Citat:
Ursprungligen postat av
braattha
Man skulle kunna göra det avdragsgillt i deklarationen likt ett reseavdrag så kom åtminstone en tredjedel tillbaka.
Min räkning för december låg på 10722:- och tror nog januari blir lika hög.
Jo, fast med den modellen skulle höginkomsttagare som betalar 50% marginalskatt få 50% tillbaka på elen medan låginkomsttagare skulle få 30%. Finns nog en del som skulle ha synpunkter på den rättviseaspekten.
Tycker nog rimligast vore ett stöd liknande det som nu kommer att betalas ut under feb. Att man får tillbaks en viss summa baserat på hur många kwh man förbrukat, men stödet borde vara betydligt högre än de 50 öre, respektive 75 öre för elområde 3 och 4. Det borde vara 2 kr eller något i den stilen och möjligen även omfatta elområde 1 och 2 också, eller något lägre ersättning där. Beror på vad notan landar på.
En del har riktat kritik mot att man skulle ta bort incitamentet att spara, men det köper jag inte. Mitt spotpris i elområde 3 landade på 3,8 för december. Även om jag får betala 1,8 själv är det ändå tre gånger så högt som normalt för årstiden. Dvs, jag får betala nästan 7 gånger så mycket för elen detta år jämfört med vad som brukar vara normalt.
Jag kommer fixa det här, men jag tror många gråter över situationen när december månads elräkning ska betalas.