2023-01-02, 23:43
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Göra sin plikt så som att gå utanför dörren till arbete, skola eller fritidsaktiviteter bör inte anses som anstiftan eller möjliggörande av våldtäkt?

Men snälla, ge dig - nu tänker du inte med hjärnan utan ger uttryck för känsloyttringar, något ni kvinnor är sjukt bra på. Därför ser bland annat Sverige så ut, som det gör nu - med äckliga blattar, överallt. "Öppna era hjärtan"...

Nåja, vad anser du om kvinnor som går hem med män till flyktingförläggningar, fulla - har de ett eget ansvar om de blir våldtagna, eller inte? Jämför, innan du svarar med om du går in i en lejonbur - har du inte en lite skuld/ansvar (kalla det vad du vill) i att djuret då biter dig? Eller, för den del, följa med en svensk affärsman till dennes hotellrum för att ta en cocktail. Detta är högrisksituationer för en kvinna - ingen vet vad dessa män är kapabla till så varför då chansa. Dessutom läser och hör väl kvinnor talas om detta, varje dag - så varför agera så "omdömeslöst"?

Ja, det borde vara så att en kvinna skulle kunna springa helnaken och skrika "knulla mig", genom Rosengård för att sedan säga "nej, jag ångrade mig" - men, ser verkligheten så ut? Särskilt ni kvinnor (men även män) måste tänka på den egna säkerheten, ingen annan gör det i vissa situationer.
Citera
2023-01-02, 23:47
Medlem
AreYouBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Jag tycker Elisabeth har helt rätt i sak. Kvinnor har reducerats till att vara oskyldiga små lamm i den här debatten. Man talar aldrig om någons egna ansvar i media.

Det är samma med våldtäkter. Jag läste för något år sedan att uppemot 60% av alla våldtäkter som anmäls är återkommande offer. Dvs, samma kvinna anmäler igen och igen och igen. De dras till fel man men ingen, inte ens deras egna vänner säger "Ursäkta men lilla du, du kanske ska öppna ögonen och sluta tänka med fittan. Du träffar fel man hela tiden, inser du inte det?"
Detta är vad moderna och framgångsrika kvinnor naturligtvis förstår. Det är därför du alltid hittar kvinnor i marginalen när det handlar om våldtäkter.

Alla med döttrar gör naturligtvis det och vi vet att vi tar snacket på våra middagsbord men i Media ska kvinnor vara fria änglar att i princip vifta med fittan på fest och om någon råkar snudda vid den så är det en kriminell våldtäckts nazist i princip.

Kvinnor måste få ta mer ansvar.

Det är Höglunds poäng. Ta ansvar för helvete. Åk inte svart taxi, sup inte med främlingar, åk inte hem till någon eller med några. Ring föräldrar så hämtar dem. Osv osv. Ska det vara så jävla svårt att ta ansvar? Hur är det med den där liknelsen, om jag stolpar omkring full med en Rolex i Järvaområdet, har jag någon skuld till att jag blir rånad? Någon brud här som kan svara?
Citera
2023-01-02, 23:48
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av milla200
Jag själv hade inte gjort det men det är det jag menar att man ska kunna gå utanför dörren utan att bli våldtagen. som tjej ska du kunna gå på fest och bli full utan att bli våldtagen. du ska kunna gå ut i vilken klädsel som helst utan att bli våldtagen. Till och med i "horkjol" om du vill. Jag håller inte med Elisabeth om att det skulle vara kvinnans fel att bli våldtagen. Även om man flörtat lite.

Så varför är det kvinnans fel. Även om hon är nykter eller onykter?

