2023-01-02, 19:56
Medlem
ormbitens avatar
Maaaan skuuuulle juuu kaaanske kuuuunnnna täääänka siiiig en skattesänkning... 🤔🤔 Istället för en massa bidrag. 🤔 Njaaaa nu bara tänker jag högt. 🤔

Svenska politiker verkar vara världsbäst på att bygga ett land med bidrag.

En del andra länder tänker lite mer "outside the box" och sänker skatterna när kostnaderna blir för höga för folket.... Men ICKE i Sverige!

Nej... I Sverige börjar man genast diskutera hur långt uppskov man kan ge på skatteinbetalningarna och hur stora bidragen ska vara.

Skatterna ska bestå till varje pris och skatterna ska in till varje pris.
Citera
2023-01-02, 21:22
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag föreslår inte att "gemene man" ska bli översköljda med pengar. Det har aldrig handlat om det. Stödet är ju riktat. Har man inte haft kostnadena ska man givetvis inte få några pengar. Hade vi inte haft denna energikris hade ingen sagt att låga elpriser höjer inflationen. Jag tycker du resonerar bakvänt, eller så tror du att stödet skulle utformas som allmänna stimulanscheckar a la USA.

Så jag som skattebetalare ska betala för att Mange vill värma upp sin jacuzzi?
Citera
2023-01-02, 21:27
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Maaaan skuuuulle juuu kaaanske kuuuunnnna täääänka siiiig en skattesänkning... 🤔🤔 Istället för en massa bidrag. 🤔 Njaaaa nu bara tänker jag högt. 🤔

Svenska politiker verkar vara världsbäst på att bygga ett land med bidrag.

En del andra länder tänker lite mer "outside the box" och sänker skatterna när kostnaderna blir för höga för folket.... Men ICKE i Sverige!

Nej... I Sverige börjar man genast diskutera hur långt uppskov man kan ge på skatteinbetalningarna och hur stora bidragen ska vara.

Skatterna ska bestå till varje pris och skatterna ska in till varje pris.

Håller väl i princip med. Problemet är bara att punktskatten bara är 45 öre kwh. Energipriset har stigit från 50 öre till 5 spänn i södra Sverige, så även om man helt skulle ta bort energiskatten är det lite av en droppe i havet. Möjligen skulle man kunna ta bort momsen. Bara den gör ju en krona i vart fall. Dessutom är det moms på skatten. Det stora problemet är ju energimarknaden som är helt fucked up.
Den sköts av ett antal stora aktörer som styrs av politiska beslut och dessutom har man politiskt tillsatta styrelser i de flesta bolagen och därtill gynnas de av att prisnivån hålls uppe.
Jag tycker ärligt talat att staten borde ansvara för marknaden helt. Denna hybrid av halvprivat/halvstatlig hybrid gör att vi får det absolut sämsta av två världar. Som enskild elproducent finns det heller inget incitament att bidra till stabilitet på marknaden, eller satsa på något som ev kan bli lönsamt om 10 år. Den långsiktigheten finns inte.

Den modell som energimarknaden fungerar med idag är direkt samhällsfarlig. Den skapar tragedi både för enskilda och för företagare.
Citera
2023-01-02, 21:29
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Så jag som skattebetalare ska betala för att Mange vill värma upp sin jacuzzi?

Ja, det tycker jag. Mange har nog dessutom betalt in stora summor pengar i energiskatt och moms och skatt på sin lön som Mange behövt tjäna ihop för att betala sin elräkning.

Om Mange inte har råd att betala sin elräkning kommer du ändå få betala för Mange när han måste gå och tigga pengar hos socialen för att ha råd att köpa mat till sina barn när han badat klart.
Citera
2023-01-02, 21:54
Medlem
Sleazetjackisens avatar
Jag kan helt ärligt inte förstå varför man ens överväger något slags stöd/bidrag för att elpriserna är höga. Har man inte råd att betala den el man nyttjar så är det väl inte svårare än att man får dra ner på all elförbrukning i sina hem, om det så krävs att man får grilla korv varenda kväll för att man inte har råd att bekosta den el man annars hade använt till en spis t.ex.
Inte fan hade det varit samma diskussion om folk inte hade haft råd att tanka sina bilar? Nej, då hade man snällt sagt ”då får du åka mindre bil om du inte har råd att tanka”.
Folk vägrar att överge sin överkonsumtion som dom bevisligen inte har råd med, för inte kan väl någon tänka sig att minska sin elkonsumtion för att dom inte har råd med sina räkningar, det ska väl staten ersätta?
Citera
2023-01-02, 22:07
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Det stora problemet är ju energimarknaden som är helt fucked up.
Den sköts av ett antal stora aktörer som styrs av politiska beslut och dessutom har man politiskt tillsatta styrelser i de flesta bolagen och därtill gynnas de av att prisnivån hålls uppe.
Jag tycker ärligt talat att staten borde ansvara för marknaden helt. .

