• 1
  • 2
2023-01-02, 23:08
Medlem
Sladdersnoks avatar
Jaha så som för många andra ä det nu dax att förhandla om räntorna på vårt huslån.
Min partner säger att det är bättre med rörligt än att binda nu då de är så högt.
Är det de självklara valet ?
Lånet ligger på 1,5 m
Har inte amorterat nåt på flera år typ.
Citera
2023-01-02, 23:12
Medlem
Haajibs avatar
Hur stort överskott får ni efter varje månad? Har ni råd att betala mer så gör det.
Citera
2023-01-02, 23:15
Medlem
islebans avatar
Beror ju helt på ekonomin och vad som erbjuds gällande det fasta avtalet. Omöjligt att säga, nej det är inte en självklarhet. Sedan finns det ju andra dimensioner i det hela, tex kunna planera utgifter etc.
Citera
2023-01-02, 23:24
Medlem
Sladdersnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Hur stort överskott får ni efter varje månad? Har ni råd att betala mer så gör det.

Allt är väl relativt, men vi har så vi klarar oss bra.
Men onödigt att amortera tycker partnern då huset stigit så i värde och vi skulle få ut minst det dubbla om vi säljer. Så vi lever lite i nuet, pengarna går till semestrar eller å där de behövs….. Å även om vi inte säljer på många år kommer vi inte gå back på husförsäljningen då stora renoveringar gjorts.
Tänker vi tokigt…….. Ekonomi är inte min starka sida.
Har dessutom ca 200.000 på banken, vi ska börja spara ihop mer för att kunna köpa en stuga utan lån. Runt 300.000 ev mer beroende på hur mycke vi kan spara till å köpa när de står som lägst.
Senast redigerad av Sladdersnok 2023-01-02 kl. 23:27.
Citera
2023-01-02, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdersnok
Allt är väl relativt, men vi har så vi klarar oss bra.
Men onödigt att amortera tycker partnern då huset stigit så i värde och vi skulle få ut minst det dubbla om vi säljer. Så vi lever lite i nuet, pengarna går till semestrar eller å där de behövs….. Å även om vi inte säljer på många år kommer vi inte gå back på husförsäljningen då stora renoveringar gjorts.
Tänker vi tokigt…….. Ekonomi är inte min starka sida.
Har dessutom ca 200.000 på banken, vi ska börja spara ihop mer för att kunna köpa en stuga utan lån. Runt 300.000 ev mer beroende på hur mycke vi kan spara till de å köpa när de står som lägst.

1) Bind räntan på 5 år.
2) Amortera så mycket ni kan medans ni kan.

Svåra tider är att vänta.
Citera
2023-01-02, 23:27
Medlem
Sladdersnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isleban
Beror ju helt på ekonomin och vad som erbjuds gällande det fasta avtalet. Omöjligt att säga, nej det är inte en självklarhet. Sedan finns det ju andra dimensioner i det hela, tex kunna planera utgifter etc.

Alla fasta avtal vad jag har sett nu ligger på över 4%
Citera
2023-01-02, 23:28
Medlem
Astralhopps avatar
Den rörliga räntan har historiskt och oftast varit lägre jämfört med den bundna. Men rörligheten innebär även en högre risk om räntan börjar stiga och kan påverka din boendekostnad relativt snabbt.

Med en bunden ränta vet du mer exakt hur mycket ränta du ska betala på lånet under en längre tid.
Citera
2023-01-02, 23:30
Medlem
Sladdersnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl Jonas
1) Bind räntan på 5 år.
2) Amortera så mycket ni kan medans ni kan.

Svåra tider är att vänta.

Aldrig fattat grejen av att amortera. Att ha igen pengar då jag blir gammal har jag ingen nytta av.
Vem vet om man ens lever om 10-20 år. Vi lär ju inte gå minus på huset oavsett.
Bättre att leva ok medans man kan?
Vad är de jag missar!
Citera
2023-01-02, 23:32
Medlem
Sladdersnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Den rörliga räntan har historiskt och oftast varit lägre jämfört med den bundna. Men rörligheten innebär även en högre risk om räntan börjar stiga och kan påverka din boendekostnad relativt snabbt.

Med en bunden ränta vet du mer exakt hur mycket ränta du ska betala på lånet under en längre tid.

Ja det hänger jag med på. Men tänker åxå att binda till en hög ränta i 5 år känns inte kul.
Krisen kanske vänder om senast två år, bättre att binda senare?
Citera
2023-01-02, 23:37
Medlem
Haajibs avatar
Citat:
Aldrig fattat grejen av att amortera. Att ha igen pengar då jag blir gammal har jag ingen nytta av.
Vad är de jag missar!

Du är fast i en ekonomisk limbo där du varken gör framsteg eller förbättringar för det aktuella läget. Genom att bränna bort pengarna istället för att investera dem så kommer du ingenstans.
Citera
2023-01-02, 23:42
Medlem
Sladdersnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haajib
Du är fast i en ekonomisk limbo där du varken gör framsteg eller förbättringar för det aktuella läget. Genom att bränna bort pengarna istället för att investera dem så kommer du ingenstans.

Men vi går ju inte heller minus?
Å de jag vet är att jag lever nu. Va ska jag/ vi med storkovan till som vi har igen då vi säljer huset å är gammal å behöver inte pengar på samma sätt som nu.
Fö är huset uppvärderat från,1,6 vilket var mer än vi köpte det för till nu över 3,5m
Ja de kan sjunka med såklart. Men de lär aldrig sjunka så att vi går back den dan vi säljer
Citera
2023-01-03, 00:09
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Vad är de jag missar!

Du missar att du hela tiden sänker dina månatliga räntebetalningar om du amorterar så att skulden blir mindre.

Just nu är det så osäkert så "förmodligen" tar bankerna i lite extra på de bundna räntorna tänker jag. Riksbanken tror att räntorna kommer ligga runt 3% fram till 2025. Men riksbanken har ALLTID fel. Senaste 10 åren har de överskattat räntan men jag kan mycket väl tänka mig att de underskattar räntan den här gången, dvs att den kommer vara högre än 3% till 2025.

Så länge man har budget för att klara 5 eller 6% boränta så skulle jag hålla rörligt. Går smärtgränsen nära där dagens 5-årsränta ligger så skulle jag nog binda på 5 år för att få det extra lugnet i att veta hur mycket jag kommer betala för boendet närmsta åren.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in