Skärp dig! Det handlar för faan inte om hur det borde vara, utan hur det i verkligheten är! Det är just en slik inställning som möjliggör att så många kvinnor hamnar i situationer som kan utmynna i våldtäkt eller värre... Ja, jag håller med - DET BORDE VARA SOM DU SKRIVER, men lyssna nu - SER VERKLIGHETEN SÅ UT???!!!
Citera
2023-01-02, 23:52
Medlem
Det Höglund säger är ungefär samma sak som vilken ansvarskännande förälder skulle försöka lära sina egna halvvuxna barn. Nämligen att inte utmana ödet, att inte försätta sig i hjälplösa situationer där en dåre får chansen att göra saker med dig mot din uttryckliga vilja.
Det innebär absolut inte att man på minsta sätt försvarar förövaren, det handlar bara om sunt förnuft och självbevarelsedrift. Man måste vara rädd om sig, i synnerhet unga tjejer och så som samhället ser ut nuförtiden.
Självklart går den verklighetsfrämmande pk-maffian i taket när Höglund dristar sig till att påpeka det alla innerst inne redan visste. Jag kan inte låta bli att undra om ansvarstagande föräldrar stillatigande skulle acceptera att deras 16-åriga dotter går till ett party i "horklänning".
Citera
2023-01-03, 00:00
Avstängd
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leavy123
Vad i helsike lever denna kvinna i för tid, själv är jag 64 år och tycker att vemsom helst får dricka sig medvetslös, Men att lägga sig med någon som är medvetslös är våldtäkt och hör hemma på 40 talet. Ingen ska kunna utöva någon som helst sexuell kontakt. Vilka vidriga åsikter och dessa skall komma från en kvinna. Lås in Elisabeth också det är övergrepp i sig att ge uttryck för en så föråldrad kvinnosyn, en sådan föråldrad manssyn, fullständigt avskyvärt
Det var inte okej med våldtäkt på 40 talet heller. Men det är efterblivet att flörta på skoj och supa sig redlös och skicka massa signaler och tro att motparten ska kunna läsa dina tankar.

Du lever i någon låtsas värld där man har en bubbla (personligt utrymme) folk ska respektera osv. Väx upp för fan och greppa verkligheten!

Kroppsspråk är en kommunikation. Kan du inte hantera dina signaler så får man lära sig det. Man kan inte förvänta sig att alla människor är snälla.
Jag slipper gärna att vara med om ett brott som offer så jag tänker till lite, för även om jag får GM dömd så gör alltid brottet mer skada än straff läker.

Så att gå omkring och vara så godtrogen och blåögd vid nära pensionsålder får mig fan att undra?!

Är det någon med erfarenhet, världsvana och skinn på näsan så är det Elisabeth Höglund.

Jag litar mer på hennes omdöme än veka människor som ska komma med efterhandskonstruktioner och ursäkter.
Senast redigerad av Jagduvidom 2023-01-03 kl. 00:03.
Citera
2023-01-03, 00:24
Medlem
fendadens avatar
Skönt när någon släpper anden ur flaskan och vi kan ha en flersidig debatt. Självklart bär kvinnor ett eget ansvar för hur redlösa och flörtiga de är på en fest. Det handlar inte om att man därmed skuldbelägger en kvinna som blivit utsatt för en våldtäkt.

Feministers insisterande på att en kvinna ska kunna vara på en fest klädd som en prostituerad, flörta med alla, skicka ut massa sex-signaler och sen oja sig över att hon på något oförklarligt sätt hamnat i en situation där hon blivit utsatt för ett övergrepp är lite som att jag vill kunna gå ut till Rinkeby Centrum iklädd naziuniform, heila och sen bli förvånad när Abdi försöker skjuta mig i huvudet.
Citera
2023-01-03, 00:25
Medlem
Visserligen onödigt att riskera något genom att bli aspackad men man kan ju fasen inte ha sex med redlöst folk.
Citera
2023-01-03, 00:29
Avslutad
Som andra skrivit så menar Höglund att kvinnor, tro det eller ej, har ett egenansvar.

Nej det är inte en kvinnas FEL att hon blir våldtagen när hon är stupfull och gladeligen traskat hem med 5 negrer hon aldrig träffat förut. Men hon BORDE förstå vad som kan hända och då HAR hon ett ANSVAR i vad som kommer hända.