Så sant.

I grund och botten så är det politiska beslut som har fuckat upp marknaden å sen försöker man lösa saken med bidrag.
Helt sinnessjukt att det ens får fortgå.
Ja staten borde ta fullständigt ansvar för marknaden, men då hade väl samtliga kärnkraftverk varit avvecklade redan för fem år sedan om dom hade haft det ansvaret... 🤔

Vet inte hur saker och ting fungerar här i Panama där jag är nu i 11 veckor, men jag tog del av en elräkning och vad jag kunde förstå så ligger det totala priset runt 1,40 SEK per KWh inkl alla kostnader.
Och båda bensin och diesel kostar strax under en USD per liter. Men "alla" tycker det är svindyrt... men när jag förklarar prisbilden i Sverige så tittar man på mig som fågelholkar.
Citera
2023-01-02, 22:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Så sant.

I grund och botten så är det politiska beslut som har fuckat upp marknaden å sen försöker man lösa saken med bidrag.
Helt sinnessjukt att det ens får fortgå.
Ja staten borde ta fullständigt ansvar för marknaden, men då hade väl samtliga kärnkraftverk varit avvecklade redan för fem år sedan om dom hade haft det ansvaret... 🤔

Vet inte hur saker och ting fungerar här i Panama där jag är nu i 11 veckor, men jag tog del av en elräkning och vad jag kunde förstå så ligger det totala priset runt 1,40 SEK per KWh inkl alla kostnader.
Och båda bensin och diesel kostar strax under en USD per liter. Men "alla" tycker det är svindyrt... men när jag förklarar prisbilden i Sverige så tittar man på mig som fågelholkar.

Ja, antagligen har flera sydamerikanska länder bättre fungerande system för el och energiförsörjning än vad vi har i "välfärdslandet" Sverige...

Det sjuka är att Sverige har egentligen alla förutsättningar och det har fungerat bra en gång i tiden. Vi hade baskraft i form av vattenkraft och sedan hade vi strategiskt placerade kärnkraftverk i Södra Sverige som gick i ur och skur. Nu har vi fått ett enormt instabilt nät och prisnivå. Svängningar på tusentals procent, som helt beror på väderlek. Högtryck och vindstilla och priserna skenar och i värsta fall blir det strömavbrott. När det blir mildare och blåsten tar fart blir elen i princip gratis. Kul att planera ståltillverkning, brödbakning efter det. För att inte tala om alla hushåll som bara vill värma upp huset....
Citera
2023-01-02, 23:09
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Eller så kapar vi ledningarna till Tyskland. Då skulle priset på el rasa. Jag tror det skulle leda till lägre inflation, inte högre.

Jag vill inte skölja "massorna" med gratis pengar, men en villaägare som vanligen har kostnader på 4 tkr i månaden och nu får 15-20 tkr / mån bör ju få kompensation. Förutsatt att man haft kostnaderna. Det tror inte jag driver på inflationen.

Som europas störsts elexportör bör man kunna ställa kravet att el inte ska prissättas efter det dyraste kraftslaget bara för att hålla Tyskarna under armarna.
Citera
2023-01-02, 23:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Som europas störsts elexportör bör man kunna ställa kravet att el inte ska prissättas efter det dyraste kraftslaget bara för att hålla Tyskarna under armarna.

Tycker man borde kräva att varje land ska vara självförsörjande för sin el.

Vad har svenska elkonsumenter för att de en gång statliga satsningarna i vattenkraft- och kärnkraft under 50, 60 och 70-talen nu ägs av vinstdrivande bolag som säljer elen dyrt till Europa, vilket driver upp priserna även för svenska konsumenter? Vinsterna går väl främst till styrelsepersoner i bolagen. Känns som ett enda röveri alltsammans.

