• 1
  • 2
2023-01-02, 20:44
Medlem
Tjena, gick in på Skatteverket nu bara för att kika och möts av att jag ska betala 25000kr den 17 januari, kom som en fet chock. Ingen aning vad det handlar om och kan inte hitta varför heller, har ni någon aning vad det kan handla om? Har sålt mina fonder som jag fick av päronen som var ungefär 100k, nått med det att göra?
Citera
2023-01-02, 20:47
Medlem
Kontakta dem och fråga kanske?
Citera
2023-01-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
Kontakta dem och fråga kanske?
Har gjort det men tar 3 dagar att få svar så under tiden kollar jag om ni har några förslag
Citera
2023-01-02, 20:49
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backflashorggg
Tjena, gick in på Skatteverket nu bara för att kika och möts av att jag ska betala 25000kr den 17 januari, kom som en fet chock. Ingen aning vad det handlar om och kan inte hitta varför heller, har ni någon aning vad det kan handla om? Har sålt mina fonder som jag fick av päronen som var ungefär 100k, nått med det att göra?

Det brukar stå vad du ska betala skatt för när du loggar in på deras hemsida.
Det står aldrig någonsin att du bara ska betala in en viss summa, finns alltid en kod att kolla upp.

Högst troligt skall du betala skatt då du har sålt något med vinst.
Citera
2023-01-02, 20:50
Medlem
Citat:
Har gjort det men tar 3 dagar att få svar så under tiden kollar jag om ni har några förslag
Ringer du tar det inte 3 dagar.
Citera
2023-01-02, 20:51
Medlem
LarsOhlyKnivs avatar
Är garanterat fonderna du sålt. Har dina föräldrar sparat utanför ett isk konto är det skatt på all vinst du plockar ut. Jag hade själv runt 25 tusen när jag sålde mina. Men du har inte brännt alla pengarna väll?
Citera
2023-01-02, 20:52
Medlem
Skatten på kapitalinkomster är 30% enligt skatteverket. Sen är jag väldigt dåligt insatt hur man kan trixa med fonder och utbetalning och beskattning på olika vis, men det låter väl som att dom vill ha skatt på din inkomst i o m försäljning av fonder.
Citera
2023-01-02, 21:19
Medlem
S.O.Stolps avatar
Det borde framgå av din deklaration. Gå in på skatteverket.se och kolla den.
Citera
2023-01-02, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LarsOhlyKniv
Är garanterat fonderna du sålt. Har dina föräldrar sparat utanför ett isk konto är det skatt på all vinst du plockar ut. Jag hade själv runt 25 tusen när jag sålde mina. Men du har inte brännt alla pengarna väll?
Spelat bort varenda krona så nu sitter man lite i skiten haha
Citera
2023-01-02, 21:20
Medlem
Kontakta dem, annars får du gå vidare med det här.
Citera
2023-01-02, 21:26
Medlem
LarsOhlyKnivs avatar
Citat:
Spelat bort varenda krona så nu sitter man lite i skiten haha

Aj, det där är inte bra. Staten brukar vara gnälliga när det kommer till skatt man inte kan betala.
Citera
2023-01-02, 22:02
Medlem
Citat:

Sen, skatter går direkt till kfm om ej betalat innan rätt datum.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in