Går du med en skylt som det står "Jag hatar somalier!" i Rinkeby KOMMER du antagligen få stryk eller bli skjuten TROTS att man inte får slå eller skjuta någon som har en skylt där det står "Jag hatar somalier!". Det är ens egenansvar att inte gå med en sån skylt TROTS att det enligt nyfeministisk logik INTE är ditt fel att du får stryk av en bunt negrer i Rinkeby när du har med dig en sån skylt.
Citera
2023-01-03, 00:36
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Skärp dig! Det handlar för faan inte om hur det borde vara, utan hur det i verkligheten är! Det är just en slik inställning som möjliggör att så många kvinnor hamnar i situationer som kan utmynna i våldtäkt eller värre... Ja, jag håller med - DET BORDE VARA SOM DU SKRIVER, men lyssna nu - SER VERKLIGHETEN SÅ UT???!!!
Precis!

Just det där ”borde vara” (eller för all del ”skulle vara”) är ett slags pöbeltänk. Man tror att om alla hojtar ”borde vara” så tror man att det blir så.
Det finns mycket man kan tycka ”borde vara” på ett visst sätt, men i de flesta fall inser folk att man inte uppnår nåt utan att göra nåt åt det - eller förhåller sig till verkligheten och förlikar sig med det.

Men när det gäller den aktuella frågan så har det gått så långt som att man anklagas för ”skuldbeläggande”, ”kvinnoförakt” och Fan-och-hans-mormor om man inte hojtar med i ”borde vara” och indignerat slår näven i köksbordet.

Det är inne att prata om ”patriarkala strukturer” etc. Men tittar man bakåt i tiden har kvinnan alltid setts som ett skyddsobjekt, eller för all del svagsint och klen. Mannen skulle försörja familjen och försvara den, jaga, dra ut i krig, kvinnor-och-barn-först, hålla upp dörrar och dra ut stolar etc.
Och om jag nu får hårdra och förenkla lite: Kvinnan har då blivit beroende av mannen och fått en underordnad ställning utan annat ansvar än att sköta marktjänsten. Beslut har fattats av mannen.
Och steget därifrån till att sticka en offerkofta åt kvinnan är inte långt.

Så de som hävdar att kvinnan ”borde kunna” gå ut hur som helst utan att råka ut för nåt lever faktiskt kvar i ett medeltida tänk.
För uppenbarligen anser de att kvinnan inte är förmögen att utifrån situationen fatta riktiga beslut.
Citera
2023-01-03, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AreYouBack
Det är Höglunds poäng. Ta ansvar för helvete. Åk inte svart taxi, sup inte med främlingar, åk inte hem till någon eller med några. Ring föräldrar så hämtar dem. Osv osv. Ska det vara så jävla svårt att ta ansvar? Hur är det med den där liknelsen, om jag stolpar omkring full med en Rolex i Järvaområdet, har jag någon skuld till att jag blir rånad? Någon brud här som kan svara?

EXAKT
Citera
2023-01-03, 00:50
Medlem
Citat:
Elisabeth står för en förlegad kvinnosyn,kanske beror det på att hon är så gammal.

Elisabeth har skrivit om sin utsatthet som mobbingoffer hon borde förstå andras utsatthet.
Jag ska kunna dricka mig redlös utan att jag blir våldtagen eller sexuellt ofredad.
Vilken taskig kvinnosyn och vilken taskig manssyn. Man kan tro att du sovit dom sista 40 åren
Håller helt med.

Vänd på det:
Får redlösa heterosexuella män finna sig i att bli våldtagen av 5 bögar på väg hem från hoj-festen?
Citera
2023-01-03, 00:57
Medlem
Citat:
Vad i helsike lever denna kvinna i för tid, själv är jag 64 år och tycker att vemsom helst får dricka sig medvetslös, Men att lägga sig med någon som är medvetslös är våldtäkt och hör hemma på 40 talet. Ingen ska kunna utöva någon som helst sexuell kontakt. Vilka vidriga åsikter och dessa skall komma från en kvinna. Lås in Elisabeth också det är övergrepp i sig att ge uttryck för en så föråldrad kvinnosyn, en sådan föråldrad manssyn, fullständigt avskyvärt

Hon är ju jävligt gammal, säkert 80. I hennes ungdom så var det ju mer taliban-style med kvinnosyn. Hon lever i det förgångna och är påverkad av islamistiska värderingar som genomsyrar allt mer, vilket blir en livsfarlig kombo.
Senast redigerad av Florman 2023-01-03 kl. 01:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in