga oss bak ca 20 år och att vissa bostadsinvesteringar kan haverera i värde.
Sen håller väl befolkningsökningen och efterfrågan på bostäder den frågan något balanserad för tillfället.

Nej. Sthlm innerstad är en sak men på riksnivå skulle det bli för billigt att bo med halverade priser. Bostäder skulle köpas i multum som rena investeringsobjekt av förmögna privatpersoner och institutioner innan något sådant sker.
Citera
2023-01-03, 20:00
Medlem
Jag var i samma sits som dig för någon månad sedan. Jag har 1.2 i lån. Jag körde fast ränta i ett år. Då vet jag hur mycket jag har att betala varje månad och det kan bara bli mindre.

Orkar inte ha ständig huvudvärk med att tänka på räntehöjningar hit och dit. Jag band på 3.91
Citera
2023-01-03, 20:03
Medlem
Om ni är två pers med 1.5mm lån sammanlagt hade jag inte lagt mycket huvudbry på att fundera över det där. Jag förstår att alla har olika ekonomisk situation men seriöst, det är väldigt lite lån ni har. Bind om ni vill veta exakt vad ni kommer betala, bind inte om ni inte bryr er så mycket. Pengamässigt kommer det inte göra så stor skillnad för er vad fan som än händer med räntan framöver ändå.
Citera
2023-01-03, 20:54
Medlem
Mitt eget månadssparande är nu helt avskaffat och ersatt av de ränteavdragspengar man får tillbaka vid midsommar året efter. Skatteåterbäringen är numera mitt sparande.
Citera
2023-01-03, 22:45
Medlem
Oavsett om du binder på 5 år eller kör på rörligt, så är det viktiga att du försöker få någon rabatt. Förhandla och titta med andra banker vad deras bästa erbjudande för att flytta ditt bolån kan tänkas vara.

Kör på!
Citera
2023-01-04, 07:41
Medlem
Citat:
Mitt eget månadssparande är nu helt avskaffat och ersatt av de ränteavdragspengar man får tillbaka vid midsommar året efter. Skatteåterbäringen är numera mitt sparande.

Charmig lösning på tvångssparande

Ingen jämkning där inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in