Inte kul för ensamstående morsor och pensionärer att få elräkningar på 15 tkr/månaden bara för att värma upp kåken. Att statligt elstöd skulle elda på inflationen avfärdar jag som rent trams i vart fall.

Då kan man ju lika gärna dra in pensionen eller barnbidraget med samma argument. Eller varför inte avskaffa RUT och ROT?
Citera
2023-01-02, 23:49
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Eller så kapar vi ledningarna till Tyskland. Då skulle priset på el rasa. Jag tror det skulle leda till lägre inflation, inte högre.

Jag vill inte skölja "massorna" med gratis pengar, men en villaägare som vanligen har kostnader på 4 tkr i månaden och nu får 15-20 tkr / mån bör ju få kompensation. Förutsatt att man haft kostnaderna. Det tror inte jag driver på inflationen.

Man skulle kunna göra det avdragsgillt i deklarationen likt ett reseavdrag så kom åtminstone en tredjedel tillbaka.
Min räkning för december låg på 10722:- och tror nog januari blir lika hög.
Citera
2023-01-03, 00:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Man skulle kunna göra det avdragsgillt i deklarationen likt ett reseavdrag så kom åtminstone en tredjedel tillbaka.
Min räkning för december låg på 10722:- och tror nog januari blir lika hög.

Jo, fast med den modellen skulle höginkomsttagare som betalar 50% marginalskatt få 50% tillbaka på elen medan låginkomsttagare skulle få 30%. Finns nog en del som skulle ha synpunkter på den rättviseaspekten.

Tycker nog rimligast vore ett stöd liknande det som nu kommer att betalas ut under feb. Att man får tillbaks en viss summa baserat på hur många kwh man förbrukat, men stödet borde vara betydligt högre än de 50 öre, respektive 75 öre för elområde 3 och 4. Det borde vara 2 kr eller något i den stilen och möjligen även omfatta elområde 1 och 2 också, eller något lägre ersättning där. Beror på vad notan landar på.

En del har riktat kritik mot att man skulle ta bort incitamentet att spara, men det köper jag inte. Mitt spotpris i elområde 3 landade på 3,8 för december. Även om jag får betala 1,8 själv är det ändå tre gånger så högt som normalt för årstiden. Dvs, jag får betala nästan 7 gånger så mycket för elen detta år jämfört med vad som brukar vara normalt.

Jag kommer fixa det här, men jag tror många gråter över situationen när december månads elräkning ska betalas.
Citera
2023-01-03, 01:26
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Jo, fast med den modellen skulle höginkomsttagare som betalar 50% marginalskatt få 50% tillbaka på elen medan låginkomsttagare skulle få 30%. Finns nog en del som skulle ha synpunkter på den rättviseaspekten.

Tycker nog rimligast vore ett stöd liknande det som nu kommer att betalas ut under feb. Att man får tillbaks en viss summa baserat på hur många kwh man förbrukat, men stödet borde vara betydligt högre än de 50 öre, respektive 75 öre för elområde 3 och 4. Det borde vara 2 kr eller något i den stilen och möjligen även omfatta elområde 1 och 2 också, eller något lägre ersättning där. Beror på vad notan landar på.

En del har riktat kritik mot att man skulle ta bort incitamentet att spara, men det köper jag inte. Mitt spotpris i elområde 3 landade på 3,8 för december. Även om jag får betala 1,8 själv är det ändå tre gånger så högt som normalt för årstiden. Dvs, jag får betala nästan 7 gånger så mycket för elen detta år jämfört med vad som brukar vara normalt.

Jag kommer fixa det här, men jag tror många gråter över situationen när december månads elräkning ska betalas.
Ja det är ju sant tänkte inte på det

Priserna är ju nästan identiska trean och fyran, har Eon och förbrukade 2160 kWh a`372,66 Rörligt pris!
Samma här jag är förberedd, har sålt el till ett annat bolag och dessa pengar ligger och väntar tills i mars då jag flyttar över allt till dom.

Jag lever inte heller över mina tillgångar, utan har ekonomi för detta.
Men många får bita i det sura äpplet helt klart.

Elstödet är bra utformat tycker jag med, för då slösar inte många på den i nuläget, vilket skulle leda till effektbrist i värsta fall.

Fast precis som du skriver den är i lägsta laget!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in